C&L snart m BaBy igjen Skrevet 1. februar 2008 #1 Skrevet 1. februar 2008 Kort fortalt. Jeg er dansk, sambo fra Sveits. Vi snakker tysk sammen hjemme, men snakker begge norsk, dansk og tysk på jobb og med venner. Vi har lidt mange språk i huset(dansk, tysk, Schweizertysk, engelsk) og lurer på hva vi skal gjøre når den lille kommer for å gjøre det beste for henne. Det føles merkelig og upersonlig å snakke norsk sammen fordi vi ikke pleier det alene. Er taknemmelig for råd eller erfaringer som kan hjelpe oss litt??
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 1. februar 2008 #2 Skrevet 1. februar 2008 hvor bor dere da?det er jo en viktig faktor. Greit å lære barnet språket der hun bor først. Så begynne med andre språk
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 1. februar 2008 #3 Skrevet 1. februar 2008 Også lurt for dere og snakke litt språk.. da får hun/han bedre språkøre
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 1. februar 2008 #4 Skrevet 1. februar 2008 Fortsett å snakke tysk sammen dere og så snakker du dansk med babyen og mannen din schweizertysk. Norsk lærer seg barnet når dere er ute blant folk å snakker norsk, senere og i barnehagen og fra barnetv. Tenk så heldig babyen er senere når h*n har fått flere språk gratis=)
sydilla Skrevet 1. februar 2008 #5 Skrevet 1. februar 2008 De fleste jeg kjenner med lignede situasjon løser det ved at foreldrene snakker "sitt" språk med barnet. Dansk er uansett så pass likt norsk at det neppe blir noe problem for barnet når det skal gå i barnhagen og sånn :-) Jeg har hørt at det er svært bra for barn å vokse opp med flere språk - at det fremmer utviklingen positivt. Men at flerspråklige barn gjerne snakker flytende litt seinere enn de som bare har et språk å forholde seg til fordi de må lære alle ordene to eller flere ganger.
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 1. februar 2008 #6 Skrevet 1. februar 2008 Og dere har jo sikkert norske venner dere treffer da får jo babyen norsk fra dem å=) Kan jo å ha bøker på alle de ulike sprækene å lese for babyen ofte=)
C&L snart m BaBy igjen Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 1. februar 2008 Glemte å si det ja, vi bor i Norge og har tenkt å bli her de neste mange år
nordsola Skrevet 1. februar 2008 #8 Skrevet 1. februar 2008 Hei! For et heldig barn dere har.... snakk tysk sammen slik dere har brukt å gjøre, han snakker sitt morsmål og du snakker ditt morsmål til henne. Hvis dere snakker noe annet enn morsmålet så vil det kunne skje at hun ikke får noe språk hvor hun kan uttrykke sine dypeste følelser på, altså hun mister følelsesspråket. Jeg er utdannet førskolelærer og har jobbet i flere år med flerspråklige barn, og det beste en kan gjøre for dem er å snakke sitt eget språk til dem. Det meste jeg har vært borte i er et barn som lærte 4 språk på samme tid, men dere må ikke regne med at hun vil kunne språket helt før hun er ca 5, men da har hun også lært mange språk. Det barnet med 4 språk kunne alle språkene helt flott fra 4,5 år. Så bare lær henne deres språk, og tenk så mye gratis hun får. Jo flere språk de lærer som barn, jo lettere vil det være å lære mer senere. Språk som de lærer som barn og bruker som barn vil de også huske... Lykke til
Gjest Skrevet 1. februar 2008 #9 Skrevet 1. februar 2008 Tror det er veldig lurt å lære barnet både tysk og dansk fra det blir født. Hvis det begynner i barnehage når det er 1-2 år, så lærer det norsk der. Dere kan jo også snakke norsk med barnet når dere ikke er hjemme, så får det øvd seg på det også. Jeg har et par søskenbarn med kroatisk far og norsk mor og jeg syns kjempesynd på dem. Faren har vært skikkelig lat med å snakke kroatisk til dem, så de kan nesten ingenting og klarer ikke kommunisere noe særlig med besteforeldrene sine. Det vil kanskje lære seg å snakke flytende litt seinere, men da kan jo barnet tre språk. Tror dessuten det da har et veldig godt utgangspunkt for å lære engelsk når det begynner med det på skolen.
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 1. februar 2008 #10 Skrevet 1. februar 2008 Hva med å fortsette å snakke tysk sammen hjemme, og kanskje suppelere det med norske ord der dere føler det passer inn? Ettersom dere skal bo i norge og hun mest sansynlig skal gå i barnehage osv. Så fortsetter dere bare å snakke til henne slik dere gjør nå. Barn lærer utrolig fort, og selv om det kan ta litt lengre tid før de snakker og det gjerne kommer litt mix helt i starten går nok det kjempefint Har ikke små selv, men jobber i barnehage og har hatt mange barn med foreldre som bruker tre eller flere språk hjemme. Barna forstår flere språk helt fint, og selv om noen holder litt igjen med å snakke er det nok bare fordi de kan så ufattelig mye og bruker litt tid til å sortere ord og uttrykk. (med trykk på litt, og der gjelder heller ikke alle!) Masse lykke til med den flerspråkelige lille jenta deres Husk, hun hører jo allerede flere språk i magen hun, så gjør det som passer dere best!
C&L snart m BaBy igjen Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #11 Skrevet 1. februar 2008 Oh masse gode tips, keep it coming;) Vi snakker tysk men det er ikke altid så korrekt tysk så derfor er det kanskje bedre at vi introduserer morsmålene våre sånn som dere skriver. Det blir en utfordring;)
*Willow* Skrevet 1. februar 2008 #12 Skrevet 1. februar 2008 Det vil ut fra et pedagogisk ståsted være riktig om dere snakker deres morsmål til barnet, samt det språket dere bruker dere i mellom. Dere burde ikke gi dere ut på norsken om det føles upersonlig og merkelig, dessuten kan språket bli ukorrekt. Jeg har jobbet som pedagog for barn som ikke kommer fra norsk språklige hjem, og både erfaringen min og teori/forskning jeg har lest sier at barn som lærere sitt morsmål hjemme, blir gode i norsk, mens barn som lærer "dårlig" norsk, vil få problemer. Jeg kan ta et skrekk eksempel fra noen år tilbake da jeg begynte i en 1.klasse og oppdaget at der var ei jente som ikke forsto hva som ble sagt. Ikke skjønte hun norsk og ikke sitt morsmål, da foreldrene hadde fått beskjed om å snakke norsk til henne, men overhodet ikke behersket det.. Snakk deres morsmål, norsken kommer garantert etterhvert:)
Leontine Skrevet 1. februar 2008 #13 Skrevet 1. februar 2008 Snakk deres egne morsmål, men ikke glem av norsken! Selv om barnet skal i barnehage eller omgås andre som snakker norsk, er det norsk som er dette barnets morsmål og det er viktig å gi barnet en god start. Spesielt siden dere skal være her i Norge, og barnet skal i norsk skole. Så snakk litt av hvert språk. Det er ikke bra å begynne med norsk først i 2-3 års alderen, dere bør begynne med en gang. Les f.eks bøker på norsk, la barnet høre norske barnesanger osv... Men bruk norsk som barnets hovedspråk.
Patetica fåkksi Skrevet 1. februar 2008 #14 Skrevet 1. februar 2008 Jeg er norsk, samboern min er engelsk og vi bor i Spania. Hjemme snakker vi engelsk med hverandre, men jeg snakker norsk til babyen, og han snakker engelsk. Spansk kommer hun til aa laere i barnehage og ute. Slik laerer hun tre spraak fra starten av. Jeg anbefaler at du snakker dansk, mannen til sveitsisk og at barnet laerer norsk i barnehage osv.
juhuuuu Skrevet 1. februar 2008 #15 Skrevet 1. februar 2008 Har litt samme situasjon her. Vi har allerede bestemt at far skal snakke (og lese) sitt morsmål med barnet, jeg mitt, og så snakker vi to engelsk sammen fordi vi er vant til å ha det sånn. Ser at det er det de fleste anbefaler, og har møtt flere barn som har det sånn. De blander gjerne språkene litt i en periode, men ender opp med å lære begge sine foreldres morsmål, og det synes jeg er det aller viktigste. Det ligger så mye kulturforståelse i språk, og det er så viktig å kunne kommunisere skikkelig med resten av familien når man treffes.
Gjest Skrevet 1. februar 2008 #16 Skrevet 1. februar 2008 Tror de fleste gode tips er gitt allerede, vil bare si (igjen) at norsken kommer uansett, så dere behøver ikke å snakke det med henne. Og norsk vil uansett bli morsmålet hennes når hun vokser opp i Norge. "Bevis" på det er norske dialekter, selv om din mor snakker bergensk og din far nordlending, så snakker barnet alltid den dialekten som er i nærmiljøet det vokser opp. Lykke til, det blir jo kjempespennende for dere å følge språkutviklingen til dette barnet da!
Gjest Skrevet 1. februar 2008 #17 Skrevet 1. februar 2008 Hei hei! Jeg har mellomfag i norsk som andrespråk og har jobbet mange år med minoritetsspråklige barn. Som mange her har nevnt er det viktig at dere snakker deres morsmål med barnet. Det er ikke Norsk som blir barnets morsmål slik noen skriver, men det språket dere lærer det. I dette tilfellet blir barnet tospråklig, en kjempefordel når hun/han skal lære fremmedspråk seinere. Barnet kommer nok til å bruke litt lengre tid med å beherske alle språkene flytende, men det gjør ingen ting. Forskning viser at unger kan klare å lære flere språk parallelt. Flott å supplere deres morsmål med lydbøker og musikk på Norsk, men ikke snakk Norsk med barnet. Lykke til. Dette går kjempefint!
kristbo Skrevet 1. februar 2008 #18 Skrevet 1. februar 2008 Søk på språkutvikling på nettet, så kan du lese litt om lyd utvikling osv. alle barn blir født med alle språklyder, men de lydene de hører hver dag er de som blir bevart. en som er adoptert som 2mnd gammel fra ungarn lærer seg jo like godt norsk som en som er født i norge om han blir snakket norsk til:)) Så om du snakker tysk og norsk til babyen vil den ha lettere for å lære seg to språk godt:) jeg hadde definitivt lært den begge deler. en gigantisk fordel til senere i livet. og som noen skrev over her, godt norsk lærer den uansett via barnehage etc:) lykke til
C&L snart m BaBy igjen Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #19 Skrevet 1. februar 2008 Her var det mange fine og velbegrunnede svar. Jeg skal gjøre litt mer research, men tror jeg følger rådet om å fortsette med alle språkene slik vi har det nå. Mange takk for svarene. Fikk en god magefølelse og nå gleder jeg meg over språkene istedet for å grue meg for å forvirre den lille. Ha en fin helg
lillingen blir storebror:)u 41 Skrevet 1. februar 2008 #20 Skrevet 1. februar 2008 Min søster er herfra norge, og mannen fra sveits. De har bodd i sveits, USA og nå i et engeslktalende land. Hun snakker norsk med barnet og han snakker sveitsertysk. Ute har de jo lært engelsk. De var bittelitt tregere å prate rent enn vanlig, men når det kom så snakket de tre språk flytende ganske kjapt, noe som var helt utrolig å høre på. de blandet språkene litt til å begynne med. Så snakk deres eget språk til barnet, og så lærer det norsk "ute". Min søster er iallfall kjempeglad for at de gjorde det slik, små barn tar språk kjempelett. Det utroligste er at de veksler om på sekundet hjemme da:)
togutter-08og10 Skrevet 1. februar 2008 #21 Skrevet 1. februar 2008 Mange fine råd her som jeg syns du skal følge. Dansk fra deg, tysk fra far er kjempeviktig. Men dere bor i Norge, husk å introduser det språket så tidlig som mulig. Der har sikkert norske venner dere er sammen med etc. uansett er jo dansk ganske likt norsk. For å se det fra skole, barnehageperspektiv er det veldig viktig å kunne norsk. Hun lærer det i BH, men kanskje ikke godt nok hvis hun/han ikke får praktisert det. Uansett hva dere gjør er det viktig at barnet kan norsk godt før hun begynner på skolen. Det er ikke så lett å lære å lese på et språk de ikke behersker godt nok. Tenker da spesielt på begreper som er spesielle for norsk, endelser og bøyninger av ord etc. Men uansett så er barnet deres heldige som får lære flere språk fra starten av, er dere beviste på det så kommer det til å gå veldig bra og det blir en stor fordel for barnet senere.
åsemor Skrevet 1. februar 2008 #22 Skrevet 1. februar 2008 snakk som vanlig vent gjerne med norsken til barnet bynner i barnehage det komer av seg selv, er bare en stor pluss å lære språk fra tidlig av, kan ta litt lenger tid for barnet å bynne å snakke men det er helt normalt når det er flere enn et språk i huset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå