Bare jeg er meg :o) Skrevet 3. februar 2008 #1 Skrevet 3. februar 2008 Tlf fra sykehjemmet der barnas oldemor bor. Får ikke kontakt med henne i det heletatt:o( Hun er dement og har vært "borte" fra oss en stund. Men var der i stad....hun ligger i sengen,er kald på hele kroppen.Puster ujevnt og har et spesiellt utrykk i ansiktet. Uff,vondt å se henne sånn. Jeg mener at dette er typiske tegn på at det går mot slutten Svigermor mener dette ikke er det. På sykehjemmet sier de lite. Blodtrykk er fint..... Noen som vet?
Lykke*Li Skrevet 3. februar 2008 #2 Skrevet 3. februar 2008 Vet det er noen som mener at de er litt "gjennomsiktige"....
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 3. februar 2008 #3 Skrevet 3. februar 2008 Uff så trist =( Man kan jo ikke si sånt sikkert, men det høres ikke bra ut da Sender deg en stor klem!
Attpåklatten :-)™ Skrevet 3. februar 2008 #4 Skrevet 3. februar 2008 Synes det høres ut som om det er slutten...... Når kroppen blir kald, så er det tegn på at hjertet sliter og da "kobles" kroppen sakte men sikkert ut....Ujevn pust er jo også typisk....... De bør jo kunne svare dere på sykehjemmet om dere spør dem.... Lykke til!
ApriIbaby Skrevet 3. februar 2008 #5 Skrevet 3. februar 2008 Det er riktig det du skriver. Andre tegn er en hvit trekant som omfatter nese og munn. Hendene og føtter blir kalde og etter hvert blåmarmorerte. Ujevn puls og pust er også vanlige tegn. Ofte får den døende en annerledes drag i ansiktet de siste timene. Klemmer deg
Attpåklatten :-)™ Skrevet 3. februar 2008 #6 Skrevet 3. februar 2008 Man kan også se at de kroppsdelene som blir kalde kan bli blålige.....
NoDoubt Skrevet 3. februar 2008 #7 Skrevet 3. februar 2008 Både og. Min mormor var sånn flere ganger før hun til slutt døde. Viss bare hjertet og viljen er sterk så kan hun komme seg igjen. Min mormor hadde egentlig et sn\vakt hjerte men hun klamret seg virkelig fast til livet fordet... Hun var ikke direkte dement men veldig glemsk!
Regnbuens barn™ . Skrevet 3. februar 2008 #8 Skrevet 3. februar 2008 Vi mistet oldemor og oldefar i november og desember, da oldemor lå på dødsleie så hadde hun mistet språket, fikk omtrent ingen respons når vi snakket til hun, antagelig hatt et drypp ca 2 uker før dette.. Hun var svært tungpustet det siste døgnet, pustet på en måte med hele kroppen om du skjønner.. hun gikk bort den morgenen 97år gammel.. Heldigvis rakk hele familien å være der hos henne og si farvel...
Ny sneip i juni 2009! Skrevet 3. februar 2008 #9 Skrevet 3. februar 2008 Høres desverre ut som om det kanskje nærmer seg slutten for oldemor. Det du forteller om observasjoner, er mye av det samme jeg har sett hos noen av mine demente pasienter kort tid før de dør. Men for all del, det mennesker det er snakk om, og ingen fasit på dette området.
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #10 Skrevet 3. februar 2008 Jeg husker da vi var på sykehjemmet de 3 siste døgnene før oldefar døde. Pleierne kikket alltid under dynen, på benene hans, der var der begyndt og komme ligpletter opover. Ikke gøy og se!! En stor klem til dig
3 sjarmtroll <3 Skrevet 3. februar 2008 #11 Skrevet 3. februar 2008 Hun er nok terminal ja..... Bruk mest mulig tid hos henne nå. Utrolig trist, men godt etterpå å vite at dere var der sammen med henne på slutten. Trøsteklem til deg
Bare jeg er meg :o) Skrevet 3. februar 2008 Forfatter #12 Skrevet 3. februar 2008 Takk for svar. Er rundt munnen hun har dette "draget". Vi har snakket lenge om at vi "håper" hun skal få slippe siden hun ikke har det bra.Hun roper hele døgnet og er urolig.Dette har pågått lenge. Verdens beste mormor (mannen min sin,men litt min også) Men er tøft alikevel nåe det liksom skjer:o(
To trollunger + en spire Skrevet 3. februar 2008 #13 Skrevet 3. februar 2008 Andre faktorer er hvor mye mat og drikke hun har fått i seg siste tiden. Min mormor lå slik i 16 dager før hun døde - faktisk uten mat og drikke. Veldig opp og ned.
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #14 Skrevet 3. februar 2008 Hvordan er det med f.eks urinproduksjon da....? Når kroppen ikke lengre produserer urin, er det også et tegn på at organene har begynt å slutte å virke....
___ Skrevet 3. februar 2008 #15 Skrevet 3. februar 2008 For meg høres det ut som om dette er "tegn", men jeg tror det er nesten umulg å vite hvor lang tid hun har igjen. Angående tegn må jeg nesten nevne min bestemor. Hun var 92 og helt klar til å dø. Hun var ikke det minste redd. Hadde etter eget utsagn levd på overtid i mange år. Hun var helt klar i hodet. En dag min mor var der sa hun: "Nå holder jeg på å dø. Det fløes rart. Jeg blir så kald på føttene." Etter en stund til kom det bare et enkelt "Farvell", og så sluttet hun å puste. Det var i det minste klare tegn. Håper det går like greit for dine barns oldemor. Leit er det uansett.
lab79 Skrevet 3. februar 2008 #16 Skrevet 3. februar 2008 Man kan ikke si så mye faktisk. Det er umulig å si sikkert om noen kommer til å dø eller ikke, men det virker ganske tydelig at det går mot slutten. Om slutten bare er timer, eller flere dager unna? umulig å vite...
MamiMaribel Skrevet 3. februar 2008 #17 Skrevet 3. februar 2008 Det er en smule makabert å spekulere i dette, syns jeg - iallefall å la andre delta i det på et forum. Men jeg skjønner selvfølgelig godt at du tenker masse på det. Spør sykepleieren på hjemmet, hun kan sikkert gi deg det mest fornuftige svaret. Hun kjenner henne, og har kanskje sett henne syk før. Om ikke annet så har hun sett mange terminale pasienter, har kanskje noen synspunkter. Klem:-)
Gjest irismor Skrevet 3. februar 2008 #18 Skrevet 3. februar 2008 Høres ut som en terminalpasient. Tegn på at døden nærmer seg er mange og forskjellige fra pasient til pasient. Marmoreringer på bena. Neglene på hender og føtter blir blåhvite. Drag over nesa. Innsunken hake. Uregelmessig puls/hjerterytme Lavt blodtrykk (sjelden at man plager pasienten med å ta blodtrykket) Besøk oldemor, det siste som forsvinner er hørselen. Snakk til henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå