Gå til innhold

Hvordan vasker dere Janus ullklær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser på hjemmesiden deres at det står Kan vaskes i maskin og tørkes i trommel på Babyull og Barneull, men det står ingenting på Prinseull og Krinkelull....

Hvordan vasker dere disse klærne? Jeg føler ikke at de blir rene etter kun ullvugge.

Fortsetter under...

Skrevet

Vasker på 30 grader med milo vi.

Skrevet

jeg vasker de på 40 grader på vanlig vask..

Skrevet

Vasker vanligvis på 30 grader ullvask. Har vakset krinkel ulla på 40 grader ullvask også, det gikk helt fint.

Skrevet

Med ullvask, mener du da ullvugge?

Funker det selv om det er flekker fra mat og lignende på klærne?

Skrevet

Samler ulltøyet; lyst for seg og mørkt for seg

Kjører på 1 time dagligvask, 40 grader og med milo

Annonse

Skrevet

Ullprogram på 30 grader med Ulrich-vaskemiddelet til Nøstebarn, tøyet blir veldig mykt og fint:-)!

Skrevet

Jeg prøvde jeg, vanlg 40graders vask. Ser ut til at det gikk fint. Flekkene forsvant iallefall, og tøyet er helt og pent.

Tenker jeg tar ullvugge hvis det bare trenger en vask, men ellers er flekkfrit da. En gang imellom med vanlig får vel gå greit :-p

Skrevet

Jeg vasker det sammen med bomullsklær på 40grader. skyllemiddel bruker jeg også. gjprde det først ved et uhell, men så gikk det bra, så nå gjør jeg storsett det.

npoen ganger vaskes det på ullprogram uten skyllemiddel.

Skrevet

Ull bør vaskes på ullprogram og med milo - for ellers ødelegges fiberne i ullen - og dermed effekten av ull også!

Bruker 40 grader ullprogram, lyst og mørkt hver for seg. og henger det opp til tørk.

Ei venninne vet jeg hiver ull pysjen i prinseull i tørketrommel, det står på vaskeanvisningen om du kan gjøre det.

Skrevet

Dette er ikke om Janus, men om exit sine ullbodyer...

Men jeg hadde en ullbody fra Exit, av merke name it, denne kunne vakskes på 60 grader. Så jeg vasket den på 60 lettstelt, og da den kom ut igjen, var det ikke mye body igjen gitt. Da var det bare sømmene og knappene igjen.....! Var liksom bare en lang tråd igjen.

Noen som har opplevd det samme?

Det stod TO steder på bodyen at den kunne vaskes på 60 grader, og det var IKKE hånd eller ullvask...

Skrevet

Jeg brukte Milo da, men vanlig 40 gradsers. Står jo at det skal tåles, da må man jo tro det... For den ullvugga tok IKKE flekker iallefall...

Annonse

Skrevet

Vasker både krinkel og vanlig ull på ullprogram 30 el 40 gr. Har vasket det ved "uhell" på vanlig finvask ved 40 gr og det har gått helt fint.

Skrevet

Ifjor vinter vasket jeg janus ull på vanlig program med vanlig vaskepulver. Virket fint i begynnelsen, men etter noen uker ble det stivt og etterhvert veldig tynnslitt. Fibrene i ullet blir ødelagt.

I år har jeg vasket det på ullprogram med milo og milo skyllemiddel. Det ser ut som nutt ull hver gang det henges opp.

Skrevet

er ullprogram det som jeg kaller ullvugge? Det med et "garnnøste" på, som symbol? for i så fall blir ikke klærne rine dersom det er flekker på... :/

Skrevet

40 grader ullprogram, men Milo vaskemiddel og skyllemiddel.

Klærne blir da rene, men enkelte flekker får jeg ikke av i 60 grader en gang, og havner elegant i søppla.

Skrevet

Jeg jobber i butikk som selger ullklær, og det hender vi får reklamasjon på klær som det bare er "laser" igjen av. Dette kommer av at mange bruker vanlig vaskemiddel på disse klærne. Det er bare tull å kjøpe dyre ullklær hvis dere ikke tar vare på dem og bruker vaskemiddel som ikke er beregnet på ull. Etter noen få vask sitter dere igjen med plagg som isolerer dårligere enn bomull, da kan man like gjerne kjøpe bomull først som sist! Det verste du gjør med ulla er å helle vaskemiddel med enzymer direkte på et vått plagg, det vil da etses rett gjennom, dersom det er vanlig vaskemiddel i vaskevannet vil du gjerne ikke se fra gang til gang at plagget forandrer seg, men det gjør det!

Følg vaskeanvisning, mye av de nye ullplaggene er laget i blandinger som gjør at de tåler både 40 og 60 grader, samt skåneprogram på trommelen.

Men bruk for all del milo eller annet vaskemiddel beregnet på ull kjøpt i sportsbutikk, på apotek eller andre forhandlere!

Skrevet

;Men elikae;

Betyr det at når jeg vasker på vanlig 40 grader, med Milo, så er det ok?

Skrevet

Ja, dersom det står på plagget 40 grader er det ok. Jeg bruker ullvask eller finvaskprogrammet på maskinen, fordi det sentrifugerer mer skånsomt, men en gang i blant kjører jeg det på vanlig vask også. plaggene blir litt fortere slitt dersom de sentrifugeres hardt og ofte, men det gjelder for alle plagg, ikke bare spesielt for ullplagg.

Skrevet

Oki, men da prøver jeg vanlig vask og skrur ned sentrifuga :)

Takk!

Skrevet

Ja, det er nok det beste, ulla blir fort litt nuppete og kan miste litt fasongen hvis det blir for mye sentrifugering:) Hvis det kommer flekker på klærne gnir du inn litt milo på flekken, og lar det ligge litt før du vasker det i maskin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...