Rebekka82FØDEKLAR:) Skrevet 2. februar 2008 #1 Skrevet 2. februar 2008 Da tenker jeg på en et slikt fryseskap med egen dør under kjøleskapet. Vi har alltid fryst ned kjøttdeig, løvstek osv der. Er det trygt å spise det selv om best før datoen var for en måned siden? Det er helt steinhardt og frossent når jeg tar det opp da, men kom plutselig til å tenke på at det kanskje ikke er dypfryst slik det blir i en fryser. Noen som vet?
BellaSuz Skrevet 2. februar 2008 #2 Skrevet 2. februar 2008 Hvis det er en egen motor på fryseren så vil den holde - 18 eller mer tenker jeg. Er det en fryser som bruker kjøleskapets motor, eller en frysedel i kjøleskapet, holder ikke denne mer enn noen få minusgrader, kanskje -5 til -10 grader? Da holder maten seg kun noen få dager/ en uke. Vil nok tro at temperaturen er bra i ditt kjøleskap slik du beskriver det, og at det er trygt å spise den maten du har der. Det spørs jo hvor gammelt kjøleskapet er også?
Monique72 Skrevet 2. februar 2008 #3 Skrevet 2. februar 2008 Det er like kaldt der som i en "vanlig" fryser. Ca -18 grader. Hvis du frøs maten før datoen gikk ut, er det ingen fare å spise det.
Rebekka82FØDEKLAR:) Skrevet 2. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 2. februar 2008 Tusen takk for raskt svar. Lurer på et par ting til bare sånn for å være helt sikker: Vet ikke hvor gammelt kjøleskapet er, men tenker det er maks ti år. Fikk det med da vi kjøpte huset. Ja, jeg vil jo nesten tro at temperaturen her er bra. Ville jeg ikke merket det på maten om den ble bedervet? Tenkte ha løvstek og pommes frites til kvelds. Løvsteken gikk ut i begynnelsen av januar, men den er jo helt steinhard og fryst. Hva tror du? Føler meg litt dum da, men hvordan finner en ut om fryseboksen har egen motor? Sambo kommer til å bli gal hvis jeg spør han om det. Jeg er nemlig ikke så engstelig for hva jeg spiser til vanlig. Men han kommer til å skjønne tegninga: Nå som jeg er gravid er jeg livredd for å bli matforgiftet, eller få noe av dette listeria eller toxo. Det skjønner han ikke. Ihvertfall i og med at jeg spiser mat fra den fryseboksen når jeg ikke er gravid. Har forresten aldri blitt dårlig da, som jeg kan huske....
BellaSuz Skrevet 2. februar 2008 #5 Skrevet 2. februar 2008 Om det er egen motor på fryseren ser du sannsynligvis på displayet, om det er ett eller to display eller temperaturregulatorer på fronten av kjøleskapet. Det du har fryst inn før holdbarhetsdatoen gikk ut kan du trygt spise:-) Men så lenge maten er stekt godt er det ikke noen stor fare heller, de fleste bakterier dør ved varmebehandling over 75 grader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå