Gå til innhold

TAPAS. Skal ut å handle nå hva MÅ jeg ha....? TREGER HJELP JENTER!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøttboller forstår jeg....og potetbåter...kjøper man de i pose og varmer i ovnen???

scampi er jeg dårlig på å lage men synes det er kjempegodt....

NOE mer???

Hjelp meg jenter....skal imponere litt her....

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har aldri spist tapas jeg, men veit at på matprat.no har de masse tapas tips :)

Skrevet

stjeler du tråden min, sjaman? hehe. Håper du får noen gode tips som jeg også kan bruke:)

Skrevet

kan man ikke kjøpe noe ferdig...MÅ sikkert handle inn hele mega jeg...

Skrevet

Potetbåter kan du lage selv ganske enkelt :)

- skrubb poteter grundig (ikke skrell dem)

- skjær dem i båter

- legg utover ei langpanne med bakepapir på

- strø over olje og krydder (helst krydderblanding med salt, hvis ikke: ekstra salt på, gjerne flaksalt)

- bruk hendene og gnu krydder og olje inn i potetbåtene

- stek i ovnen på ca 200 grader i 15-20min

Du kan også lage kjøttbollene selv, husk å bruke godt krydder - hvitløk og chili er et must.

Skrevet

Ja gjorde det sorry....synes jeg har hjulpet så mange her inne at jeg tenkte jeg skulle få noen feite råd kanske så kjapt..men dengang ei

hva skal du lage??? har du funnet ut noe???

Annonse

Skrevet

Jeg har sett sånne ferdigpakke rpå Rema 1000 men ville satsa på å lage selv, tar ikke så mye tid..

De har kjempegode ferdigmarinerte scampi på glass på rema 1000 i alle fall, de har sikkert de samme på mega vil jeg tro.. Chorizo pølse er jo også kjempegodt..

Skrevet

Forresten så har de fleste litt større butikker (ja, til og med mega'n her i Ytre Langtvekkistan) litt tapas-ting :) Veldig enkle og greie ferdig-ting som det er bare å tømme over i skåler :D Perfekt for søte, stressa små sjamaner! Det er blant annet marinerte hvitløksbåter, marinert ost, soltørka tomater osv.

Skrevet

Fant detta i kokeboka på dib kanskje noen tips her...

tapas 11:08 23.05.2006

noen som har noen gode tips ang lettvin "tapas"/fingermat å lage skal ha en ca20-30 gjester!

Tips taes imot med takk!

amazone76

[svar på dette innlegget]

Sv: tapas 16:39 23.05.2006

Kjøp storlefser/ runde lefser ha på smøreost (m/dill) og røkt laks og rull sammen og skjær opp i passende biter. Det er kjempegodt! Laksen har du på omtrent halvparten av lefsen. Prøv deg frem.

*Ellers er kyllingvinger, spansk skinke, chorizo, manchego ost snadder.

*En god (pasta)salat

*Hvitløksbrød

noramams

Sv: tapas 23:47 23.05.2006

Saltpoteter er namnam....kok små poteter med skall på i ca.10 min. tilsatt mye salt. deretter slår du vannet av og legger dem over på langpanne med olje. Snu potetene i oljen og dryss på mye salt. Serveres med karridipp laget av rømmekolle,karri og hvitløk.

Spanske kjøttboller:

Karbonadedeig,karri,hvitløk,cayennepepper og salt blandes og formes til små boller stekes lett i panne og etterstekes i ovnen ca. 10 min. Eller stek dem ferdig dagen før-varm i mikro.

Scampi:

Store scampi eller billigere og like namnam, vanlige reker.

Har godt med olje i stekepanna. Kryddre mye med cayennepepper og sterk karri. Når det koker, legger du rensede reker og 4 fedd presset hvitløk oppi, varmes og serveres med varme nan-brød du kjøper i butikken.

Disse varmerettene serverer vi sammen med spekemat,ulike oster, gresksalat og godt brød. ALLTID en slager....husk sangeria til drikke ;)

bbk&2småspirer

Sv: tapas 22:18 8.06.2006

Stekte reker med paprika, hvitløk og chili! Ikke stek rekene for lenge: da blir de seige! For å få de små kjøttbollene til å henge sammen bør du ikke bruke potetmel, men blande kjøttet med en oppbløtet brødskive.. Jeg bruker ikke karri i mine kjøttboller, men spisskumin.

Lykke til!

Anonym

Sv: tapas 20:45 18.06.2006

Filoknytter!!

Kjempegode!

Gå i f.eks en kinabutikk og spør etter filoark el deig.

Tin disse, pensle med god olje, legg litt parma/serrano skinke, en god ost og kanskje litt krydder inni, brett de sammen på den måten du vil og stek i noen minutter til de er gyllene og fine på 180-200 grader! Små og fine er de også og smaker himmelsk!!

vår*første*i*juni*FØDEKLAR

Sv: tapas 20:12 27.06.2006

Ok, seint ute, ser det er nokre dager sidan du etterlyste tapas, men skriv no inn denne i tilfelle det ikkje er for seint eller at nokon andre har lyst å smake....

Dadler m/bacon. Ja, høyres rart ut men smaker kjempegodt!!!!

Ta ganske enkelt en daddel og surr rundt ei strimle med bacon. Steikes midt i ovnen på ca220 grader til baconet er godt steikt.Snu en gong eller to så det blir jevnt steikt..Lurt å legge steikepapir på plata forresten, så slepp du griset fra alt fettet fra baconet.

Må beregne 2-3 stk pr person. Dette er jo berre snacks da....

Håper det fell i smak:-)

trollo

Sv: tapas 17:15 17.07.2006

Jeg har en gang fått svisker i bacon, grillet på grill. Det blir vel nesten det samme. Det var veldig godt. Høres rart ut med noe søtt mikset med bacon men det anbefales!

Grigri-novemberjente

Sv: tapas 17:07 30.08.2006

Dytter litt

Anonym

Sv: tapas 21:08 22.11.2006

dytter

bbk&2småspirer

Sv: tapas 21:31 30.11.2006

Forvell asparges (kok opp vann, legg fersk asparges oppi, og kok til de er så vidt møre). Ta en og en asparges og rull en skinkeskive (strandaskinke el annen saltskinke) rundt. Dryss parmesanost over. Enkelt og greit:-)

Anonym

Sv: tapas 20:55 28.01.2007

Ser at det er evigheter siden dette ble etterspurt, men tenkte likevell å gi mine bidrag!

---------------------------------------------------------------------------------------- --------

Del auberginer i skiver (litt under 1 cm tykke) stek i ovnen ca 10-15 min eller til de har fått litt gylden farge. legg på eg god skive med brie på hver aubergineskive. putt inn i stekeovnen igjen i 2-3 minutter til osten har smeltet. helt nydelig. :)

-------------------------------------------------------------------------------------- ------------

små kjøttboller med koriander, hvitløk og finhakket løk inni er også helt nydelig og en sikker vinner på tapasbordet.

---------------------------------------------------------------------------------------- -----------

Så har jeg også ofte asparges med skinke snurret rund. det lager man på 1-2-3 og det ser litt profft ut! :)

-------------------------------------------------------------------------------------- ---------------

Quesadillas er så utrolig godt. Det er alltid det første som forsvinner fra tapasbordet. Jeg bruker denne oppskriften og dobler etter hvor mange jeg skal lage til. (dobble maaaange ganger! hehehe)

100 g kjøttdeig

50 g paprika. 50 g løk

1 ss koriander

2 hvetetortillas

1 ss rømme

1 ss salsa

50 g ost. Salt og pepper

Fres først løk og paprika sammen til de er møre. Legg til side. Brun kjøttdeigen i panne. Bland kjøttdeig, løk og paprika med koriander og salsa og spre utover tortillaen. Rasp over ost og legg den andre tortillaen over. Klem sammen og stek i ovn, 200 grader i 10 min.

---------------------------------------------------------------------------------------- ------------

Ellers pleier jeg også lage stekte og saltede potetbåter.

----------------------------------------------------------------------------- -----------------------

Så er det godt med litt store biter av tomater, agurker og lignende ved siden av for å få den friske smaken også. Veldig deilig med en god rømmedipp og grønnsaker.

----------------------------------------------------------------------------- -----------------------

Tapas er så flott, for det gir rom til kreativitet og det skal godt gjøres at man ikke finner noe man liker på bordet. :)

lykkelita med gutt i magen

Sv: tapas 19:38 10.02.2007

dytter denne opp, her var det masse jeg vil prøve! :)

PrinsessaPåErta

Sv: tapas 20:48 20.11.2007

Flere som har gode tapas forslag?

Anonym

Sv: tapas 18:15 22.11.2007

En venninne ga dette tipset!

Bland mango og jordbær og hell over balsamicoeddik. La det stå og trekke litt.

Utrolig godt til alt det salte, men kanskje greiest på sommeren...!

Ellers bruker jeg ofte italienske kjøttboller (med parmesan), reker/scampi stekt i olivenolje, masse hvitløk og fersk chili (må ha godt brød og dippe i oljen), stekte champinjonger i hvitløk og persille og masse av det som er nevnt ovenfor!

Lefser smurt med smøreost eller creme fraiche kan varieres i det uendelige, røkelaks og finhakket rødløk, skinke og ruccola, røkelaks og fersk basilikum, etc.

Nosa

Sv: tapas 17:23 30.11.2007

Her må man bidra :o)

Tomatsalat med tomatskiver, rødløk og fersk mozarella, med litt salt og god olivenolje på toppen.

Hermetiske ferskner (blir alltid først borte)

Tortillachips med tacokrydret kjøttdeig, ost og en jalapeno på toppen.. Steikes til osten er smeltet

Stekt champignon, delt i fire. Stekes i panne med smør, salt, pepper og hvitløksalt.. Må smakes til mtp krydring

Cherrytomater som har ligget i dressing; balsamicoeddik, vanlig eddik, sukker, salt, pepper, gressløk og finhakket hvitløk.

Aioli: Majones, creme fraiche, finhakket hvitløk, litt sitron og persille.

Guacamole: Avocado moses med gaffel eller kjøres med stavmikser sammen med litt rødløk og en liten bit chili. Krydre med salt, pepper og hvitløksalt, samt saften av en sitronbåt.

Helstekt svinefilet, surret med spekeskinke, skåret i trekanter, men en dæsj krydderost med urter på toppen.

Lefser med smøreost (gjerne urter eller dill), røkelaks, sennepsaus, noen dillkvister som finfordeles, finhakket rødløk. Rulles sammen og skjæres i trekanter.

Salat med ruccola, avocado, rødløk, ristede pinjekjerner og parmesan.

Tropisk salat; banan, kiwi, mango og druer skåret i biter. Cashewnøtter og rosiner.

Reker i Heinz chilisaus.

Osteboller: 2 deler revet norvegia, 2 deler revet jarlsberg, 1 del revet hvit geitost (eller alternativt en-2 bokser snøfrisk naturell) og eggehvitter, nok til at det blir en deig som henger sammen. Vendes i mel, egg og kavring. Fryses og stekes i olje/frityr når de er frosne.. Pass på at olja er varm, men ikke FOR varm, for da tiner ikke bollene i midten før de er svarte på utsida..

Karolinejenta, ~ & gåsungen

Sv: tapas 20:57 15.12.2007

Deilige baguetter.

Kjøp baguetter i frysedisken som heter Crostini.Ferdig oppdelt med hvitløksmør på.Hakk opp tomat og legg oppå.Dryss på ost og krydre med oregano eller annet krydder.Dette er så enkelt og knallgodt...

Stek slik det står på pakken.

Kyllingbiter med bacon.

Del kyllingfilet i biter og surr bacon rundt.Krydre med peppermix.Gjennomstekes.Kan pensles med pesto også for den som liker det!

Anonym

Sv: tapas 16:47 30.12.2007

dytt :)

Anonym

Tilbake til Kokebok

Skrevet

aioli

brød

spekeskinke

hvitløksmarinerte scampi

kylling klubber

ferske asparges

div oster

SALTE POTETER er et must

Skrevet

Dette pleier jeg å lage når jeg skal ha tapas

Jamie Olivers kjøttboller

Kyllinvinger, enten ferdige eller så lager jeg de slik

ta ca 1 kg kyllingvinger UTEN KRYDDER

Lag en blanding av 1 løk i tynne skiver, 1 ss paprikakrydder (gjerne mer) 4 - 5 hakkede hvitløksfedd, 1 rød chilli hakket i småbiter og en ss oregano, gjerne frisk. Bland inn kyllingvingene og la stå i min. 1 time

Hell alt i ildfastform og stek i ovnen på ca 200 grader.

Aioli og brød (er et must spør du meg)

aioli kan du lage enkelt ved å blande sammen 2 dl majones og 1 dl rømme. Tilsette ca 3 hvitløksfedd, 1 ts djionsennep, salt og pepper

Saltkokte små poteter

Er heller ikke god på scampi, men pleier å kjøpe findus sine som skal friteres.

ellers kan du enkelt lage

- små ruller av tortillalefse med feks kremost, spekeskinke, røkelaks eller salami, soltørkede tomater og frisk basillikum.

- minipizzaer med div fyll

- loff som skjerpes i steovnen. gi på litt hvitløk og smør på kremost, sterk pølse og rosmarin

Skrevet

Jepp da vet jeg....det blir kjøttboller...brød med noe godt...kylling på stokk poteter...qesedilla....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...