Gå til innhold

Hei! Ny her og vil gjerne ha hjelp og opplysninger om offentlig IVF behandling...

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ganske ny her. Derfor vil jeg spørre dere som har peiling på ivf behandling. Har selv vært gjennom ivf i tyrkia og har født ett barn. Vi har planer om å gå gjennom offentlig behandling denne dangen for barn nr 2 i Norge/ Oslo. Eneste jeg lurer på er priser, og lurer på feks om hvis behandlingen ikke lykkes, og la si at jeg mister barnet etter 3 mnd telles det i de 3 forsøkene jeg har gjennom det offentlige? Og hvis da jeg i såfall blir gravid med ivf nr 1 og føder dette barnet levende, har jeg to forsøk igjen? Stusser litt her.... hører forskjellige ting ang. dette bla at man får hjelp inntill man blir gravid med nr 3 og atlså føder barn nr 3 med ivf? Kan ikke noen være så snill og hjelpe meg og mannen min med dette da vi er kjempe lei av å høre forskjellige ting av folk....

Fortsetter under...

Hei!

¨skal prøve å hjelpe deg her.

Du får 3 forsøk fra det offentlige her i Norge, det er en egenandel for det første forsøket på 15 000 kr på 3 forsøk så koster det ca 3 000 kr for lege besøket på det sykehuset dere får IVF, så disse regningern på 1000kr kommer etter forsøket er ferdig.

Så når dere går igang så bestemmer legen om hvor stor dose medisiner dere trenger for å få mest mulig egg og eggposer, jo høyere doser medisiner jo mer koster forsøket, men uansett så betaler dere bare 15000kr for 3 forsøk, men dere må legge ut å så få pengene igjen fra tryggdekontoret ved fremlegging av DETALJERTE kvitteringer.

Er de ikke det får du de i retur.

Når dere har fått satt inn egg, og samme om det fester seg eller ikke så teller det som et forsøk, og du har da 2 igjen.

Blir det ikke egg ut av et forsøk til å sette inn, så teller ikke forsøket,

Jeg fikk det til med forsøk 3, men det talte som 2 pga ved det første forsøket så fikk jeg ikke satt inn noe egg.

Har du fått det til med 1 forsøk og blir gravid har du enda 2 tilgode ved en senere anledninge.

Men jeg er fornøyd med sykehuset og det offentlige, du er i samlebånd, men er du klar over dette på forhånd og sjekker litt opplysninger selv så går det bra.

Lykke til:)

I det offentlige får man inntil tre forsøk per barn, og det dekkes kostnader til medisiner over 15000 per tre forsøk. I tillegg er det en egenandel per forsøk som såvidt jeg husker er på 1500. Jeg er ikke sikker, men tror dette kun gjelder for inntil to barn.

Om du mister barnet så teller likevel forsøket. Definisjonen på et fullført forsøk er at et befruktet egg er satt tilbake i livmoren. Hvis du blir gravid og føder et barn med første IVF-runde så har du ikke to forsøk igjen.

Man har imidlertid rett på søskenforsøk, men jeg tror kanskje ikke det vil gjelde deg ettersom dere allerede har et barn (men dette må du sjekke opp, blir litt spesielt ettersom første IVF var i Tyrkia - kanskje det betyr at dere starter på "null" i Norge).

Ja, altså det har jeg undersøkt litt med urologen til mannen min. Han fortalte at vi ikke var akkurat første prioritert, men at vi muligens kunne få hjelp likevel. Så fikk vi brev i posten av ullevaal hvor dem også skrev at vi ikke var første prioritert men hadde rett på behandling men at det ikke skulle settes noe "frist lov" bla bla bla.. Jeg og mannen min fikk i allefall time den 13 feb. til undersøkelse hos ullevaal. blodprøve av meg og sædprøve av mannen min ble tatt, og da skal vi regne med å få svar fra legen den 13 de. Første ivf i tyrkia telles ikke av de 3 forsøkene jeg har her i Norge gjennom det offentlige har vi funnet ut.... takk for all svar fra dere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...