Gå til innhold

tunge løft, farlig eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På jobben min har de sagt at ikke jeg skal løfte tungt, min mor er veldig nøye med at jeg ikke tar de tyngste tingene, og jordmor sa at siden jeg jobber på stor avd. i barnehage, at barna kan gå selv, at jeg ikke skulle bære dem.

Men min mann mener dette bare er tull, for han jobbet sammen med ei som løfta tunge kasser helt fram til hun gikk i permisjon, og ei ann dame han prata med sa og at hun hadde løfta tungt i alle svangerskapene.

Hva er faren med å løfte tungt, hva kan skje? eller er det bare tull?

Trenger veldig svar da min mann tror jeg bare bruker dette som unskyldning for ikke å hente ved og skuffe tung bløt snø...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også blitt frarådet å løfte tungt,men legen min sa at det var etterhvert ut i svangerskapet, ikke tidlig i sv.skapet. men hvorfor glemte jeg egentlig å spørre om...kanskje pga bekken og rygg??jeg vet ikke jeg..:S

Skrevet

jeg spurte JM om dette og hun sa at det er ikke farlig å løfte tungt, men i.o.m. at man som regel får vondt i ryggen av det, så bør man unngå det. Etterhvert som tyngdepunktet flytter seg mer og mer fremover så kommer man til å slite med ryggen, så det er lurt å "spare" den til de siste ukene av svangerskapet.

Skrevet

Du kan blandt annet ødelegge bekkenbunnen din. Bare fordi andre damer har løfta betyr ikke det at du må risikere noe. Og sånn ved siden av det; Mannen din burde få så øra flagrer over å si noe så dumt som at om en annen gravid kan så kan du også. Å sammenligne damer og graviditeter sånn er fullstendig nytteløst (og dumt) Min mor røyka gjennom 3 svangerskap og fikk friske barn. Jeg råder da ikke folk til å røyke i svangerskapet for det, eller får folk til å føle seg dumme fordi de ikke vil. nei, han må nok ta seg litt i nakken.

Skrevet

Men hva er egentlig tungt? Jeg har f.eks alltid løfta bruskasser på jobben, helt til de andre sa at jeg ikke skulle gjøre det lenger, opplever ikke dette som veldig tungt selv. Det er jo forskjell på hvor sterke man er også (og løfteteknikk osv), men tror jeg leste et sted at ca 10 kg var "tungt". Legen min sa på første kontroll at det ikke var så farlig, men leser jo overalt at man ikke skal løfte tungt eller hoppe (og hva er galt med å hoppe da?).

Ble i grunnen bare flere nye spørsmål her.

Skrevet

Tusen takk for svar, Godt å høre at flere har hørt det samme.

Nå skal han få høre det ja ;)

Skrevet

Tror det er farligst for deg, men tanke på bekken og rygg..

Gynekologen min sa iallefall at man ikke kan løfte på seg en abort eller for tidlig fødsel...

Skrevet

Jeg din litt letterjobber også i bhg. Er ikke til å komme unna at det blir endel løft, men jeg tror det er lurt å prøve å unngå døm unødvendige løfta. Skifte bleier på gulvet, la barna klatre opp i stoler o.l. istedenfor å løfte. La døm heller få en krakk til å klatre på... Sett deg ned for å trøste istedenfor å løfte opp. Dette er vel egentlig ting vi bør tenke på når vi ikke er gravide også. Det er ikke til å stikke under en stol at det er ett tungt yrke vi har. Endel løft vil det alltid bli, jeg har i allefall ikke klart å ungå det, men prøv å gjør hverdagen litt lettere.. Tenk på at du nå skal ta vare på ett liv til, og den kroppen du har fåttt skal du leve med resten av livet.. Har sjøl blitt sjukmeldt fordi jeg ikke får lov til å løfte eller stresse, å da har jeg ikke no å gjøre på jobb..

Skrevet

I de to forige svangerskapene brydde jeg meg ikke om det. Men etter fødsel nummer to leste jeg et sted at man kunne få skade på morkaka. Men om dette stemmer vet jeg ikke. Så jeg er forsiktig nå.

Skrevet

Unnskyld meg, men nå ble jeg skikkelig irritert på han mannen din. Vis han hva vi har svart. Tror absolutt ikke det er farlig å løfte litt tungt i et normalt svangerskap, men jeg ville styrt unna å løfte på barn som er såpass store som de du jobber med. Selv om mange som er gravide sikkert er uenige med meg og kanskje løfter sine barn hjemme som er like store. Vet ikke hvor gamle de barna du jobber med er? Jobbet tidligere i en barnehage. Legen min sykemeldte meg, var heldig slik, for det kan være vanskelig å unngå løfting i en barnehage, med tanke på faresituasjoner ol der en må løfte barna vekk fra faren for eksempel. Men du kjenner jo til hvordan det er der du jobber.

Graviditet er absolutt ingen sykdom. Det vet jeg, og det må selvfølgelig være opp til den enkelte hva de vil / tør å gjøre. Men hvis du er litt engstelig, la det vær.

Men, ja, det går sikkert i utgangspunktet bra. Men du skal slippe å tenke på at det var fordi du løfta tungt hvis du for eksempel får vondt i ryggen. Noe jeg har hørt er den største faren da. Det er ille nok i seg selv når en er gravid.

Men dette er meg da. Jeg har mista to ganger i senaborter. Ikke pga at jeg har løfta tungt, så ikke bli skremt. Men jeg har forhold i livmora mi som gjør at jeg lettere kan miste, og derfor kan løfting og bæring ikke være særlig heldig. Er gravid i uke 23, så det ser ut til å gå veldig bra. Men er sykemeldt, får ikke løfte tungt (men hva er tungt, det kan man jo spørre om), skal ikke gjøre tungt husarbeid osv.

Min mann har heldigvis skjønt det. Han pisket meg ikke rundt og skulle ha hjelp til å bære noe de to andre gangene jeg var gravid heller, men han var ikke så fortåelsesfull som nå. Husker godt han snakket om ei gravid på sin jobb,som er elektriker, og at hun jobba fullt, og gjorde alle slags oppgaver. Tror ikke nødvendigvis det var et stikk til meg, men jeg følte det da at han ikke skjønte at jeg faktisk ikke turte det / eller kunne jobbe fullt da jeg ble gravid igjen.

Skrevet

Jeg som skrev over nå. Leste innlegget ditt bedre nå: NEI, NEI og atter NEI. Du må ikke skuffe snø da. Ikke hent så mye tung ved heller. Vet ikke om det nødvendigvis er så kjempe farlig, men snøskuffing er ganske tungt da.

Han kan bare glemme det. Som sagt, graviditet er ingen sykdom. Før i tida jobbet og slet kvinnfolka, men likevel. Jøje mann da: Når skal menn begynne å forstå at de godt kan bære oss, om ikke på gullstol, så iallefal på hendene littegranne iallefall, når vi er gravide?

Her bærer vi fram barna deres!!

Han får jaggu skuffe snøen selv.

Skrevet

For de fleste gravide trenger ikke tunge løft å være farlig, men for noen få vil det få store konsekvenser. Dessverre vet en ikke alltid på forhånd hvem det er, og jeg velger derfor å være forsiktig. Jeg vil nødig skremme noen, men en venninne av meg mistet barnet sitt fordi hun bar to tunge handleposer hjem fra butikken. I ettertid viste det seg at hun i utg.pkt hadde svært skjøre blodårer, og de tunge løftene førte til at en av hovedblodårene sprakk. Det førte igjen til at barnet ble født før det var i stand til å overleve. Dette er som sagt veldig sjelden, men hvorfor ta sjansen hvis en ikke må?

Skrevet

Jeg jobber i barnehage på småbarnsavdeling og løftet tungt hele forrige svangerskap. Lyttet lite til kroppen og tenkte at litt vondt måtte jeg vel tåle... Jeg ødela bekkenbunnen og ryggen min på dette.. Har hatt vondt i tre år nå og helt sykemeldt i uke 19 denne gangen.

Jeg angrer at jeg ikke unngikk løfting med nr. en!! Vil derfor anbefale å lytte til seg selv og ta vare på kroppen disse få månedene dette faktisk er!! Ikke artig å ha ødelagt rygg før man er 30, som i mitt tilfelle!!

Lykke til!

Skrevet

Jeg er forsiktig med loeft, har en konservativ lege som sier "ingen tunge loeft, ikke stresse, hvile mye og ha ro rundt seg". I tillegg skal man selvsagt vaere aktiv, gjerne trene moderat, svinse rundt i huset og gjoere ting men ikke baere... Jeg har valgt aa hoere paa dette. Har loeftet datteren min (3,5aar) noen ganger, men kjenner jo at dette ikke er noe smart. Faar ikke vondt, og har god loefteteknikk, men kjenner likevel at vi kan kose i sofaen, uten at jeg loefter henne opp i luften osv.

Loeftet en del i forrige svangerskap, men det har ingen hensikt naar man ikke vet hva som kan skje. De tilfellene av aa miste/faa oedelagt rygg og bekkenbunn som er nevnt her inne er nok ytterst sjeldne men likevel, enig med hun som sier at man vil jo ikke ta sjansen.

Jeg er sjelden hysterisk paa noe som helst faktisk, men akkurat det med at man skal gjoere aaaaaaaalt man fysisk gjorde foer naar man er gravid, det har jeg aldri skjoent. Spesielt ikke naar man leser spoersmaal som: "Kan jeg gaa noen mil hver dag paa ski fra hytte til hytte 10 dager i paasken?" Da ler jeg litt og tenker "God tur" og at det der kan jeg gjoere en av de andre 40 paaskene jeg skal ha, uten aa vaere gravid. Man har lov aa unne seg aa vaere litt forsiktig uten aa ha daarlig samvittighet. La mannen baere ved og spesielt skuffe snoe.

Skrevet

Jeg vet ikke om dette holder mål, men jeg fikk beskjed om at jeg skulle slutte å løfte tungt, fordi selv om jeg ikke følte at dette skadet meg i svangerskapet eller gjorde vondt, så kunne det føre til en lang og fæl fødsel..... Det skremte meg nok til å ligge unna tunge løft.... Jeg har nok blitt litt "pysete" av dette, fordi jeg skal ha en fødsel uten smertestillende medikamenter og syns ikke det er verdt å ta sjansen uansett om det er sant eller ei....:)

Skrevet

tusen takk for mange svar,

viste svarene til mannen min, og han beklaget seg veldig :)

spør ikke engang om jeg kan gjøre noen tunge løft, han gjør det selv :)

Skrevet

Hmm.. flere i bhg som blir sykemeldte for å ungå tunge løft ser jeg.. kanskje jeg burde snakke med legen min jeg og, jeg jobber på sykehjem og en 3 åring er ingenting i forhold til å løfte en halvsidig lam slagpasient på 90 kilo mellom seg..

Det er litt vanskelig dette med jobb og løft synes jeg. En ønsker jo å kunne stå i jobben så lenge som mulig, men samtidig så blir en jo bekymra for å gjøre feil som i verste fall kan føre til abort. Selv om kollegaene mine er omtenksomme så begrenser det seg jo litt for når en kan si at en ikke kan løfte/utfør ting. PÅ hverdagene er vi tre stk på min avdeling, men på helg er vi kun 2.. Ja, da sier det seg selv at helgene utgjør jo en større risiko slik sett for min del da siden jeg MÅ gjøre løft jeg vanligvis kunne prøvd å få en annen kollega til å gjøre sammen med tredje mann.

Nei det er ikke greit nei. Er nå bra at mannen din tar poenget og at råd og tips fra andre bimmere kan føre til noe postitivt. Lykke til videre med graviditeten din c",)

Skrevet

Jeg har ei datter på 1,5 år, blir mange løft på henne ja, da hun er noe ustødig enda :/ Veier ca 13kg.. Kjenner det er tungt, men går bra med ryggen foreløpig.

Hva vil det si å få en ødelagt bekkenbunn?

Skrevet

Skal man foerst loefte tungt, som barn i 13-20 kg klassen, saa anbefaler jeg foelgende: Riktig stilliing, med boyde knaer og rak rygg, at man strammer bekkenbunnen foer man loefter og holder den slik (som en solid knipeoevelse) saa lenge man baerer og at man er rask med det man gjoer, ikke holder lenger osv. Da er mye gjort, for aa vaere mest mulig forsiktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...