Trollmora Skrevet 1. februar 2008 #1 Skrevet 1. februar 2008 Yes - det er faktisk gått ett år siden jeg hadde smultgryta fremme. Søndag blir det berlinerboller triller i sukker - mmmh. Søtt og fett og godt * Nå gleder jeg meg skikkelig mye til søndagen kjenner jeg. Ikke bare en vanlig helg, men fastelavnshelg. Kanskje vi må bake noen vanlige hveteboller også? Noen som har oppskrift på gode, fluffye hveteboller? Som kan pensles med egg og strø perlesukker over?
dritgrei hei hei! Skrevet 1. februar 2008 #2 Skrevet 1. februar 2008 ja jeg har: kjøp en pose med ferdig bollemiks fra Møllerens, putt ett egg oppi deigen og litt olje. stapp en bit sjokolade inni hver bolle før de stekes.... mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm også smøre med egg og perlesukker oppå der. da blir det fest!
Trollmora Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 1. februar 2008 Det skal jeg prøve! Jeg er glad i alt som er nesten ferdigmat. Så enkelt at til og med trollmora klarer å vise engasjement ved kjøkkenbenken )
Tiggywinkle Skrevet 1. februar 2008 #4 Skrevet 1. februar 2008 Ååå berlinerboller er godt. Har du oppskrift?? Jeg bruker også ferdig miks til boller, men bytter ut vann med melk og tilsetter et egg som dritgrei sier. Heve godt 2 ganger - hokus pokus gode boller:-)
Trollmora Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 1. februar 2008 Bytte ut vann med soyamelk går sikkert greit ) Her er oppskriften på verdens beste berlinerboller: 4 egg 2 ss sukker *røres til eggedosis Varm 3 dl melk Smelt 200 g margarin 100 g gjær røres ut i melk/smørblandingen 700 g hvetemel blandes inn *IKKE etterhev* 1 pk smult varmes opp Rull 4-6 litt små boller og kok i smultet til de plopper opp/snur seg på den ferdigstekte siden. Rulles i sukker med en gang etterpå. Vaniljekrem kan sprøytes inn før de kokes/stekes. Litt syltetøy kan også rulles inn før steking. Denne deigen blir det mange deilige boller av )
Tiggywinkle Skrevet 1. februar 2008 #6 Skrevet 1. februar 2008 Nam, nam og takk takk. Disse skal prøves i helgen:-)
Travelmor Skrevet 1. februar 2008 #7 Skrevet 1. februar 2008 Vi baker bare hveteboller til fastelaven fyller dem med krem og syltetøy og melisstrø over. Nam-nam. Men berlinerboller er vel egentlig mer passende til fastelavn.. man går jo inn i fasten.. Nå fikk jeg rett og slett lyst på berlinerboller, selv om vi tjuvstarta på boller med krem tidligere i uka...
Plutseliten :) Skrevet 1. februar 2008 #8 Skrevet 1. februar 2008 1--2-3 boller er det som brukes her også Med krem og syltetøy inni.Og melis på toppen. Hmmmm....gleder meg til søndag,skal jaggu faste frem til da så jeg orker skikkelig maange sånne
coscos Skrevet 2. februar 2008 #9 Skrevet 2. februar 2008 Jeg bruker vanligvis min vanlige gjærdeigoppskrift til boller. Bruker denne til bladkrans, skoleboller og kanelboller, alltid stor suksess! Men, i år tenkte jeg at jeg skulle prøve bolledeigen til Kokke-Lise fra Frokost-tv. Har sett en tilsvarende oppskrift tidligere, hvor det i tillegg til gjær brukes bakepulver, for å få dem ekstra luftige. Limer inn oppskriften her, hvis du er interessert: 550 g hvetemel 100 g sukker 1 pk fersk gjær eller 1 pose tørrgjær 2 ts kardemomme 1 ts vaniljesukker 1 ts bakepulver 3 1/4 dl melk 100 g smør Stekes ved 210 grader i 10 min. Blir ca. 12 boller.
Gummelillan Skrevet 2. februar 2008 #10 Skrevet 2. februar 2008 Oi, er det fastelaven i helgen?! Har faktisk ikke fått med meg, jeg. Gikk og inbilte meg at det var ofte sammenfallende med morsdag. Hm, gjett om jeg fikk lyst på det nå da... Har imidlertid i løpet av formiddagen bakt både grove boller, noen brød og har en deig med nanbrød til kveldens kos, stående til heving, så nå tror jeg mellageret mitt er litt i minste laget. Med tanke på at jeg da allerede har sendt gubben på butikken en gang i dag, tror jeg at jeg får styre meg i dag. Men neste helg kanskje? Fikk faktisk servert rykende ferske berlinerboller rett før jul. Min sambo er jo jøde og da vi feiret hanuka var det faktisk det til dessert. Jeg spiste så mange at gjengen begynte å fleipe med at jeg var snart klar for konvertering ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå