Gå til innhold

Rettigheter ved graviditet og attføring?? Hjelp meg, værsåsnill...

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurte på om det er noen som vet hvilke rettigheter man sitter med hvis man blir gravid, og har yrkesrettet attføring?

Har sett noen innlegg andre steder på nettet, og disse rystet meg veldig.

Der sto det nemlig at hvis man blir gravid og har attføring, mister man attføringen...

Men hvordan skal man klare seg da?

Har man rett til å søke f.eks sosial hjelp da?

Disse som skrev innleggene, var under omskolering pga yrkes skader.

Men den situasjonen jeg sitter i er litt annerledes.

Jeg har nemlig fått diagnosen fibromyalgi.

Og i samarbeid med både Nav og lege, så har vi ikke klart å komme frem til noe jeg kan klare å jobbe med pga smertene.

Det har også blitt nevnt uføretrygd.

Noen som kan hjelpe meg??

"Verden min" gikk litt i knas når jeg leste dette på nett =(

Fortsetter under...

Så lenge du har attføring er det det samme hvilken sykdom du har. Men om du klarer å fortsatte opplegget som ligger til grunn for attføringen din trenger du ikke miste den. Du vil også få engangsstønaden på ca. 33 000 kr og barnetrygden på 970 kr.per mnd. Om du ikke får beholde attføringen kan du få sosialhjelp om ikke samboeren din/mannen din tjener for mye.

Dette har sikkert ikke noe med din situasjon å gjøre, men skriver det uansett...

Husk at hviss du går på yrkesrettet attføring i over 3 år. Så mister du alle rettigheter til sykepenger, arbeidsledighettrygd osv... var det som skjedde med meg, og måtte starte helt forfra da jeg ikke kunne fortsette på tiltaket...

Annonse

Da har jeg vært på møte.

Og det stemmer =(

Men....

Man kan søke sosial stønad når man mister attføringspengene.

Men som saksbehandleren min sa, sosialkontoret kommer til å kreve at kontantstøtten skal holde en viss periode før man får støtte av dem.

Man skal også være obs på at det stiller seg annerledes hvis man er enslig forsørger.

Så da blir fremtiden meget usikker for min egen del ihvertfall, og det er utrolig trist.

Da kan det hende vi må sette planene på vent.

Får se hva som skjer nå denne mnd, med tanke på at vi har begynt å prøve alt =(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...