Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pose-saus og supper og sånn inneholder mye salt så det skal man jo styre unna. Men når jeg lager f.eks brun saus eller suppe fra bunnen av bruker jeg buljong..... er det OK? Det er jo en del salt i buljong også... Alternativet er jo å lage skikkelig kraft selv... men det er jo så mye styr..

Hvordan gjør dere dette?

Gutten min er akkurat 1 år nå så litt salt tåler han jo..

Skrevet

Småen får mat med buljong i. Det er ikke så ofte så da satser jeg på at det går greit.

Skrevet

Du kan jo ta en halv buljong terning i stedet for en hel kanskje? Det er jo ikke mye smak disse små trenger, de er ikke så "godt vant" som oss store:)

Skrevet

Det er jo ingen krise med et litt salt måltid. Han er over 1 år så han tåler det og det er jo kostholdet totalt sett som er viktig.

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Grubler fremdeles litt jeg da... Jeg ser at posetomatsuppe inneholder 8g salt pr liter... så ser jeg på grønnsakbuljongen og tror du ikke den inneholder like mye dah... joda. Men det er jo lettere å sjonglere litt selv når man lager selv,..., men det må jo være litt smak også da.

Vet dere om det finnes noe kraftkonsentrat av noe annet slag uten så mye salt?

Skrevet

Ikke fabrikklagd. De er det alltid mye salt i. Da må du i så fall lage fra bunnen av.

Skrevet

Det som er at det er endel salt i nesten alt! Kjøttdeig, pølser, div kjøttmat, oster og annet pålegg, masse salt i kjøpebrød, for ikke snakke om halvfabrikater og suppeposer!! Er det til å unngå, er det lurt å unngå saltbombene. For selv om de er over året, er det ikke mye salt de tåler. Så her satser vi på det meste av mat fra bunnen av.

Men hvis det er bare en sjelden gang, går det sikkert greit.

Skrevet

Jeg har en på 16 mnd og bruker av og til buljong i maten (kanskje 1x i uka). Det hender også av praktiske grunner at det blir noe posemat (f.eks. lasagna).

Hvis jeg er redd for at det blir for mye salt så pleier jeg å tynne ut maten hans med vann eller melk etter som hva som passer. Så krysser jeg fingre for at det holder.

Skrevet

Bruker pose saus jeg. Er så lite de spiser av det så jeg er ikke helt hysterisk på det der. Kjøper kjøttdeig uten salt, Får aldri pølser eller andre blandings produkter og salter ellers aldri maten. Er salt i 12 mng middagsglass også.

Så jeg syntes det ikke gjør noe med buljong i maten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...