kariuss Skrevet 4. februar 2008 #1 Skrevet 4. februar 2008 Hei hei allesammen! jeg sliter med lite melk, har en baby på 4 uker. Har gitt erstatning ved siden av før for å få han mett. Fredagen var jeg hos jordmor, og hu sa det måtte jeg hvertfall ikke for å få igang produksjonen, så i helga skulle jeg sitte å amme så fort han ville ha. Fikk akupunktur også.Han er kjempe flink til å suge og suger til den store gullmedaljen. Jeg har brukt hele helgen på det, fryktelig slitsomt for han har vært veldig urolig. Idag har jeg holdt på fra 10- 13, ga han en flaske mm på 30 ml nå og han sovna tvert. Noen som har vært i samme situasjon ? har så lyst å amme men ser ut som jeg ikke får det til
trollet66 Skrevet 4. februar 2008 #2 Skrevet 4. februar 2008 jm har litt rett..... for du lager litt ris til egen bak når du gir mme. for da øker ikke produksjonen din i takt med etterspørselen til barnet. den første økeperioden rundtr 3 uker er slitsom og for veldig mange uventet, og det er lett å misforstå og tro at man ikke har melk nok.... Nå da du alt har gitt mme, ville jeg råde deg til følgende.når du skal gi mme, gir du dette med hjelpebryst eller med sprøyte i munnviken mens barnet ligger til brystet. på den måten blir produksjonen stimulert samtidig som barnet blir mett.målsetningen er å kutte vekk mme helt når produksjonen har kommet opp på et nivå der baby er fornøyd. Les på ammehjelpen.no om hjelpebryst, ellers fungerer sprøyte i munnviken helt ok for små mengder. Ellers er det helt normalt at ungene ofte vil ligge til brystet i timer når de er så små, det er ikke bare sult, men kos og trøst også..... Du kan også pumpe deg om morgenen når det er mest melk for å gi som tilegg om kvelden når det er litt mindre melk.....
TrøttSomEiStrømpe- Skrevet 4. februar 2008 #3 Skrevet 4. februar 2008 siden han er så flink gutt og suger masse, klarer han nok å få opp produksjonen snart! prøv å ta deg en dupp iløpet av dagen, mens gutten sover, det hjelper ofte hos meg ..(mindre melk når jeg er sliten og trøtt) lykke til!
Spirevipp med go`gutten Skrevet 11. februar 2008 #4 Skrevet 11. februar 2008 Jeg har hatt det akkurat som deg, lillegutt fikk mme i tillegg alt på sykehuset før vi reiste hjem pga lite melk, så jeg fortsatte med det hjemme. I begynelsen gav jeg han mme etter jeg hadde ammet han dersom han ikke virket fornøyd, det fikk jeg beskjed om på sykehuset. Etter ett par mnd begynte jeg å erstatte 2-3 måltider om dagen med mme. Det fungerte fint, for da fikk jeg på en måte spart meg opp litt slik at gutten min fikk et helt måltid av meg neste gang jeg ammet han, isteden for bare en liten skvett. Men så begynte melka å komme mer og mer, så jeg kuttet ut flaska han fikk om morgen, etter hvert hadde han heller ikke behov for flaske midt på dagen, så jeg kuttet ut den også. Nå har jeg nok melk til gutten min, men han får fortsatt flaske om kvelden både fordi det virker som han trenger det og litt av vane. Så min strategi har vært å gi mme i tillegg til å amme, så mme isteden for amming ett par ganger iløpet av dagen, og så trappe ned ettersom jeg fikk mer melk. Mulig det er en dum strategi i forhold til at ungen kan nekte å ta pupp hvis de først får flaske isteden for, men ville bare fortelle hva som fungerte for oss :-) Gutten min er forresten 4 mnd nå :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå