Gå til innhold

Videregående

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går siste året allmennfag, og oppdaget for 3 mnd siden at jeg var 1 mnd på vei, så jeg er altså 16 straks 17 uker på vei. I begynnelsen av svangerskapet slet jeg noe sinnsykt med kvalme, noe som førte til fravær, jeg var også på en del legebesøk, fordi jeg utviklet Eutopisk eksem pga svangerskapet. Dette førte desverre til en del fravær, selv om legen min er imponert over at jeg ikke hadde mer en 5 dager og 8 timer. Det jeg synes er urettferdig er at jeg i første semester av skolen nå fikk NG i orden og oppførsel. Kontaktlæreren min sa det var grunnet ikke oppmøte på heldagsprøve i norsk, hvor jeg ringte læreren min på morgenen og sa jeg var for dårlig til å møte opp, og pga EN manglende innlevering. Jeg har jo hatt mitt å slite med, ikke enkelt å bli forlatt og dømt til å være alenemor samtidig med alle plagene jeg har hatt. Rådgiveren på skolen sa før jul at jeg kunne søke om å få fjernet 14 dager med fravær, men jeg valgte å spare disse til etter jul siden jeg har termin i begynnelsen av juli. Selv om jeg får fjernet 14 dager med fravær, påvirker vel fraværet karakterene mine? Andre jeg har snakka med fra andre steder fikk tilpassa, sendt inn lekser på mail/fronter, får flere innleveringer isteden for å være avhengig av at personen er frisk på prøvedagen.

Gymlæreren min sier jeg ikke har mulighet for å få bra i gym, og synes det blir vanskelig å vurdere meg, selv om jeg har sagt at det er bare å gi meg prøver og innleveringer. Dette sa hun etter at hun fikk legeerklæring om at jeg hadde plager og var gravid. Jeg måtte faktisk til legen å få enda mer fravær for å skaffe den. Og når jeg spurte om hun ville han en kopi istede for å bare se på den, ville hun ikke det.

Jeg kan ikke delta i gymen fordi eksemet mitt har utviklet seg til sår som forverrer seg når jeg svetter og ikke får dusjet på rett måte rett etterpå.

Jeg synes dette er urettferdig. Jeg synes de ikke skal tilrettelegge for at jeg skal greie å fullføre skolen, isteden for at jeg må gå opp igjen et helt år fordi skolen ikke var sammarbeidsvillig. Jeg har ikke mange måneder igjen av skolen, og vil for all del fullføre. Hva skjer hvis jeg blir sykemeldt? Ikke nok med de plagene jeg har hatt nå, så er det stor sjanse for at jeg kan utvikle svangerskapsforgifting pga min bestemor og mor. I tillegg har jeg allerede nå fra 4 januar til nå vært borte 3 dager fra skolen, fordi jeg ikke helt enda er blitt kvitt kvalmen. I skrivende stund ligger jeg hjemme med høy feber og mulig urinveisinfeksjon. Og har dårlig samvittighet fordi jeg ligger her.

Er dette rettferdig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette var sykt !

Forhør deg rundt om rettighetene dine, vi lever i 2008, det skal være fullt mulig å få både barn å utdannelse.

Prøv å fortell at du er i en vanskelig situasjon, men at du alikevel gjør ditt beste.

Syns du høres ut som en god elev.

Dette er ikke rettferdig !!

Skrevet

Eneste jeg har spurt så langt er rådgiveren og den eneste informasjonen jeg fikk med henne, var det med de 14 dagene. Jeg vet liksom ikke hvor jeg skal forhøre meg. Jeg er livredd for å ikke få fullført, pga fravær. Jeg må jo ha så så mange skoledager for å vitnemål. Dette synes jeg de skulle tatt hensyn til vedrørende min livssituasjon. Noe de ikke har gjort så langt.

Vel, snakka med kontaktlæreren min med en gang jeg ble gravid og fortlate hvor vanskelig dette var, hun er og forresten norsklæreren min, og burde skjønt hvorfor jeg ikke møtte på den heldagsprøven i norsk.

I dag måtte jeg attpåtil til legen, fikk påvisst at jeg har en kraftig urinveisinfeksjon, og en alvorlig infeksjon i et sår jeg har fått grunnet det eutopiske eksemet jeg har fått grunnet svangerskapskløe. Infeksjonen er så kraftig nå, at jeg får feber pga den. Nå er jeg virkelig lei all motgangen med både plagene mine og skole.

• 2 uker senere...
Skrevet

Høres rart ut at de ikke er mer sammarbeidsvillige enn som så. Jeg vile ha tatt kontakt med amatea eller noe å høre om hvilke rettigheter du faktisk har som elev på VGS. Ville også snakket med rådgiver om dine muligheter, feks hvordan skolen stiller seg til å ta fag som privatist (og evt følge vanlig undervisning om de tillater det, var iallefall noen som gjorde det da jeg tok allmennfag), sykemelding etc. Rådgiver burde kunne hjelpe deg å finne er løsning som passer for deg, det er jobben deres! Om du må fullføre med høyt fravær, vil jeg anbefale deg å få en lege erklæring på at du er gravid og har vært mye plaget og har hatt en del fravær i forbindelse med dette. Da har du iallefall dokumentasjon til evt fremtidige arbeidsgivere om at fraværet ikke bare er skulk!

Lykke til, og stå på dette klarer du!

Skrevet

Dette høres fælt ut for deg! Har du god støtte i legen din? Hvis du har det, så ville jeg ha snakket med ham/henne, og spurt om han/hun var villig til å kalle inn til et møte ang din situasjon, der dere kalte inn nav (jeg vil tro en får støtte fra nav selv om en ikke er sykemeldt, da disse har en del med tilrettelegging for gravide på arbeidsplasser å gjøre) + en eller alle av disse: rådgiver på skolen, rektor, kontaktlærer.

Jeg vil tro det skulle gi en litt annen lyd i pipa! Det er mye lettere for dem å kjøre over deg som enkeltmenneske, enn det vil være for dem å gå imot de fagpersonene som stiller fra Nav + legen. Hvis dere har en elevorganisasjon som er bra, så kan det kanskje være lurt å kontakte disse også og få med en representant herfra.

Om utfallet blir slik du ønsker etter et slikt møte, er vanskelig å si. Tror du må være litt åpen for ulike utfall. Men jeg vil tro at det kan lette situasjonen din litt, for akkurat nå fungerer du jo som en kasteball i systemet og blir bare mer stresset og frustrert etter hvert......

Krysser fingrene for deg, og ønsker deg god bedring :-) Klem! :-)

Skrevet

Går selv siste år på VGS, men venter ikke før i september. Men sliter også med kvamle og konstentrasjonsvansker. Gymlæreren min har jeg snakket med, og hun var forståelsesfull. Det er faktisk slik at det er noen som er fritatt fra den FYSISKE delen av gymmen. På min skole må også de levere inn egenopplegg og treningsprogram, sev om de ikke har planer om å gjennomføre det i praksis. Grunner til at noen på min skole er fritatt fra gym er forskjellig; skader, spiseforstyrrelser og i midt tilfelle graviditet.

Når det gjelder alt fraværet ditt, kan du vel ikke ha mer enn 20 % uansett grunn, i tillegg kan du som du sa få fjernet 14 dager.

Men en ting du må tenke på, er at du kan få påført på vitnemålet ditt at det er gravidtiet som er grunnen til mye av fraværet ditt. Det vil jo ikke fjerne det, men en kommende arbeidsgiver vil jo forstå at det ikke er latskap det står på. =)

Håper ting ordner deg for deg.

Skrevet

jeg går selv på videregående.

jeg fikk legeerklæring fra legen om at jeg ikke skulle delta i fysisk belastende aktiviteter, dette beviset ga jeg til gymlæreren. Og nå skal han lage et alternativt opplegg til meg! Skolen min har og vore ganske forståelsesfull. jeg venter selv i Juli. og jeg har slitt masse med kvalme.

Så har blitt endel fravær ut av det.

Skrevet

husk at du har rett til å få "strøkke" 14 dager fravær pga graviditet/fødsel.

det ska bli gjort om til gyldigfravær....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...