Gå til innhold

Alle gravide får "bekkenløsning" men ikke alle får vondt av det.

Anbefalte innlegg

Det er hormoner som gjør att bekkenet skal bli med fleksibelt og gi etter i fødselen. Men ikke alle merker noe av det under svangerskapet. Jeg blir bare litt oppgitt av de som sier de har bekkenløsning, for det har vi jo alle. Jeg skjønner jo hva de mener, men det er blitt som en diagnose for hvor "vondt" de har det. Og smerte er jo også noe vi alle takler forskjellig.

"Jeg har vondt.......! Ja, men jeg har enda vondere for jeg har bekkenløsning!!!" ???

Huff, der fikk jeg det ut av tankene. Håper ingen ble fornærmet.

Fortsetter under...

Ja, du har rett i at alle har bekkenløsning, men selve ordet har blitt en 'godkjent' beskrivelse på det å ha bekkenløsning med gangvansker og smerter. Sånn er det bare.

Jeg skjønner ut i fra det du skriver, at du nok ikke har store problemer med dette. Smerte er noe vi alle takler forskjellig, sant nok, men de færreste takler måneder uten bevegelse, uten smertefrihet, uten en eneste god natts søvn og uten sosial omgang, rett og slett fordi livet leves på sofaen eller i sengen.

fint at du fikk et ut av tankene, jeg ble ikke fornærmet, jeg takler dette godt, siden jeg har hatt denne typen smerte i syv år, og har fått mye god hjelp til smerte-takling. TAkk og pris, for det er virkelig ikke en dans på roser!

Bekkenløsning er en samlebetegnelse.

I svangerskapet forandres kvinnens kropp ved at den bl.a. gjennomgår en hormonell forandring. Dette er en normal prosess hos alle gravide, og kalles fysiologisk bekkenløsning. Det skjer for at barnet skal kunne passere gjennom fødselskanalen og er vanligvis helt uproblematisk for kvinnen.

Dersom det oppstår så store plager/ smerter fra bekkenet at kvinnen hemmes i daglige gjøremål, kalles tilstanden symptomgivende bekkenløsning eller bekkenløsning med gangvansker.

Kronisk bekkenleddsyndrom brukes når smertene ikke slipper taket etter fødselen. Hvert år er det flere kvinner som blir uføretryggdet p.g.a. kronsik bekkenleddsyndrom.

Det er fremdeles uklart hvorfor symptomgivende bekkenløsning oppstår hos noen gravide mens andre slipper unna. Men kvinner som er blitt kunstig befruktet har 20 prosent større risiko for å utvikle bekkenløsning. Generelt rammes mellom 35 og 45 prosent av alle gravide.

Symptomer

Noen får såpass store plager at de har problemer med å fungere på jobb, i hjemmet og i andre situasjoner hvor man er fysisk aktiv. De mest fremtredene smertene ved bekkenløsning er smerter i ett eller flere av bekkenets ledd, ubehag i lyskeregionen, isjiaslignende smerter, eller funksjonsnedsettelse i beina. Andre måter å kjenne igjen bekkenløsning på kan være:

- smerter når en går eller står

- vansker med å reise seg fra sittende stilling

- vondt for å gå i trapper

- vanskelig for å klare daglige arbeidsoppgaver

- en følelse av at bekkenet beveger seg eller er ustabilt

Symptomene varier både fra person til person og fra dag til dag. Det er mange typer bevegelser som kan provosere smertene. Både raske bevegelser, for eksempel løping og aerobic, og store bevegelser, som lange skritt og gå i trapper fører ofte til forverret smerte. Det er lett å forstå at slike fysiske anstrengelser ofte fører til ubehag, og de er relativt lett å holde seg unna. Men også ”enklere” aktiviteter kan gjøre symptomene mer fremtredende. Hvis du går, sitter eller står for lenge kan det også føre til at smertene kommer. Bare det å snu seg i senga kan faktisk provosere smerter.

Det er selvfølgelig umulig å ikke gjøre en eneste ting som kan føre til smerte, men noen aktiviteter bør du absolutt overlate til andre! Eksempler på dette er generelt husarbeid, støvsuging, løfting og bæring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...