Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #1 Skrevet 1. februar 2008 Det var planlagt, svært ønsket og svært etterlengted... Men nå angrer jeg så utrolig på at jeg ikke slanket meg før jeg forsøkte å bli gravid. Jeg går rundt og er livredd rett og slett. Gruer meg fryktelig til alle kontroller. Er redd for svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning. Tenk om jeg blir så tung at jeg ikke klarer reise meg opp av min egen stol?! Hvorfor tenkte jeg ikke på dette litt før? Jeg klarer ikke føle gleden ved å være gravid, går kun og bekymrer meg over alt mulig tull! Er det noen som har lyst til å overbevise meg om at dette skal gå fint - til tross for overvekt? Akkurat nå er alt bare trist Ida
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #2 Skrevet 1. februar 2008 kjære deg;) Graviditet er en fantastisk ting uansett om man er overvektig eller ikke. desverre har det blitt veldig mye fokus på de negative sidene ved å være overvektig og gravid, mens de positive sidene som alle graviditeter har, har forsvunnet. det er selvfølgelig en viss risiko for sv. diabetes , store barn osv..men vi som alle andre gravide må passe på sånn at vi ikke legger på oss unødvendig. "fordelen" med å være overvektig kan være at babyen i magen tærer på de ressursene vi allerede har på kroppen,noe som har vært tilfelle i mitt svangerskap. jeg startet på 118,5 og nå i uke 30 veier jeg 118,1. jeg får ikke annet en skryt av jordmor og lege, og jeg merker at jeg blir veldig glad for de oppmuntringene. de fokuserer ikke på at jeg veier for mye, heller på hvor flink jeg er som har så god kontroll på vekten min For min del har det ikke vært noe problem å holde nede vekten, og jeg har ikke vært en av de som har lagt over doskålen i flere mnd. har faktisk ikke spydd en eneste dag!!. Jeg har merket meg at samvittigheten for å trykke i seg en stor sjokolade er merkebar. kjøper kun små sjokolader og noe mer sjeldent. men hvis jeg vil ha sjokolade, så spiser jeg det!! Jeg hadde en ekkel følelse over at alle (leger og jordmødre) ville "ta " meg på alle områder: først vekten, så blodtrykk, så glukosetesten osv...men alt har vært helt topp hos begge instanser, og jeg har ikke slått ut negativt på noen tester. Så selv om vi er overvektige er det ingenting som sier at vi må har risikofylte svangerskap. Det er flott at alle som er overvektige får tatt glukosebelastningstest, dette er jo med på å virkelig sikre at alt er i orden med deg og babyen. Selv om kvalmen kom da jeg hadde drukket alt sukkeret, så var resultatet av testen så bra at jeg kunne glede meg over det. Når det gjelder å veie seg, så kan du faktisk gjøre dette hjemme og skrive det på helsekortet for gravide selv hvis du lager en avtale med legen din. jeg har valgt å veie meg hos jordmor, og sjekkker for min egen del et par ganger i uken i de ukene jeg ikke er hos jordmor. Lykke til med graviditeten!!!dette klarer du 12.04.08
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #3 Skrevet 1. februar 2008 Hei du. Du fikk et flott svar over her. Vi får suge til oss sånne erfaringer som hun har hatt. Både med vekten og støtteapparatet rudt seg. Hvor stor er du da? Jeg skal teste i morgen, og veier 107,5 kg. Spennende, spennende...
janeymaleney(uke 39) Skrevet 2. februar 2008 #4 Skrevet 2. februar 2008 Les det jeg har skrevet på "hvor mye veier dere "- osv som er startet på denne siden! D blir litt tyngre på slutten ja,men det går heeelt fint!
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2008 #5 Skrevet 2. februar 2008 Takk for svar alle sammen! Dere gir meg virkelig håp, og det er så godt å lese om alle de positive erfaringene... Nå viste det seg at jeg ikke er gravid likevel. Og jeg får ikke bestemt meg om jeg er lettet eller trist. Kan jeg være begge deler kanskje? Jeg veier et sted mellom 105 og 110, fordelt på 170 (ca) cm - så er veldig stor, men det finnes jo større som har klart det bra Så nå sitter jeg her og lurer på om vi skal prøve en gang til. Egentlig så vil jeg jo vente til jeg er normalvektig, men det er jo sikkert veldig lenge til. Og tenk om jeg aldri blir det? Så en del av meg ber meg hoppe i det, og det føles riktig nå. Men jeg er så redd for å bli like redd en gang til, som det jeg var nå ... Dette er virkelig vanskelig -
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå