blittmamma07 Skrevet 2. februar 2008 #1 Skrevet 2. februar 2008 Hvis min permisjon er over 14. april, må pappa'n da ta ut sin del rette etter det eller kan han vente med sine 6 uker til det passer bedre for han?
~sjiraff~ Skrevet 2. februar 2008 #2 Skrevet 2. februar 2008 Tidligere måtte de tas ut umiddelbart, men e det ikke noen nye regler nå? Som sier at han må ta de ut innen ett vist antall år? Har du sjekket folketrygdloven?
blittmamma07 Skrevet 2. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 2. februar 2008 finner liksom ikke svar på akkurat dette ...
~sjiraff~ Skrevet 2. februar 2008 #4 Skrevet 2. februar 2008 Fant dette på nav.no: "Hvordan kan far benytte seg av fedrekvoten? Fedrekvoten kan tas ut når som helst i stønadsperioden med unntak av de første seks ukene etter fødselen. Disse ukene er av medisinske grunner forbeholdt moren. Far kan ta ut fedrekvoten sammenhengende eller benytte seg av fleksibelt uttak på flere måter. Nedenfor er det gitt noen eksempler: Far kan motta foreldrepenger sammenhengende i seks uker Far kan motta foreldrepenger én dag og arbeide fire dager i uken i 30 uker Far kan arbeide 50 prosent og motta foreldrepenger i 60 dager Far kan motta foreldrepenger i to uker for deretter å arbeide fulltid i for eksempel to uker og på den måten utsette perioden med to uker Eksemplene er ikke uttømmende. Far kan ta ut fedrekvoten samtidig med avvikling av ferie eller på dager han vanligvis ikke arbeider. Eksempel: Far arbeider i Nordsjøen og er tre uker på land mellom hver gang han er på jobb. Han kan ta ut fedrekvoten i de periodene han er på land. Husk at far må ha benyttet seg av fedrekvoten innen barnet fyller tre år innen tre år etter en adopsjon Hva gjør mor når far benytter seg av fedrekvoten? Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 % foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider deltid og mottar graderte foreldrepenger med minst 50 %. Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden."
blittmamma07 Skrevet 2. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 2. februar 2008 å så real du er som fant dette for meg. 1000 takk! jeg skjønner det riktig når jeg mener at pappa nå kan ta ut sine 6 uker innen barnet er 3 år selv om jeg har brukt opp min kvote i april?
~sjiraff~ Skrevet 2. februar 2008 #6 Skrevet 2. februar 2008 Ja det er slik jeg forstår det. Han kan f.eks ta ut en dag i uka til dagene er oppbrukt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå