Gå til innhold

Hva syns dere om det nye forslaget ang pappaperm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av de få som i det hele tatt ammer om natta, er det de færreste som ammer særlig mange ganger, da - og det tar jo bare noen få minutter hver gang. Nattamming tar neppe "knekken" på mødre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, man kan jo vinkle det slik, men sett fra barnets ståsted så mister jo det verdifull tid med foreldrene fordi disse har prioritert å få barn og ta utdanning samtidig. Blir mange babyer som må i barnehage i en alder av 8,5 mnd dersom denne ordningen går igjennom...

Skrevet

Prøv å amme i 10-15 minutter ca hver til annenhver time hver eneste natt i 4 mnd + at du ikke alltid får sove i mellom fordi babyen din er urolig og våkner mellom alle ammestundene også og se om du føler deg fresh og opplagt til en ny arbeidsdag selv etterpå :-) Jeg har nemlig var ute i arbeid (praksis) i 3 uker når jeg hadde det slik + at jeg måtte pumpe meg og ta meg av de to andre barna våres også og tro meg, det er IKKE noe som funker i lengden...!

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig i det nye forslaget (både for at fedre skal få tilbringe mer tid med barna og fordi en kvinne har lett for å bli satt "på hold" i karrieren både lønnsmessig og oppgavemessig fra graviditeten er offisiell til barnet omtrent begynner på skolen"), men mener det er tydelig at noe burde gjøres med rammebetingelsene.

For å snu på det: Hva skal til for at forslaget kan gjennomføres? 100% i 1 år, bedre ordninger for selvstendig næringsdrivende, redusert arbeidsdag for småbarnsforeldre (både kvinner og menn), egen opptjeningsrett for menn, utvidelse av den totale permisjonstide? Har noen andre forslag? Kan det i det hele tatt la seg gjennomføre?

Skrevet

Jeg er også FOR! Jeg begynte på skolen igjen da tuppa var 5 1/2 måned, pappaen hadde permisjon fram til jul. Snuppa har hatt det supert med pappa, og vi voksne har hatt utrolig godt av å snu om litt på rollene her i heimen. Amminga greide jeg fint å tilpasse, men så har jeg også litt kortere dager enn de som jobber fullt da. Amming på natta går det også, her slutta vi tidlig med det, men snuppa her har likevel holdt oss våkne i flere timer hver eneste natt fram til nå (11 mndr)- og jeg avla tre gode eksamener til jul. Alt går! Og pappaene MÅ ta mer ansvar, det har alle veldig godt av :) Det er 2008, fokens ;)

Skrevet

Helt på tryne! I så fall skal jeg betale mindre i skatt også!

Skrevet

Ja, men dette MÅ være noe hver enkelt kan velge selv ut i fra SIN situasjon!!! Her har pappan 100% permisjon både nå og sist gang så det er ikke det at jeg klorer meg fast til mammaretten akkurat når jeg er så til de grader i mot dette forslaget (og derfor blir veldig engasjert), men jeg liker ikke at vi ikke skal ha valgfrihet og få nok tllit til at vi foreldre kan velge best mulig selv. Det er ikke alle som passer inn i en A4 mal, ikke alle jobber nært der de bor (med tanke på ammepauser) ikke alle har bare ett barn, men gjerne flere som igjen gjør at en har flere forpliktelser enn med bare ett, ikke alle takler å bare sove 3-5 timer oppstykket søvn pr natt og så skulle stille på jobb dagen etter osv, osv.

Skrevet

Hvorfor innføre tvang på noe som er valgfritt? Klarer ikke foreldre seg i mellom å bli enig om hvordan de skal dele permisjonen, ja så har de ett problem!

Hvordan kan dette likestilles når det er kvinnen som går gravid i ni måneder og som føder barnet? Og det er kvinnen som ammer både dag og natt, gjerne det første året etter anbefalinger fra staten.

Hva med de som har kolikkbarn de første 3-4 månedene, og så skal de totalt utslitt ut i jobb 2 måneder deretter? Hva med de som pendler eller har yrker hvor det er vanskelig å ta seg ammefri??

Staten burde heller bruke mer tid å penger på å gjøre det enklere og legge forholdene bedre til rette for fedre (f.eks for selvstendig næringsdrivende) å ta permisjon de 6 ukene eller ev flere.

Skrevet

mamma`n til bitteliten: Hvorfor skal vi tvinge igjennom dette når vi kan velge selv hvordan vi vil dele permisjonen?

Skrevet

Hva med å røske litt opp i gamle inngrodde kjønnsrolemønster? Hørte på radioen at det kun er 4% av pappaene som tar ut mer perm. enn de 6 ukene... Hvorfor? Fordi det er så mye "vanskeligere" for menn å være borte fra jobben enn kvinner, fordi mange jenter tviholder på sin perm og ikke er interessert i å dele. Likestilling gjelder begge veier. I USA er det ut på jobb igjen etter 3 mndr.. heldigvis har vi det ikke sånn, men hallo jenter....it takes two to tango

Skrevet

Hvis det ikke blir pålagt, men blir et valg er jeg positiv, men poenget er å å pålegge det for far. For oss er det umulig, fordi far ikke har mulighet til å ta ut så lang permisjon (heller ikke 6 uker). Når man driver for seg selv, så er det viktig å opprettholde kundekontakten, hvis ikke mister man rett og slett kunder. Jobber som sykepleier 30-40 min unna, så litt vanskelig å komme hjem for å amme. Det blir mye kjøring og mye stress noe som ikke er bra for ammesituasjonen. Far må gjerne komme på jobb, men kan faktisk ikke løpe fra ting i jobben som sykepleier. Syns jeg ser det for meg: Er med en døende pasient eller noe annet viktig; Nei, nå må du nok vente litt, for jeg skal amme. Norkse helsemyndigheter anbefaler å amme så lenge som mulig, samtidig som de skal kutte ned på permisjonen. Dette henger ikke helt på greip spør du meg:) Trodde virkelig ikke stress var bra for ammingen? Syns det er veldig fint for de som har mulighet, men det er desverre mange dette ikke går for. Kanskje en ide å justere lønningene først, så det er lønnsomt for kvinnen å gå tilbake på jobb. Mennene tjener fremdeles stort sett mer enn oss kvinner. Hvis dette blir godkjent, så må vi faktisk vurdere om vi har anledning og økonomi til et barn til. I tilfelle så må jeg ta permisjon uten lønn.

Skrevet

Det ER et valg i dag, mammaen eier ikke permisjonen. Det er bare så få menn som tar ut mere enn de må, og det er utrolig trist!

Skrevet

Frustrasjon!!!

Lillegutt er 7 mnd, jeg ammer hver andre time. Han har ikke forstått at det som kommer på skjeen er mat, og tåteflaske er et så smått ukjent problem. Er student i et fag hvor jeg ikke like lett bare hoppe inn i et aktuelt fag og ha ammepauser når det trengs. Lillegutt våkner flere ganger pr natt, når jeg har vært oppe klarer jeg gjerne ikke sovne før neste gang han våkner, så søvn lakker det mye på! For oss ville det være vanskelig å gjennomføre.

Tenker nå på andre: Hva om det var psykiske plager innblandet? Om mor ikke var i stand til å jobbe, led av f.eks. fødselsdepresjoner enda? Skal hun tvinges ut i arbeid? GRRR!

Liker deler av forslaget, for all del fedre, delta om dere vil, og sjefer skal ikke forskjellsbehandle kvinner og menn -dette kunne kanskje hjelpe på, men på hvilken bekostning?

Enig med mange over: endre rammebetingelser, tilrettelegg for fri vilje, så kan jeg overveie om jeg er enig...

Skrevet

Hvis mor er syk får mor sykemelding. JEG har greid å begynne på skolen etter 6 måneder, på tross av fødselsdepresjon og et barn som ikke sov på natta før han var over ett år og vi fikk hjelp av homeopati. Ja, det var selvfølgelig litt tøft, men pappaen fikk et helt annet forhold til denne babyen enn den første. Vi slet også med flaskenekt, men vi jobbet med det dag etter dag til det funka, fordi vi visste at jeg skulle tilbake på skolen. Er enig i at enkelte ting må tilrettelegges, men at pappa skal ha mer permisjon mener jeg er BRA. Og da må det lovpålegges, ellers blir det ikke noe av.

Skrevet

Blir frustert av hele lovforslaget. Det er visse biologiske forskjeller på menn og kvinner, sånn er det bare. Kanskje de kan komme med et forslag om å lovpålegge melkefylte bryster hos menn også, så dette lar seg gjøre for de fleste.

Skrevet

Det er snakk om 3-4 måneder... fortjener ikke ungene våre å få den tida med pappaen? Fullammer dere til unga er 1 år, eller?

Skrevet

Nei, men har tenkt å fullamme i alle fall 6 mnd. Si jeg tar ut 10 mnd med 100% lønn, og er så uheldig å føde 3 uker før tiden, da må jeg tilbake i jobb når ungen er ca 6 mnd i flg det forslaget. Trenger vel litt tid på å innføre mat også da.

Skrevet

Ja, men da får myndighetene i alle fall trekke tilbake anbefalingen om å amme så lenge så mulig. Man kan ikke få i pose og sekk. Greit nok man kan ta ammepauser og ditt og datt, men det er ikke alle som får til det.

Skrevet

Her kan ikke pappaen ta fri, fordi han driver butikk. Og hadde nok aldri, uansett kunne vært bort i 6 uker. For da hadde han KUn tenkt på alt arbeidet han hadde hatt å ta igjen når han kom tilbake.

I tillegg så vil han ikke være hjemme. Og grunnen er fordi han har for mye arbeid å gjøre.. Så her har vi nå mista 6 uker permisjon. Og det er så trist at ikke mor da kan få den, snuppa er nå 8 mnd og permisjonen min er ferdig.

Hva om 3 mnd var kun til pappan da, ja da hadde vi mista 3 mnd.

Gruer meg allerede jeg om det blir forandringer, og 3 mnd er KUN til pappan. Ja da vet jeg ikke om jeg vil ha flere barn. Jeg vil da bestemme selv om ungen min skal i bhg før den er året!!

Det er jo bra for de fedrene som kan være hjemme, men synes det blir helt feil med tvang. Irriterer meg at de som sitter og bestemmer alle regler er voksne folk gjerne godt opp i årene som har stabil økonomi, ferdig med utdannelse og har hus og heim og alt klart. Og har glemt at kua selv var kalv!

Skrevet

Jeg skjønner ikke at myndighetene må kontrollere dette. Blant mine venner og i mitt jobbmiljø er fedre ofte hjemme lenger enn 6 uker. Hos oss skal far være hjemme i 11 uker. Når man tar en felles beslutning om å få barn er det også naturlig for meg at begge ønsker å tilbringe tid sammen med barnet. Hvordan dette løses i praksis bør være opptil hver enkelt familie utfra hva som passer dem best. Det trengs kanskje litt mer opplysning blant menn om at største deler av permisjonstiden idag faktisk ikke tilhører kvinnen men kan fordeles slik det passer familien best. Jeg klarer ikke å se for meg at menn skal være så "svake" at de ikke klarer å komme fram til en ordning med sin partner om en rettferdig deling av permisjonen - uten at myndighetene skal trenge å overstyre den enkelte families ønsker.

Skrevet

bra for noen, dårlig for andre. for oss hadde det ikke vært så bra. . jeg er nett ferdig med utdannelse så har altså ikke noe jobb og gå tilbake i, vannskelig å få faste stillinger her(hjelpepleier). sambo er vikar i nordsjøen, når de ringer så reiser han, noen ganger på samme sags varsel. han kan jobber mye, i fjord så jobbet han i 6mnd hele tiden og 566 tusen tjente han, den dagen Staten betaler 500 000 året evt mer til hjelplepleiere så har vi råd til at sambo kan få 3 mnd pappaperm,

han synes det er helt teit at de foreslår dette, det bør vertfall være opp til oss selv, i offshore har de som regel 2uker ute 4 hjemme, som sambo sier så har de da god tid hjemme hver gang;)

Skrevet

hvorfor kan ikke staten ØKE permisjons tida med f.eks 3-6 mnd FORBEHOLDT far?? da kan mødrene være hjemme i 8-10 mnd å far få sin "egen" permisjonstid..

mange nattammer når de er 6 mnd,det har jeg gjort med alle mine barn. mye nattevåk med tenner og div.

da er jeg en helserisiko på vei til jobben gitt!!

mine barn har ikke sovet natta gjennom før de er 8-10 mnd gamle. er liksom ikke bare å si til en baby at "mamma må på jobb i mårra,nå må du sooove"

er sliten nok etter 10 mnd om jeg ikke må begynne ved 6 mnd..

Skrevet

ser mange er så på at foreldrene må velge selv. men i realiteten vil ikke det funke, kvinnene tviholder på det de tror er sin permisjonstid. jeg er ikke i tvil om hva dere som er imot forslaget ville valgt. hvorfor skal far gå glipp av mye verdifull tid sammen med barnet sitt? barn må tidlig bli bevist på at menn og fedre og kan være omsorgspersoner. jo tidligere man begynner jo fortere vil de tradisjonelle kjønnsrollene blir forkastet. våre holdninger er tillært. jeg mener det er vranglærer å gi barna våre inntrykk av at mamma er den naturlige omsorgspersonen. og det vil skje om ikke far kommer inn på banen i heimen!

når det gjelder ammingen på natten, kan mor pumpe seg og far gi flaske.eller gi mme. om barnet ikke tar flaske kan far bære inn barnet til mor mens hun ammer. alt går om man vil mener jeg. det har det gjort hos oss. man må bare gjøre en innsats.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...