Gå til innhold

Hvorfor så opptatt av at navnet skal "passe" både på barn og voksen? Det går da seg til etterhvert!!!

Anbefalte innlegg

Nå er det f.eks sååå mange små gutter som heter Tobias. For noen år siden var det et skikkelig "gammelkaill-navn". Tenkte på Tobias i tårnet og så for oss en gammel gubbe med laaangt, hvitt skjegg. Mange sier at de ikke kan se for seg en voksen eller en liten gutt hete det og det. Det er jo fordi de ikke kjenner noen sånne som heter det. Det ordner seg av seg selv når de blir kjent med mennesket bak navnet!!!

Fortsetter under...

Joda, er vel forsåvidt enig i det, men må innrømme at det er visse navn jeg synes er for "gubbe"/"gammeldame-aktige" til små barn.

Men du har jo et poeng. Man venner seg til det meste :)

Det går seg nok til ja :-) Men se for deg følgende:

Sol - hun blir svarthåret gother

Vår - samme

Siv - hun blir stor og tykk (ikke slank som et siv...)

Mathilde - også stor og tykk - Mat Hilde...

Storm - han blir liten, spinkel og beskjeden (tar ikke folk med storm...)

For å være ærlig, så synes jeg at alt for mange velger navn til barna som bare "passer" mens barna er små barn...

F.eks. Kim Rene - det er søtt, sukkersøtt til en liten vakker gutt, men jeg ville hatt trøbbel med å ta f.eks. en høytstående byråkrat el.l. ved det navnet...

Så jeg lurer på hvorfor man ikke velger helt tidløse navn til barna. For meg er det faktisk viktigere at navnet kler en som voksen enn som barn, siden det er den korteste delen av livet - statistisk sett - at man er barn.

Annonse

du vannmann du vannmann, du tar så ting på kornet. Ja, man blir litt reflektert over å henge innpå navnedebatten. Er selv en gjenganger innpå her og har tenkt det samme om veslemøy, osv ;) hehe

Ja en bør vell tenke seg litt om når man velger navn. Det er vell ikke så kult å hete Lita når enn kan ha annlegg til å bli 1.85 og 90 kg.

Eller Julius-Amandus å er en skikkelig rebell i tennårene, farger håret lilla med hanekam og spiller i ett skikkelig rockeband.

Det er faktisk mange voksne kvinner som heter Veslemøy og er glad i navnet sitt!

Enda flere kalles Vesla og bruker bare det navnet hele livet.

Tenker du på hva alle navn betyr?

Jeg sier meg enig med HI.

Tenker man sånn,finner man noe rart med alle navn - og det ville vært mye mer gjentalgelse i barnehagen osv.

Alle navn går seg til, nekter å tro man er 50 og har en venninne man ikke helt har klart å vende seg til navnet på...!

Det går vel ikke alltid på hva omgivelsene klarer å venne seg til, men mer på en selv. Jeg vet om flere, både i 20-årene og i 90-årene som er direkte misfornøyd med navnet sitt. Noen har til og med byttet navn i voksen alder, mens andre føler ikke de kan gjøre det. Men det er jo ikke alltid så godt å vite da, hva barna vil like når de blir voksne... Men litt hensyn kan man jo forsøke å ta da.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...