Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er akkurat ferdig med første pergokur,vet ikke om det har hjulpet. Er det noen som blir gravide av pergo kur???kan man hoppe over alle disse kurene og sprøytene og gå rett på prøverør??er det noen som har noen anbefalinger??hehehhe..blir litt frustrert,selv om jeg prøver å være positiv hele tiden:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis du leser litt flere tråder i dette forumet, vil du se at folk har litt forskjellige erfaringer med pergotime. På noen har dessverre disse ikkje hatt noen effekt i det hele tatt, mens andre har blitt gravid. Målet med pergotime er jo å få eggløsning, som er det første skrittet til å kunne bli gravid. Eg fikk eggløsning endelig etter min 3.pergotimekur og er 36uker på vei :) Gikk på pergotime kombinert med metaformin. Er mange som mener at metaformin sammen med pergotime gir bedre resultat enn bare pergotime alene.

Det er vanlig å prøve ut andre løsninger før en får mulighet til prøverør. I følge en brosjyre eg fikk av gynekologen om pcos da eg fikk diagnosen, er rekkefølgen av "hjelpemiddler" som prøves vanligvis:

-tabelettkurer (pergotime, provera og metaformin er vanlige å bruke)

-kostholdsendring gjerne sammen med tabelettene. Endel kan gjenopprette menstruasjonssyklusen faktisk bare ved å redusere vekten. Metaformin kan være til god hjelp her, siden den hjelper kroppen å produsere insulin og en av de mer vanlige problemene vi med pcos har, er økt insulinresistens (dvs at kroppen har økt motstand mot insulin og trenger et høyere nivå av insulin for å opprettholde normalt blodsukker). I tillegg kan pergotimen ha en bivirkning som gjør at kroppen produserer mindre insulin. Sunt kosthold øker uansett fruktbarheten enten en har pcos eller ikkje.

-operasjon - laperoskopisk elektrokoagulasjon. Kort forklart innebærer det at en går inn via navelen +et lite stikk nedenfor og svir noen hull på eggstokkene. Målet er å endre eggstokkenes hormonprodusjon og få eggløsningen til å gjennopptas.

-dersom operasjonen ikke får ønsket effekt, kan det nå være tid for ny runde med pergotime

-etter disse punktene, er som regel neste alternativ prøverørsbehandling.

Du må nesten høre med den legen/gynekologen som skal følge deg opp med dette, sånn at dere kan legge opp en slags plan fremover sånn at du kan vite litt ka du kan forvente deg.

Brosjyren eg fikk som har vert til god hjelp for min del finner du her:

http://www.organon.no/authfiles/images/267_188063.pdf

anbefaler å lese igjennom dersom du er usikker på koss noe funker.

Lykke til med prøvingen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...