Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #1 Skrevet 1. februar 2008 Jeg er 37.5 år og er nok antakelig gravid med nr to. Det er så tidlig, at jeg fortsatt vil være anonym. Men jeg har så smått begynt å se på BIM-forumene igjen. Ser at mange her på dette forumet velger å ta en tidlig UL. Jeg må spørre om dette bare er tilfeldig (noe man gjør på linje med 3D UL), eller er dette noe man bør ta over en viss alder? Jeg vil være 38 når barnet kommer. Vil jeg da automatisk bli betegnet som "risiko svangerskap" pga alder? Hilsen en undrende dame...
Tante Bassa Skrevet 1. februar 2008 #2 Skrevet 1. februar 2008 Jeg var på tidlig ul, men det var for å sjekke hvor langt jeg var på vei. Hadde surra litt med p-pillene, så jeg var usikker på når jeg var blitt gravid. Jeg blir også 38 år når barnet blir født, men verken lege eller jordmor har nevnt noe om "risiko svangerskap". Jeg har heller ikke tenkt så mye på det, har ikke tatt fostervannsprøve eller duotest. Er i min 22. uke nå og har vært på ul, alt så bra ut. Men det er jo ikke alt de kan se på ul da...... Lykke til med graviditeten :-)
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2008 #3 Skrevet 2. februar 2008 Hei. Jeg var på tidlig UL , 7 uker. Årsaken var bla at vi av ulike grunner ville ta fostervannsprøve. Jeg ble kalt inn til lokalt sykehus hvor gynekologen ville ta UL for å stadfeste uke. Han nevnte ikke noe om "risiko". Lykke til i svangerskapet.
sekstisjuer Skrevet 2. februar 2008 #4 Skrevet 2. februar 2008 Det heter seg at alle som har fylt 38 år innen barnet kommer skal få tilbud om duotest eller fostervannsprøve. Dette fordi det er større risiko for å få et barn med kromosomfeil jo eldre man blir. Vet av noen som har blitt henvist til fostervannsprøve men som først får tilbud om duotest. Ut ifra denne duotesten kan man se om det er "nødvendig" med en fostervannsprøve. Duotesten kan altså vise hvor stor risiko det er for at barnet har en kromosomfeil, men denne testen er ikke så sikker som en fostervannsprøve er. Selv valgte jeg å ta duotest i dette svangerskapet (rekker å fylle 41 innen gutten kommer), mens jeg i forrige svangerskap valgte å avstå (var da 39 når jenta kom) fra fostervannsprøve (den gang fikk jeg først vite om duotesten etter at jeg hadde kommet over max antall uker for å ta den. Legen min hadde heller ikke hørt om den testen før jeg fortalte ham om den i dette svangerskapet).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå