Gå til innhold

Oioi - vi har oppdaget mugg i en krok på soverommet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir redd for helsen til gutten vår... Hva gjør vi? Noen med erfaringer?? Tok kontakt med husbyggeren siden det er kun ett år siden det ble bygd. En snekker var her og fant årsaken, en liten skjevhet i veggen, en åpen glippe så luft og fukt kom inn. Han tettet med silikon og thats it!! Må man ikke bytte ut hele greia da? Er noen uker siden han var her, vi vasket området, men det har blomstret opp igjen.

Googlet ordet og finner flere symptomer på plager vi har hatt den siste tiden. Etter at sambo la seg på det andre rommet vårt pga jeg ikke får sove av snorkingen hans, så er han blitt bedre!

Huff.. ille - men er det så ille at jeg bør flytte sønnen min straks?? Sitter og har verdens dårligste samvittighet over at jeg og gutten sover på det aktuelle rommet, og har gjort det i ukevis!!

Skal i allefall ta affære på mandag, kontakte byggherren igjen og kreve malere så vi får fjernet rubbel og bit! I mellomtiden skal jeg vaske igjen med klorin.

Noen med lignende erfaringer?? Mer jeg bør gjøre, eller andre jeg bør kontakte? Takknemlig for hjelp her =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vet en venninne som fant mugg i huset de leide. de ble nødt til å flytte. nå må det nevnes at det var snakk om mugg i så og si hele huset.

Skrevet

Dytt!!!

Har samme problem og lurer også.

Skrevet

Hei... Jeg jobber hos et takstfirma i Trondheim. Jeg ville ringt dit og forhørt meg litt på mandagen. Vi har også en mann fra Steinkjer, ser du er derfra:) Jeg jobber kun med regnskapet og vet ikke så mye om hva slags mugg / sopp det er eller hva som bør gjøres. Men hvis du ringer 73821330 så får du hvertfall snakket med noen som har peiling og som vet hvor skadelig det er og hva som bør gjøres.

Kan ihvertfall berolige deg med at det ikke er så skadelig når muggen er nyetablert. Det er verre med gamle hus der mugg og sopp får ligge å gogjøre seg og danne gasser. Tror helt sikkert ikke at sønnen din har tatt noen skade av dette enda:) Men lurt å få gjort noe med det ganske fort da.

Lykke til!

Skrevet

Heey det var et beroligende svar - tuusen takk for hjelpen, kommer til å ringe og få litt info ja. Er jo byggherren som er ansvarlig og han må få muligheten til å rette opp dette selv, men gjør han ikke det så må jo vi ta affære uansett.

Dere har en mann fra Steinkjer ja, men han bor ikke her og har kontor her vel?

Skrevet

Vi hadde litt mugg i et hjørne, fikk det testet og det var bare fuktmugg, og det var ikke skadelig for hverken oss eller den lille!

Skrevet

Okey det var jo også betryggende å vite, men tar ingen sjanser vi og vil ha det ordnet så fort som mulig!

Skrevet

Nei, man burde uansett sjekke det. Vårt var store svarte flekker og det var bare fukt...

Skrevet

Vi hadde sånn mørke flekker med mugg som kom på badet,ringte til Polygon i tronheim,de er eksperter på mugg-ting. De sa at så lenge det går ann å vaske bort muggen med såpe og vann,er den ikke skadelig. Kondenssopp. Men den må vaskes bort,vår sopp kom av for dårlig lufting på badet,nå er alle ventiler oppe,og vi har sluttet å tørke klær der og på stua,og soppen er nesten helt borte. ;)

Skrevet

Han bor på Steinkjer og har kontor på Levanger. Men hvis de kommer å ordne opp er det kanskje viktigst at du hvertfall får snakket med noen om det slik at de finner ut hvilken sopp det er. Det finnes mugg som er giftig og de som ikke er det, mest sannsynlig er de ikke det ihvertfall ikke i et så nytt hus. De kommer å tar prøver hvis du vil det, det kan også polygon gjøre som nevnt over, men tror ikke det er nødvendig i dette tilfellet så lenge det fjernes.

Skrevet

Akkurat.. enda en ting jeg noterer meg =) Regner med at muggen er inni veggen jeg. Men det ser man vel ikke før man evt. fjerner mijøstrien og sager løs en bit?

Vi prøvde å vaske det bort da vi først oppdaget det, men det var bare det som var loddent som forsvant.. flekkene var umulig å få bort.. så må vel fjerne alt da ja??

Skrevet

Det kommer helt an på hva slags mugg det er, årsaken til det (som du jo har fått beskjed om) og hvor langt inn i veggen det sitter. Vi oppdaget mugg på soverommet for få uker siden, og fryktet at vi måtte fjerne gipsveggen, isolasjon, bjelkelag og panel. (Heldigvis slapp vi det! Det holdt å vaske veggen med klor.)

Vi hadde en muggkyndig person på befaring, som målte fukten i veggen, temperaturforskjellene i veggen og tok prøve av muggen for å avgjøre hva slags type mugg det er. Søk på mugg og befaring i google.no, så får du opp firmaer som gjør den type jobber.

I vårt tilfelle trodde han ikke det var farlig type mugg, men vi tar likevel ingen sjanser og venter til vi får svar på muggprøven før vi tør flytte babyen inn på soverommet vårt igjen.

Skrevet

Vi skal nok få dette skikkelig undersøkt ja. Hadde styrelederen for borettslaget på besøk i kveld, og han skal hjelpe oss og få dette gjort på skikkelig vis. Ytterveggene er jo borettslaget sitt, og fukten kommer fra utsiden. Vi mener at vi må skjære løs og få tørket opp fukt inni ja, og så pusse opp tilslutt.

Flyttet ut fra soverommet i dag forresten. Jeg og gutten på et rom og sambo på stua. Håper dette går i orden fort!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...