Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I mitt forrige svangerskap fikk jeg bekkenløsning ganske tidlig (uke 14-15). Legen min sa da at det kom så tidlig pga en skade i hoftene jeg fikk i 12 årsalderen, og at det er noe som jeg må slite med hver gang jeg blir gravid. Hadde en SA u 14 og plagene begynte rett før.

Har nå noen planer om å gå gravid igjen. Ønsker derfor tips om hvordan jeg kan forebygge bekkeløsningen.

Fortsetter under...

Er det egentlig noe som kan forebygge bekkenløsning??

Bekkenløsning er jo noe som skjer naturlig i kroppen når man blir gravid, det er hormonene som styrer dette for å forbredet bekkenet på at det skal komme en unge ut der...

Noen merker denne prosessen veldig godt og har symptomgivende bekkenløsning. De kan merke det veldig tidlig, og flere svangerskap kan gi tidligere plager.

Men noen trenger ikke å merke at den prosessen skjer i det hele tatt og går gjennom svangerskapet uten å ha vondt i hele tatt.

MEN det er en prosess som skjer UANSETT, og om du får plager eller ikke kan du ikke bestemme selv.

Jeg fikk det uten at jeg hadde gjort noe som helst, plutselig begynnte jeg å få vondt og det ble værre når jeg drev med fysisk aktivitet...

Når du ønsker å forebygge FØR du blir gravid, er det en del å hente. Etter at hormonene er i sving i kroppen din er det ofte verre, for da er leddbåndene begynt å slappes litt, og du kan fortere få smerter ved belastning.

Vekt og fysisk form har litt å bety for hvor godt kroppen takler oppmykingen av leddbånd. Det er en fordel at du er godt trent, og da spesiellt indre mage, bekken og ryggmuskulatur. Den type muskler som hjelper deg å holde balansen. Dersom du trener med ball eller på ustabilt underlag, evt slyngetrening vil det styrke disse muskelgruppene. Det er også lurt å gå turer i terreng, og du kan bruke de nye masaiskoene om du går og står mye i hverdagen. Jo bedre "muskelskjelett" du bygger opp før graviditeten, jo lettere blir det for deg med enkel, forsiktig trening i svangerskapet å vedlikeholde, og på denne måten kan du nok forsinke bekkenplagene en god del. Jeg har i allefall god erfaring med dette selv.

Hei!

Har selv bekkenløsning og bekkenlåsning etter svangerskap med fødsel i november. Bekkenløsningen startet ca. uke 20. Bekkenlåsning litt tidligere der jeg fikk kiropraktorhjelp. Har i anledning bekkenløsning gått til fysioterapeut som også er osteopat. Denne kombinasjonen hos fysioterapeut føler jeg funker utrolig bra, har gått mye til fysioterapeut for ryggplager tidligere og når jeg så kom til en osteopat i tillegg føler jeg at jeg endelig blir forstått. Fikk god hjelp for bekkenløsning av slyngetrening (TerapiMaster), der slynger er festet til taket, som festes under lårene dine og du får øvelser tilpasset bekken. Gikk dessuten på gravidetrim x 1 i uka og annen gymsaltrim x 1 med varmtvannsbasseng, som virkelig kan anbefales.

Har ikke kommet igang med slyngetreningen ennå etter fødselen det er for tidlig til det ennå. Fikk bekkenlåsning under fødselen som først måtte "knekkes" opp. Men "min" osteopat sier knipeøvelse, knipeøvelse og atter knipeøvelse vil styrke bekkenmuskulaturen og dermed også forebygge. Ikke så lett å huske på dette med knipeøvelser, et tips: sette mobilen på alarm og ikke utsette det når den først ringer.

Fysioterapi er gratis for de med bekkenløsning under svangerskap og 6 måneder etter endt svangerskap etter som jeg forstår. Lykke til med forebyggingen!!

Finn en fysioterapaut med peiling på bekkenløsning (det er mange som mener de har det, men som ikke har det), og få gode grunnleggende øvelser av fysioen. De indre mage-musklene og bekkenmusklene er de det er viktig å få tak i, og de kan være vanskelig å finne. Dønn kjedelige øvelser, men akk så hjelpsomme. :-)

I følge min fysio er det funnet sammenheng mellom smerter og styrke i bekkenmusklatur. Altså, svake muskler gir sterker smerter. Jeg har mer vondt på høyre side, og har merkbart svakere muskler på høyre side. Så jeg jobber mye med å styrke den siden.

lykke til, husk bare å finn en fysio som har peiling, og ikke bare en som tror han har peiling :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...