handygirl Skrevet 4. februar 2008 #1 Skrevet 4. februar 2008 Var nettopp på apoteket og hentet medisinen jeg fikk på resept til min 5 mnd gamle sønn som har ørebetennelse. Tror det var Ery-Max den het. Den var i glassflaske uten eske. Da jeg kom til bilen med babyen på armen + veska mi og posen fra apoteket i hånda, mistet jeg selvfølgelig posen fra apoteket rett ned i asfalten og det begynte å dryppe av den. Oppi der var en herlig blanding sammen med en nesespray og noen doseringssprøyter. Jeg gikk inn igjen på apoteket og siden alt blir litt mer kronglete å gjøre med en baby på armen fikk de hele posen tilbake og de tok opp nesesprayen og kastet resten. Mannen bak disken lurte på om jeg heller ville ha Abboticin denne gangen. Den smakte bedre og var på plast-flaske (tilfelle jeg mistet denne i bakken også - noe jeg ikke har for vane å gjøre!) Jeg er ikke lege og syns det er vanskelig når jeg blir spurt om andre alternativ til medisiner legen har skrevet ut til meg, men skjønte at jeg sikkert virket som en idiot om jeg ikke sa ja til tilbudet jeg fikk. Mannen på apoteket sa også at jeg skulle få den for 69 kroner og slippe å betale for arbeidet(!) Hvilket arbeid? Å blande ut medisinen? Fant en side her på nettet hvor det sto at maxprisen på denne var 69 kr, det samme gjaldt Ery-max. Jeg betalte 96 kroner for den første flaske med Ery-max. Betyr det at at de tar 27 kroner for arbeidet med å blande medisinen? Lurte først på om han mente arbeidet med å a i mot posen med den knuste flaska og tørke opp noen dråper fra disken samt fiske opp en nesespray. Egentlig syns jeg de kunne vært så snille at de gav meg ny flaske gratis da, men det var jo jeg som hadde knust den. Etter jeg hadde betalt fikk jeg tilbud om ny nesespray gratis, men den som hadde bada i medisin virka jo fint den for det om eska var ødelagt så jeg takket nei. Hva syns dere om å få tilbud om annen medisin enn legen har skrevet ut? Har skjønt ut fra noe jeg leste i et annet innlegg at alternativet jeg fikk er bra da. Håper sønnen min blir frisk og at jeg ikke fortsetter å sløse vekk medisiner :-)
ApriIbaby Skrevet 4. februar 2008 #2 Skrevet 4. februar 2008 Det er veldig bra at man får tilbud om andre medisiner. De er faktisk PLIKTIG å tilby deg billigst alternative synonym preparat ( samme medisin fra annen produsent) Dette for at ikke leger så lett skal bli kjøpr og betalt av farmsiindustrien - og bare skrive ut medikamenter fra en produsent. Har jo også vært tilfeller der lege oppnår bonusre hos produsenter se har skrevet ut mange medisiner fra.
Kamomille Skrevet 4. februar 2008 #3 Skrevet 4. februar 2008 Vi har brukt abboticin flere ganger med god effekt. Jentene sluker den rått:) Jeg har aldri hørt at de tar seg betalt for arbeidet med å blande ut medisinen, men så har jeg heller aldri spurt da? Er det max-pris på medisin??? Det har jeg ikke hør noe om. trodde de kunne ta den prisen de ville jeg da, men jeg er kanskje uviten..... Hvilken nett-side sto dette på?? Dersom det er same vikestoffet i medisinen, kan de spørre om du vil ha en billigere variant. Skjønte ikke hetl hvorfor du mente at de skulle gi deg ny medisin gratis - det var jo tross alt du som mistet den i bakken.
handygirl Skrevet 4. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 4. februar 2008 Det med maxpris leste jeg på legemiddelsiden. Der sto det at 69,20kr var Legemiddelverkets godkjente maks.pris fra Apotek. Vet ikke jeg. Kanskje det er innkjøpsprisen(?) Iallfall sa han på apoteket at jeg skulle slippe å betale for arbeidet, sønnen min het jo det samme som han osv. Jeg lurte på hvilket arbeid.. Jeg mente ikke at de skulle gi meg ny medisin gratis, men det hadde vært kjekt :-) Det jeg ble mest fortvila over var at jeg fikk en annen medisin enn legen skrev ut, men om det er slik det skal være - at vi skal få tilbud om andre, så er det greit. Bare umulig for meg å vite når jeg hverken er lege eller farmasøyt.
Tuni♥ Skrevet 4. februar 2008 #5 Skrevet 4. februar 2008 EryMax og Abboticin er den samme medisinen. De som hadde enerett på å produsere EryMax mistet denne, og da er det fritt frem for andre å produsere den. De kan bare ikke kalle den det samme navnet - derfor Abboticin. Apotek har forøvrig ikke lov til å levere ut noe annet enn det legen har skrevet ut, men kan bytte mellom like preparater, selv om de har ulike navn. Statens legemiddelverk er de som godkjenner alt slikt på forhånd, så det blir aldri gjort noe slikt uten at de har testet medisinene opp og ned og er helt sikre på at de er like på alle måter. Når det gjelder antibiotikamiksturer så må de blandes ut direkte i apoteket mens du venter pga dårlig holdbarhet, og det blir tatt en arbeidspris som omfatter tiden brukt på blanding, vann, hansker o.l. Alt skal jo gjøres hygienisk og riktig for å unngå forurensninger i form av bakterier o.l i miksturene. :-) Håper dette var litt oppklarende, skjønner godt at det er litt frustrerende å stå på apoteket til tider, men vi (noen av oss ihvertfall) prøver å forklare ting skikkelig. Og ja, vi har lovfestet plikt til å opplyse om at det finnes tilsvarende og billigere preparater. :-)
My little girl_ Skrevet 4. februar 2008 #7 Skrevet 4. februar 2008 Jeg får skikkelig vondt i magen av ery-max.. men eneste jeg tåler uten å få utslett å dritt..så da får jeg heller få litt vondt i magen av den..men grøsser hver gang jeg hører det navnet..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå