Gå til innhold

Foranliggende morkake

Anbefalte innlegg

Hei! Har termin 14.mars og venter en gutt. Leste i en bok at i de fleste tilfeller hvor morkaken liggende foran blir det keisersnitt. Det har jeg, fikk vite det på ultralyd i uke 20. Men det er ingen som har kommentert det siden. Ikke jordmor ved ultralyden eller legen min. Noen som har hørt om dette???

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136750175-foranliggende-morkake/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør komme deg til en ultralyd så de får sett etter om den fortsatt ligger foran. I de aller fleste tilfeller flytter den på seg av seg selv. Det kan være at alle tror at noen andre har ordnet opp (ville egentlig tro at sykehuset skulle ha gjort en avtale med deg med en gang om en oppfølgingstime), så du bør ta kontakt med noen ganske snart. Jge tror kanskje jeg ville ringt føden, jeg.

Hei der

Jeg har ogsa morkaken pa fremsiden av magen - det er ikke farlig sa lenge den ikke ligger 'pa bunnen', eller foran apningen.

Jeg har ogsa bare hatt en ultralyd (i uke 20) og ble forsikret om at morkaken flytter seg oppover akkurat slik den gjor dersom den er pa 'bakveggen' i livmoren.

Hvisdu likevel er bekymret kan du jo ringe og snakke med fodeklinikken din :)

Hei!

Jeg har også lavtliggende morkake som delvis overlapper livmorhalsen.

Da jeg var på UL i uke 19 fikk jeg beskjed om at den sannsynligvis ville flytte seg oppover, er bare i 0,5% av tilfellene at den ikke gjør det.

Men på ny UL i uke 32 viste det seg at den ikke hadde flytta seg hos meg, dermed blir det sannsynligvis keisersnitt...

Det er viktig at du får undersøkt dette raskest mulig så det ikke oppstår unødvendige komplikasjoner under fødselen.

Lykke til ;)

Foranliggende morkake er på framsiden av magen...

Forliggende morkake ligger over eller delvis over åpningen...Når dette blir funnet ut på UL så blir det UL-kontroll i uke 32 ca. dette for å se om den har flyttet seg oppover og ikke dekker lengere...

Hadde legen eller jordmor sett dette ville du fått ny time til UL i uke 32 ca. Men ta en tlf og hør med dem...

Jeg har også termin 14. mars med en gutt og har forliggende morkake - dvs at morkaken dekker totalt hele åpningen. Dette fikk jeg påvist ved UL i uke 19, pluss ved oppfølgingskontroll (UL) i uke 32. Den ligger altså totalt foran, så det er ingen annen utvei enn planlagt keisersnitt.

Det spørs jo om ikke din har flyttet seg, siden ingen har påpekt det, - forstår jeg deg rett at du har vært på UL etter den ordinære UL og ingen har påpekt det? Forliggende morkake ved uke 32 er slik jeg har forstått det svært sjelden, spesielt sjelden ved førstegangsfødende, men det er også en potensielt "farlig" diagnose, så jeg ville tatt en telefon for å sjekke dette opp - evt få en ny UL.

Ekstremt viktig at dersom du skulle få en blødning heretter MÅ du ringe føden asap.

Jeg har fått ks 2 uker før termin med beskjed om å ringe/komme på føden asap dersom blødning/kynnere/rier.

Lykke til :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...