Gå til innhold

Diabetes 1 og sykemelding

karhoy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere med diabetes1. Er mange av dere helt eller delvis sykemeldt ? Selv er jeg 50% sykemeldt og føler ikke at jeg har "roen" til å kontrollere bl.sukker like godt dersom jeg jobber noe særlig mer. Har en liten gutt på 2 som også krever sitt. Jeg føler ofte på jobb at jeg må forklare meg ift at jeg er sykemeldt. Har fått kommentarer som "graviditet er ingen sykdom" og slikt. Synes der er litt synd og vil ikke sitte å klage over følinger, bl.sukkermålinger etc på jobb.

Hvordan er det med dere ?

Strever med Hba1c på 6.6. Skulle selvsagt hatt det lenger ned, men må jo stadig øke dosene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Ikke vær redd for å sykemelde deg, du har et altfor verdifullt liv å ta vare på i magen. Ingen er tjent med at du er utslitt. Barnet har det bra når du har det bra.

Da jeg var gravid med min første baby ble jeg sykemeldt 30% som et "føre var"- prinsipp. Ved de to andre svangerskapene jobba jeg 80 og 100 %. Men heldigvis har jeg gått ut i permisjon etter lange ferier (to i august og en i januar), så jeg har aldri jobba helt til de siste tre ukene.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har selv diabetes 1 og er sykemeldt 50% nå. Det med at graviditet ikke er noen sykdom, kan de si som er friske. Jeg vet jo at det er lett å føle at man ikke skal være sykemeldt og ha dårlig samvittighet for det, men du har tross alt en sykdom som blir værre å holde styr på når du blir gravid. I tillegg så blir det så mye viktigere å holde styr på blodsukkeret når man er gravid for fosteret sin skyld. Du trenger ikke svare på slike tåpelige kommentarer fordi det er ren uvitenhet som gjør at slike kommentarer kommer. Hvis slike kommentarer kommer ofte, så minner det jo litt om mobbing og i så tilfelle ville jeg ha tatt det opp med min sjef. Håper jo virkelig at du ikke får slike kommentarer så veldig ofte da.

Jeg synes også det er vanskelig med blodsukkeret. Min Hba1c var 6,5 sist gang jeg målte det i midten av januar. Jeg jobber også med å få det nedover. Nå er jeg akkurat 14 uker på vei, og håper jeg klarer å få det nedover etterhvert. Hvor langt er du på vei?

Skrevet

Hei og takk for fine svar.

Jeg er i uke 27 nå, så det meste er unnagjort. Har ikke fått så mange sånne kommentarer, men de sitter liksom litt de som er kommet om du forstår. Sjefen er heldigvis utrolig forståelsesfull. Det er faktisk hun som har reagert med størst glede over graviditeten;-)

Ellers hadde jeg en litt skummel opplevelse her for to uker siden. Hele familien fikk omgangssjuke med diare og oppkast. Jeg kastet ikke opp, men mistet matlysten. I tillegg fikk jeg uregjerlige følinger. De varte og rakk, jeg drakk mengder med cola og hadde store problemer med å få opp bl.sukkeret. Reduserte insulatarddosene med neste 50% og fikk kontroll etter hvert. Jeg ble utrolig bekymret i og med at insulindosene er økt pga graviditeten. De store dosene kommer jo av at morkaka produserer et hormon som reduserer effekten av insulinet. Jeg trodde derfor at jeg ikke lenger var gravid eller at morkaken var på vei å svikte. Etter ett par dager når kvalmen gav seg og matlysten kom tilbake måtte jeg øke dosene igjen til det de var før jeg ble syk. Snakket med legen om dette, men han hadde ingen forklaring. Jeg synes det var så rart for jeg har alltid måttet øke insulindosene ved sykdom ikke redusert dem.

Noen som har vært i liknende situasjon?

Skrevet

Jeg har ikke erfart noe slikt med insulindosene ift. omgangssyke, men det hørtes jo litt merkelig. Hadde omgangssyke i første svangerskap, men det var da jeg var rundt 3 mnd på vei og varte bare kort tid.

Håper det går bra med deg nå i alle fall.

Skrevet

Jeg hadde omgangssyke før jul, og det endte med innleggelse på sykehus fordi jeg hadde så lave verdier. Spiste tom rent sukker, og kom meg ikke opp fra 3. Fikk ingen god forklaring på hvorfor jeg heller, men tror det er fordi kroppen er ikke helt seg selv og reagerer ulikt i forhold til sykdom.

Jeg har vært veldig plaget med lave blodsukre, og har en jobb hvor jeg ikke alltid kan gå å spise eller måle ved behov. Jeg søkte om tilpassing i svangerskapet i forhold til jobb, men jobben klarte ikke legge til rette, så jeg fikk innvilget svangerskapspenger ut svangerskapet. Dermed slipper jeg bruke opp sykemeldingene mine. Man kan være sykemeldt sammenhengende i ett år før det skal vurderes andre tiltak. Dermed kan man nektes videre sykemelding ut over dette. Skulle det da skje noe under fødelsen eller etter som gjør at pappaen må overta permisjon fordi du er sykemeldt, har du bare rett til dette i tre mnd. Vil anbefale deg å undersøke mer på nettsidene til arbeidstilsynet. Søk på gravid og rettigheter, så kommer det opp både info og søknadsskjema. Det er lege eller jordmor som fyller ut (jeg fylte ut selv) og signerer.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg er bare 8+6 men er fullt sykemeldt pga. hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme).

Det er en rimelig vrien kombinasjon dette her med diabetes og oppkast dagen lang, så håper det blir bedre snart. I første sv.skap jobbet jeg fullt helt frem til permisjon, men er blitt mindre sta med årene og kommer ikke til å være redd for å sykemelde meg pga. diabetesen denne gangen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...