Gå til innhold

Er det noen av dere selv her som går på Ritalin? -Noen som gjerne har begynt på dem som ungdom/voksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eldste datter på 17 har ENDELIG fått diagnosen ADD. Hun har alltid hatt problemer, helt siden hun var liten. Vi har liksom ikke fått helt kontakt med henne, hun har "surret rundt" i sin egen verden. Har også fungert dårlig sosialt, men heldigvis har hun hatt "skikkelige" omgangsvenner som har "holdt ut" med hennes rare vesen og fantasifulle dårlig gjennomtenkte sprell.

Hun slet på skolen, nesten fra første dag. Hun forsto når vi hjalp med leksene, men det tok lang tid. Kunne feks. bruke en time på ett reknestykke.

Men siden hun alltid har vert rolig og en veldig snill og stille jente, ble hun aldri sett av lærerene. Ikke hjalp de at vi prøvde på hvert eneste foreldremøte å få dem til å forstå at hun falt utenom fordi hun trengte ekstra oppfølging og hjelp. Nei, hun var jo så stille, hadde ikke problemer hun. Men hun lærer jo lite her, vil dere ikke hjelpe henne så hun kan få med seg mer? Nei, ikke alle er skapt for læring sa de.

-Jammen hun får det jo til når vi hjelper henne. Ja, hun er heldig som har foreldre som stiller opp, sa de.

Men da hun begynte i 9. klasse fikk hun en ny lærer. Hun såg med en gang at det var noe som ikke stemte med datteren vår. hun tok kontakt med oss og sa med en ang at hun mistenkte ADD.

Da begynte ballen å rulle, men som dere vet, det tar tid i BUP-vesenet!

Nå er da endelig diagnosen stillt, og det er ikke tvil en gang, hun HAR ADD.

Dette var veldig kort fortalt om veien til diagnosen.

Det jeg egentlig lurer på er nå når hun skal begynne på Ritalin.

Hun er omgitt av KAOS. Kaos i hodet, kaos på rommet, kaos i vanlige gjøremål.

Dere som går på Ritalin, fikk det orden på kaoset og rotingen?

Hvordan har Ritalin forandret dere? Hva kan vi forvente/håpe på?

Hun skal ikke gå på Placebo, hun begynner rett på Riatalin, og hvis ikke det hjelper skal hun prøve noe annet.

Jeg har så vondt av datteren min. Tenk om hun kan få hjelp for det fortjener hun virkelig! Hun er jo verdens snilleste...

Håper noen vil svare meg...!

Skrevet

Er det virkelig ikke noen her som selv går på Ritalin og kan fortelle meg hva som faktisk skjer fysisk og psykisk når man tar denne medisinen?

Vær så snill??

HI

Skrevet

eg kan svare, men det er min sønn (14 år, ADHD) som går på medisin(i ca 7 år no), og ikkje eg. Han brukte Ritalin før, og gjekk over til concerta når den kom. Concerta har samme virkestoff som Ritalin. Han blir roligare, men har fortsatt problem med å holde orden rundt seg, det treng han hjelp til.

vi har av og til hatt prøvedagar utan medisin på skulen og det fungerer ikkje. Han har i alle fall meir ro inni seg på medisin. og meir ro til det han skal gjere. Eg ser veldig tydelig forskjell på han, og kan seie om han har tatt medisin eller ikkje etter få minutt i hans nærvær. Eg får også lettare kontakt med han(du skreiv noko om å leve litt i sin eigen verden, det kjenner eg igjen).

Håpar dette var til litt hjelp:) berre spør om du vil vite noko meir spesifikt:)

Skrevet

Jeg fikk diagnosen ADD for 5 mnd siden, i en alder av 25 år. Jeg var AKKURAT sånn som du beskriver datteren din!

Begynte på Ritalin for 3 mnd siden, og det fungerer kjempebra!! Endelig klager jeg å være mer tolmodig, styre lunta mi..har mye mer orden i kaoset i hodet mitt, og greier bedre å organisere hverdagen.

Siden jeg er alenemor til to små, så er presset stort i forhold til hva jeg sliter med. Og Ritalin har hjulpet meg masse!

Trappet opp sakte, og går nå på 20mg 3 ganger daglig.

Skrevet

Tusen takk for svar!!!

Dette var godt å lese :o)

Da får vi bare vente og se hvilken reaksjon datteren vår får. Det blir spennende, og jeg føler nå at jeg ikke behøver å bekymre meg for at det er feil av oss å gå med på å prøve medisiner :o)

Dessverre drar det ut før hun får begynne fordi de nå har begynt med omfattende hjerteundersøkelser før man får begynne på denne type medisiner. Og disse undersøkelsene er det laaaaang ventetid på

:-(Minst 2 mndr)-: T.T.T.

Men men. Vi venter nok ikke forgjeves. Har jo i grunn ventet i mange år, så...

HI

Skrevet

hei du...

ser du har en datter som har fått stillt diagnosen ADD...

jeg er en jente på 22 år som har hatt diagnosen ADHD siden jeg var 6-7år gammel, du for klarer det veldig godt om din datter. kjenne meg igjen i mange av de situasjonene hun opplever, det er da veldig fint at hun nå får hjelp til å kunne kontrollere kaose i hverdagen..

jeg brukte ritalin til jeg var 16år og ønsket selv å slutte med medisin, ikke for at jeg slett med symptomer eller følte det var feil, men tvert i mot HJALP det veldig. grunnen var for jeg klarte/lærte meg selv å håndtere de ulike kpagene, tok meg selv i nakken å sa at dette greier du.

men i det siste året har jeg slitt veldig mye, nedsatt selvtillit å økt aggresjon for de rundt meg å ikke minst for meg selv, måtte jeg be om å få en ny vurdering av situasjonen min, som viste seg å være en rest ADHD som jeg nå skjønner hva jeg har slitt med i det siste. har nå brukt medisin i 3mnd å ser stoooor fremgang på meg selv, får flere tilbake meldinger som er positive, å da er det fra folk som ikke vet at jeg bruker medisin, det gjøre noe med selvtilliten....

så jeg fikk valget om å starte på ritalin eller kunne håndtere dette selv... mitt ønske da var å kunne få medisin tilbake for min egendel... noe som har vært til stor hjelp med tanke på det kaoset som er inni meg å som jeg kan skape rundt meg, ikke at det skjer men for at jeg skal kunne ha kontroll...

ritalinen forandrer deg ikke, den hjelper deg til å kunne slappe av innvendig å du selv kan ha kontroll over deg selv. det er som at skuldrene dine senker seg 10hakk, du blir som alle de andre rundt deg, som ikke har diagnosen. man blir roliger takler de situasjonene du ikke klarte før, du har mer orden i sakene dine, du klarer å reflektere på enn annen måte.

kan bare si at ritalinen er til stoooooor hjelp til de som virkelig trenger den, man blir som ett nytt menneske.

det er ingen grunn til å ikke prøve ritalinen, enten så virker den eller så virker den ikke....

håper du fikk svar:) pia22

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei.JEG ER MOR TIL 2 BARN.Jeg er 29 år og har adhd.Det har min sønn på 8 år også.Sånn du beskriver din datter,sånn hadde jeg det også.Ingen som viste va adhd var da på den tiden.Skulle fått hjelp for lenge siden.blir ødelagt psykisk.Hun skulle prøvd Ritalin med en gang.Fortere enn svint.Hvorfor vente?????Begynner først på Ritalintabletter med opptrappingskjema.Tar tid å finne en dose som passer.Når man føler man har det greit,så kan man prøve feks ritalinkappsler som vare noen timer lengre.grunnen man først prøver tabletter,er for å finne en dose en trives med:).Ritalin har forandret livet.Kan ikke si annet.Mye glede,latter,lite krangling å tårer.Min SØNN,er så mye lettere å ha med å gjøre.Stress med å huske medisintid,men er verdt det.IKKE lenge til kan han begynne med kappsler.Mange som har fått bivirkninger med Conserta.Også viss dosen er for høy.Min sønn ble gal av dem.Han sov ikke,klødde øveralt,fantaserte om dyr i senga osv.Men Ritalin var himmmmelen.

Skrevet

har aldri hørt om det?????man tar alt på en dag.Blodprøver,blodtrykk å ËKG av hjertet på en legetime.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...