Gå til innhold

Hva syns dere om det nye forslaget ang pappaperm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde fars 3 mnd kommet i tillegg til mors permisjon ville jeg syntes at det var et supert forslag. Jeg synes ikke amming i seg selv er et argument. Derimot synes jeg det er et viktig argument at det faktisk er kvinner som bærer fram barnet og det tar faktisk 9 mnd! Mange har tøffe svangerskap og det er en stor påkjenning å gå gjennom en fødsel. Min permisjon er belønningen tenker jeg. Sånn at jeg kan kose meg med babyen som har vært inni magen min og som jeg har ventet på så lenge. Såklart mannen fortjener tid med babyen også, men da er det faktisk andre aspekter ved pappapermisjonen som bør ryddes opp i og det er som Alva nevner flere ganger over her; At far burde få sin permisjon selv om mor er student og\eller har jobbet mer enn 50%. Vi er utrolig heldige og har økonomi til at far kan være hjemme uten lønn 6 uker, men det er jo ikke alle som har råd til det. Få orden på dette først tenker jeg, det er mange i vår situasjon!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er så enig som man kan være!

mener selv at vi må demonstrere, for å få dette lovforslaget lagt på is!!

gjøre egne undersøkelser, og se hva som egentlig er fakta!

for helt ærlig, 66% av alle kvinner i Norge ønsker da virkelig ikke å gi slipp på tre mnd permisjon sammen med barnet sitt?? for det er de tallene de farer med!

ja til tre mnd ekstra, som gjerne bare går til far, men ikke ta fra meg den lille tiden jeg har med gullet mitt!

dette er vel et skritt i feil rettning. eller??

og jeg er heller ikke særlig positiv til at 16-åringer skal oppdra ungene mine!!

kan vi ikke få gjennomført en undersøkelse her? hvem ønsker:

1.lovfestet tredeling av perm

2. slik det er i dag

3. jobbe mot tre mnd ekstra bare for far

Skrevet

og sønnen min er 8 mnd, og jeg er fortsatt oppe en gang i løpet av natten, og han våkner kl 05.00 nesten hver dag. og ikke før to uker siden har han begynt å sove mer enn 1 time sammenhengende i løpet av dagen!

så ja, JEG ER FREMDELES SLITEN!

og du kan tro mannen min ville trives på barseltreff;) hehe

-men det er individuelt, og ikke noe å ta hensyn til...

Skrevet

dette må være en far eller en som ikke ammer som skriver. for å amme om natta tar ikke knekken på mor, men det ødelegger jo hele søvnen. latterlig skrevet:D

Skrevet

Jeg har stor tro på at foreldrepermisjonen må endres med lengre lovpålagt uttak for fedrene for at vi skal ha mulighet for å nå mål om likestilling OG ikke minst for å få ned skilmissestatistikken.

Vi benytter gradert uttak, jeg (mammaen) tok 10 uker permisjon etter fødsel alene. Det valgte jeg fordi jeg hadde hørt at påkjenningen med svangerskap og fødsel krevde tid til hvile. Samtidig må jeg si at de første 10 ukene var fryktelig slitsomme og at vi savnet muligheten for utvidet omsorgspermisjon. De to første ukene går fort, og jeg mener at faren burde kunne ta ut permisjon samtidig med mammaen i denne perioden.

Deretter har vi tatt gradert uttak hvor faren har 40 % permisjon og jeg som mammaen har 60 % permisjon. Dvs at jeg var tilbake i arbeid to dager i uka 10 uker etter fødselen. Jeg forstår virkelig ikke de som påstår at det er for tidlig for mor å gå tilbake i arbeid etter feks 6 mnd. Babyen har det nøyaktig like bra hjemme med pappa.

Og for min del er det viktig å kunne jobbe faglig, ikke kun med babystell,kos og bleier.Ikke minst tror jeg det kan være bra for kvinners yrkesmessige selvtillit å holde kontakten med arbeidsplassen. Et helt år borte fra yrkeslivet tror jeg ville virket negativt på min faglige selvtillit.

Forskere på samliv har registrert at problemer ofte oppstår tidlig i småbarnsperioden. Hvis mor og far har det samme ansvaret hjemme, deler omsorgen for barnet godt og kjenner barnet like godt, er det et bra utgangspunkt for videre samliv. Og hvis mor og far også i småbarnsperioden har en mer lik tilknytning til arbeidslivet vil det være bra både for samholdet i familien og for arbeidsgivere som i en ansettelsessituasjon dessverre ofte velger bort unge kvinner de vurderer som barneklare.

Dagens permisjonsordning vurderer jeg som ganske god, spesielt pga muligheten for gradert uttak. Men samtidig ser vi at få fedre tar permisjon utover de 6 ukene. Og at de ukene dessverre ofte brukes til felles ferietid hvor moren tar ut ferie når faren har permisjon. Nok en måte å unngå at faren får det daglige omsorgsansvaret for barnet på !

Mange mødre gjør seg selv og familien sin en bjørnetjeneste ved å ta alt ansvaret selv, gjøre seg selv uunnværlige og aleneherskende på barneomsorgen.

HI mener at "noen har jobber der det er umulig å være borte i 3 mnd". Merkelig at dette tydeligvis ikke gjelder mødrene! Hvordan kan fars jobb være så uendelig mye viktigere enn mors siden mor kan være hjemme et år og faren ikke engang i tre lusne måneder? Ærlig talt!

Ammepropagandaen i Norge har tydeligvis virket på mange mødre. Jeg vet at babyer klarer seg fint med MME også, hvis det må til.Og det finnes ammepumper og fryseposer til melk slik at faren kan gi melk når mor er på jobb. Morsmelk er den beste næringen, men det er mulig at vi må gi slipp på slike fundamentalistiske idealer som regjerer i Norge hvis vi skal slippe faren til som en likeverdig part i familien og selv , som mødre, kunne bli respektert som likeverdige arbeidstakere.

Lønnsargumentet (at familien ikke klarer seg uten fars høye lønn) holder heller ikke. Det er snakk om ca 1 år. Med så gode lønninger som mange har handler dette om prioriteringer.

Skrevet

Vi mennesker er forskjellige, er ikke alle som er klar for å gå ut i jobb etter ti uker slik som deg. Synes dagens ordning er flott, slik at man kan velge selv hvordan man vil dele permisjonen. Synes det blir for ille når staten skal bestemme at mor skal ut i jobb etter 6 måneder. Vi er da voksne mennesker og foreldre kan vel bli enige seg i mellom om hvordan de vil ta ut permisjonen. For meg er ikke jobben alt, vil heller prioritere barn fremfor jobben og kunne tenkt meg å være hjemme de to første årene med barnet mitt (noe som dessverre ikke går økonomisk). Jeg vet ikke om jeg ønsker å få flere barn hvis det bare blir stress og vet at jeg må ut i jobb etter 6 måneder. Jeg koser meg masse hjemme, og om pappa ville ha flere en de 6 ukene, hadde vi i såfall blitt enig oss i mellom.

Synes regjeringen heller skal sette mer fokus på at fedre også har rett til mer permisjon enn kun de 6 ukene, og bedre tilrettelegging for de familier som ønsker det....

Skrevet

Ja til frihet ikke likhet

Skrevet

Folk må få et valg, sånn som jeg ser det får ikke han gjort så mye som jeg får gjort hjemme samtiig, enkelte menn ligger det for og enkelte ikke. Enkelt og greit!!!!!

Skrevet

selvfølgelig burde være valgfritt hvem som skal være hjemme ...

skjønner ikke at det er noe å lure på engang jeg.

var vel en politiker som ikke hadde kommet med noen forslag på lenge som følte at han/hun måtte komme på noe

Skrevet

Jeg syns forslaget er helt topp. Pappaen er like god omsorgsperson som mammaen, og ammingen kan fortsette med ved amming morgen, ettermiddag og kveld. Jeg tror de aller fleste menn kunne vært hjemme om de ville, men det vil selvsagt være noen det ikke går for. Dette er jo også noe man vet når man får barn og bør ta med i planleggingen. Og at mor eller far er student er vel neppe noe staten skal ta ekstra hensyn til, det er jo foreldrene som velger når de får barn. Og at det ikke "ligger for alle menn" å være hjemme så lenge er bare tull, nok en ting man bør tenke på før man får barn. Det er jo også et valg om man vil ta 80% eller 100% lønn i permisjonen og dermed også hvor lang den totale permisjonen er. Velger man 80% lønn har man totalt 1 år permisjon, og da begynner jo ikke mammaen å jobbe før ungen er rundt 9 mnd, og da bør vel fast føde være godt integrert i kostholdet og nattamming slutt.

Syns det er ufattelige mange dårlige argumenter for at pappaen ikke skal ha denne permisjonen, og bærer sterkt preg om hva som er "best for meg" tankegangen. Skyt meg alle motstandere!

Skrevet

Gir uforbeholden støtte til Nemijenta, mirgens mfl, viktig å jobbe videre for å få bukt med en del etter min mening ganske utdaterte holdninger her. De viktigste:

- at tre måneder av mannens jobb er helt umulig å kompensere for. Ærlig talt- det må da være de helt sjeldne tilfellene at det er SÅ umulig å planlegge for!

- at permisjonen er noe kvinnen har "fortjent". Barna har fortjent begge foreldre. ER man for sliten etter fødsel får man bli sykmeldt, vel? De fleste er godt på plass igjen etter noen måneder.

Likevel enig i at endel fleksibilitet i ordningen er nødvendig. Og gjerne tre måneder i tillegg til dagens, for all del. Men noen skal betale for det også, økte skatter da eller?

6-timersdag for småbarnforeldre hadde vært noe, by the way. Hvorfor bare de over seksti? Eller sagt på annen måte: når AFP-pensjonister intervjues sier de at viktigste grunn til å bli hjemme er tid til barnebarna. Hva med foreldrenes tid til barna..? Ok, annen diskusjon:)

Skrevet

JA til tredeling!!!! - Det er HELT nødvendig hvis det noen gang skal bli likestilling i arbeidslivet! Synes argumentet til HI er skikkelig provoserende. Mannen KAN ikke få tre måneder fri for det kan ikke arbeidsgiver leve med!!! Hva mener du? Kvinner kan få 12 mnd fri mens menn ikke kan få 3 mnd? Du sier da at menns jobber er mye, mye viktigere enn kvinners!!??? Grrr... Kvinner er da også ofte selvstendig næringslivende. Er det rart kvinner blir diskriminert når kvinner selv har slike holdninger???

Og en annen ting - dersom man tredeler permisjonen trenger ikke mor å jobbe når barnet er 6 mnd... Man har tolv måneder permisjon, så mor kan være hjemme til babyen er 8 mnd... Da holder ikke argumentet om amming. Jeg begynte i jobb da snuppa var 8 mnd. Vi har hatt store problemer med å introdusere fast føde, så på det tidspunktet ble hun fortsatt fullammet OG nektet å ta flaske... Vi var selvsagt stresset, men det gikk helt fint. Det gikk kun et par dager før hun tok flaske - i mellomtiden kom pappan innom jobben min et par ganger. Nå er hun 10 mnd og jeg ammer henne fortsatt mye. Jeg pumper en gang på jobb og det går helt greit. Jeg ammer fortsatt om natten - ja det er litt slitsomt, men det går. Og det er strengt tatt ikke nødvendig når hun er så gammel. Mange jobber også i det offentlige, og da har man til og med ammefri! Ammeargumentet holder bare ikke. Synes det brukes som en unnskyldning.

Tredelig har selvfølgelig også mange andre fordeler enn likestilling i arbeidslivet. Barnet får bedre kontakt med far, far får et tettere forhold til barnet og det er bra for parforholdet (man forstår hverandres situasjon mye bedre når man har prøvd begge deler).

Jeg vet at det er mulig å dele permisjonen på frivillig basis - men man GJØR det ikke - blant annet pga. økonomi. Jeg er ingen tilhenger av overformynderi, men her er det snakk om så inngrodde samfunnsstrukturer at det må offentlig styring til for å endre dem.

Skrevet

Det er faktisk sånn,om folk liker det eller ikke,at barnet er mye mer avhenget av mor enn far den første tiden,men jeg mener så absolutt at det er kjempe bra at far også blir prioritert,men ikke på bekostning av mors tid etter fødsel og med barnet,da får de finne på en annen løsning.

Skrevet

Ja, til likestilling!!

Men bare når det er snakk om full likestilling, så da må menn se til å finne opp en formel som gjør at de kan gå gravide og amme også! Og gjerne ha en dose bekkenløsning som krydder noen måneder i tillegg...

Viss regjeringa ordner det, da er jeg for forslaget til tredeling av permisjonen.

Og dere som snakker så varmt om ammefri på jobben...joda...det har vi rett på, men vi har ikke rett på lønn disse to timene hver dag.

Jeg prøvde, men det funka dårlig. Begynte å jobbe da gullet var ca ni mnd og hadde problem med å få det til å gå med amminga. Han fikk melk mye mer enn to-tre ganger dagen, for å si det sånn.

Det finnes ingen fasit på å få unger, derfor er det så viktig at permisjonsordningen er fleksibel. Da kan en gjøre det som passer best for hver enkelt.

Ho oss var pappen hjemme i ulønnet permisjon noen måneder. Det gikk utmerket, men det hadde ikke gått uten kontantstøtta.

Ja, til forslaget som ligger i Soria Moria-erklæringa om at 10 ukers pappaperm innen 2009! (Men det har de visst "glemt" å sette av penger til.)

Skrevet

burde være valgfritt hvordan det skal deles! Spesielt med tanke på amminga! men forleng gjerne permisjonstiden med tre mnd ekstra til far.

Skrevet

som sagt tidligere skal amming kun være supplerende til fast føde når barnet er 8-9mnd. resultater viser at kvinner i norge ammer for mye etter barnet er fylt 6mnd så barnet får jernmangel. mange av dere hadde sikkert for lite jern i kroppen når dere var gravid. det hadde jeg, og det var ikke noe behaglig, slapp og trøtt. det virker ikke som folk tenker her. 3mnd ekstra permisjon til far. hvem skal betale som sagt tidligere. har vi ikke andre ting å bruke pengene på. er dere f.eks klar over hvor mange barn som lever under fattigdomsgrensa i norge. dårlig behandling av de eldre som har bygd opp landet vårt+++++ og alle er vel enige om at vikke vil betale mer skatt!! kan ikke fatte og begripe hva dere sutrer over, 8mnd hjemme med barnet er jo ren luksus. vi har det for bra i norge og har blitt alt for kravstor at det er rent kvalmt!! det er dessuten helt innsnevra og tro at permisjonesiden er noe mor fortjener. det er barnet som skal ha den goden av å bli kjent med både far og mor. denne debatten oser hva som er best for mor, men hva med barnet? det er vel dem vi alle tenker på?

Skrevet

Ved en ev. tredeling, er det mors ellers fars lønn det skal tas utgangspunkt i permisjonsutbetalingene?

Skrevet

Jeg er heeeelt imot dette forslaget jeg.

Utrolig irriterende at staten skal tre nedover hodet mitt/vårt hvem som skal være hjemme med vårt barn. Jeg hadde muligens ment noe annet før jeg fikk barn... Men det var før jeg forstod:

*hvor viktig amming er

*hvor slitsomt det er med amming/ammetåke

*fikk ei datter som ikke sover om natta ennå (er 12 mnd nå)

*Fikk kuler/feber i brystene når jeg ikke ammet tett nok frem til 8 mnd

*Hvor sliten jeg har vært etter fødselen, uten at jeg har forstått det selv

- og så skal statten komme å si at jeg skal jobbe når gullet er 6 mnd!!

Ville aldri gått her i huset, jeg hadde endt opp som et vrak helt nede i kjelleren...

Synes heller de bør utvide foreldrepermisjonen jeg. Så kan mor ta det hun vil slik det er i dag, men far får feks 12 uker i tillegg! Det hadde vært topp!

Skrevet

Det forslaget om å lovpålegge far å ta så og så mye syns jeg ingenting om.

Det må da jammen være opp til hvert enkelt foreldrepar å velge hvordan de ønsker å fordele permisjonen.

*rister oppgitt på hodet*

Skrevet

Det virker som de fleste her ikke synes noe om det nye forslaget, det synes jeg er rart iom at det ble gjort en undersøkelse der over halvparten av norske kvinner var positive til en slik ordning. Og hele 70% av mennene! At så mange av mennene vil være hjemme er jo strålende, det bør vi virkelig ønske velkommen!

Valgfrihet slik de fleste her forfekter fører desverre til at det nesten i alle tilfelle er kvinnene som er hjemme hele perioden, uten de 6 ukene forbeholdt far. Synes alle at de 6 ukene også skulle være valgfrie? Desverre var det sånn at når det var 4 uker forbeholdt far var han hjemme 4 uker, når det ble 6 var han hjemme 6, uansett hvor mye valgfrihet det har vært. Det kreves derfor litt sterkere lut for å få flere fedre til å være hjemme.

Ja til den islandske modellen! De er fornøyde på Island og det er jeg sikker på at vi blir også. Og etter å hatt den en stund vil vi føle det helt avlegs og gammeldags å skulle gå tilbake.

Og selvsagt ja til full lønnskompensasjon for både far og mor!

(Og man kan søke om å få overført perioden forbeholdt far til mor om det ikke er gjennomførbart)

Skrevet

syns dere ærlig talt pappan er nok sammen med barnet det første leveåret? og da mener jeg generelt, er sikkert mange pappaer her som er det.

men hva tror dere må til for at barnet kan få den goden av å tilbringe mer tid med far? og da mener jeg realistiske forslag, å utvide permisjon med 4mnd ol er ikke realistisk...

Skrevet

Jeg mener at deling av barselpermisjon ikke handler om likestilling. Vet ikke hvordan andre her definerer likestilling, men for min del er det viktigere med likeverd. Med likestilling tenker jeg på at både menn og kvinner skal ha lik rett til å ha de samme jobbene, med lik lønn. Likeverd betyr for meg at de oppgavene som fra naturens side lettest tilfaller kvinnen, skal gis samme verdi som andre oppgaver,yrker. Likeverd vil være at jobben/skolen tilrettelegger det slik at jeg uten problemer kan være hjemme ett år hvis jeg ønsker, men at det også er åpent for at far kan ta deler av permisjonen hvis det passer sånn. Slik det er nå. Det blir kanskje likestilling på papiret hvis far tar mer av permisjonen, men etter min mening overkjøres likeverdet når vi mister valgfriheten.

Skrevet

JA til forslaget - fordi frivillighet ikke hjelper. Ideelt sett burde hver enkelt familie kunne avgjøre selv hvordan permisjonen skal fordeles, men det viser seg at det fører til at kvinnen tar all permisjonen.

Og det er synd for

-BARNET som ikke får muligheten til å bli godt kjent med begge foreldre som omsorgspersoner.

-FAR som ikke får mulighet til å bli kjent med barnet på sine premisser, være omsorgsperson på heltid og kose seg med barnet og få hullet i hverdagen som permisjonen er.

-PARFORHOLDET som har godt av at begge parter vet hva det innebærer å ha den daglige omsorgen for barnet.

-LIKESTILLINGEN

Etter en gjennomlesning, finner jeg ikke mange gode argumenter mot (unntatt den liberalistiske om at det bør være familiens valg)

Amming er viktig, men det kan man tilpasse. Det er mulig i de fleste situasjoner å finne løsninger.

Med mitt første barn gikk jeg tilbake i jobb da han var seks og en halv måned, da ammet jeg fremdeles natt. Jeg ammet han til han var seksten måneder - så min tidlige jobbstart hadde ingenting å si på det.

Og når det gjelder nattevåk er det noen av oss må leve med lenge etter at begge er tilbake på jobb - for vår del har vi hatt nattevåk med førstemann i tre og et halvt år. Da gjelder det bare å finne strategier for å overleve det.

Det at far er uunværlig i sin jobb - er unnskyld meg - bullshit. Det er en jobb han er uunværelig i: det er som pappa! Det går på viljen, det går ann å finne løsninger om man virkelig ønsker det. Og i forhold til karriere vil det være lettere for mannen å skyve loven foran seg: jeg må være hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...