Gjest Skrevet 1. februar 2008 #51 Skrevet 1. februar 2008 Hva når mor jobber 50 minutter unna derman bor? Altså ca 8 mil. Og man ikke bare har ett barn å ta hensyn til, men 3 eller flere? Prøv å tenke litt lenger enn deres egen nesetipp, selv om dere får det til å passe deres livssituasjon så er det slett ikke sikkert det passer for andre. I min vennekrets pleier far å ta ut ca 30-40% av permisjonen, og hos oss har far 100% permisjon både nå og sist. De som velger å la mor ha mest permisjon har sikkert tungtveiende grunner for det og er enige om delingen...
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #52 Skrevet 1. februar 2008 Fint at far skal få tid med barnet sitt, men i praksis vil det bli vanskelig å gjennomføre. Gutten min er 8 mnd og ammes fortsatt både 2 og 3 ganger hver natt. Selv jobber jeg i helsevesenet som nattevakt med alvorlig syke barn. (Har fortsatt permisjon.) Ingen mulighet for at far kan komme innom midt på natten der med en sulten gutt. Synes det er synd at staten da skal bestemme at jeg må slutte å amme tidligere enn nødvendig!!!
geircr Skrevet 1. februar 2008 #53 Skrevet 1. februar 2008 hva da når mor jobber langt unna? klarer ikke far å hente i barnehagen å lage middag. hva om det hadde vært far som jobbet lant unna. da hadde det ikke vært noe problem. i mange store byer(ikke mange kanskje, men noen;)) her i landet kan man bruke 50min hjem fra jobb pga trafikk. jeg er i midten av 4 søsken. min mor jobbet 6mil unna da lillebroren min begynte i barnehage. var kanskje ikke den beste løsningen. men med litt organisering fungerte det utmerket med far som bidro mye i hjemmet. det er nok takket være dem at mitt store hjertebarn er nettopp likestilling i hjemmet og i arbeidetslivet. jeg mener det er i hjemmet man må begynne. vi er tross alt forbilder for våre barn.
camillah 2 små Skrevet 1. februar 2008 #54 Skrevet 1. februar 2008 Dette er et godt forslag, pappaen trenger å komme på banen hjemme, og dette kan være en god hjelp! Dette kan være mulig å gjennomføre for de fleste. Og på Island er de visst svært så fornøyd med ordningen! Helst ville jeg hatt 4 + 4 + 4 da, i stedet for 3 + 3 + 3. Bare så det er sagt.
lenia Skrevet 1. februar 2008 #55 Skrevet 1. februar 2008 Forslaget er et nytt kommunistisk utspill fra nåværende regjering. Alle SKAL pålegges det samme, det er faktisk en farlig tankegang. Dagens ordning er ypperlig. Man kan dele permisjonen mellom mor og far slik det passer den enkeltes situasjon. Dersom man skal endre på ordningen, bør fedrekvoten utvides uten at det berører mors permisjon. Jeg mener det er altfor tidlig at mor skal ut i arbeid etter 6 mnd, og i min situasjon vil ammingen bli berørt, UTEN TVIL. Jeg har over 1 times kjøring hver vei til og fra jobb. Jeg kan ikke stikke hjem en liten tur for å amme, og det er vel litt drøyt om far skal komme på jobb med barnet også.. Som Gro Nylander sa: Det er nå slik at puppen henger på mor! Og nå må alle kvinneaktivister slutte å motarbeide det de jobber for, nemlig kvinnene!!!!!!!!
geircr Skrevet 1. februar 2008 #56 Skrevet 1. februar 2008 vet ikke om du refererer til meg lenia? likestilling handler ikke bare om kvinner slik mange tror. likestilling handler også om menn og deres rett til å bli hørt når det gjelder å være en oppdrager og omsorgsperson. det handler også om å få menn ut i omsorgsyrker være seg sykepleier, førskolelærer mfl. men det handler også om å få kvinner inn i mannsdominerte yrker. både kvinner og menn har forskjellige syn på ting og gjør ting på forskjellige måter. tenk hvor flott det ville vært om de kunne utgjevne hverandre både i hjemmet og i arbeidslivet:)
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #57 Skrevet 1. februar 2008 jeg synes vi kan få bruke det året akkurat som vi vil... Noe må vi da kunne bestemme selv.....
lenia Skrevet 1. februar 2008 #59 Skrevet 1. februar 2008 Helt enig med deg geircr, at likestilling slett ikke bare handler om kvinners rettigheter, men også menns rettigheter. Og jeg er ikke imot likestilling! Men det er grenser for hvor langt man kan likestille, for noen biologiske forskjeller vil alltid være der. Og i debatten om fødselspermisjon kommer dette frem. Det er uansett kvinnen som føder og ammer barnet, og dette kan ikke gjøres noe med uansett hvor mye man ønsker å likestille kvinner og menn!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #60 Skrevet 1. februar 2008 Ser forslag om at mor kan pumpe seg eller gi mme. Det er faktisk ikke alle dette fungerer for. Ikke alle barn vil ta flaske eller bør få flaske av ulike grunner. Jeg kan ikke gi jenta mi flaske for da vil hun ikke ta puppen etterpå, og alt blir bare stress. Har heller ikke lyst til å gi mme så lenge det ikke er nødvendig. Bør virkelig være mitt valg hva slags mat jeg velger å gi barnet, og ikke myndighetenes valg. Jobber 40 min unna, og kan ikke i den jobben jeg har slippe alt i hendene for å amme. Stress er ikke bra for ammesituasjonen, og for meg hadde det blitt forferdelig stress å gå gå tilbake på jobb etter 7 mnd. Det er gjerne når de har blitt litt eldre at det er mer gøy hjemme også. De første mnd er gjerne forbundet med masse slit. Mor har tross alt gått i gjennom et svangerskap, en fødsel og en hektisk barselperiode. Far må gjøre få mer permisjon, men syns dette bør være valgfritt. Skulle virkelig ønske far her kunne ta sine 6 uker, men han har ikke mulighet. Vi mister derfor disse ukene. Han får 2 uker hjemme sammen med barn, når mor går tilbake i jobb. Så også et sted; råd om å amme før man drar på jobb om morgen, og når man kommer tilbake fra jobb. Heldige dere som har 8-16 jobb, men slik er nok ikke situasjonen for alle. Mange turnusarbeidere blandt oss kvinner. Hvis dette blir reelt, så kommer vi til å velge og ikke få flere barn. Tror nok flere er i samme situasjon. Det er jo en fin måte å begrense antall barnefødsler på da.
geircr Skrevet 1. februar 2008 #61 Skrevet 1. februar 2008 jeg skal ikke diskutere om hva man bør gjøre og ikke bør gjøre. alle barn er forskjellige. når det er sagt, når barnet begynner å bli 7mnd begynner det å lære å drikke av tutekopp. etterhvrt som barnet blir eldre er amming supplerende til den faste føden. om man jobber turnus, jobber man vel enten dag,kveld eller natt. det er vel da muligheter for å amme på dagen?og omvendt. uansett så er det nok flertallet som har mulighet for at far kan være mer hjemme. det vil alltid bli noen som det ikke passer for. da må regjeringen veie for og imot. hvordan skal man få til en forandring i samfunnet? dette handler ikke kun bare om hver enkelt familie, man må prøve å se på det store bildet og hva som vil skje i det lange løp. jeg tror nettopp dette lovforslaget er en vei å gå for å få et mer likestilt samfunn.
betty74 Skrevet 1. februar 2008 #62 Skrevet 1. februar 2008 Hvordan vet du at det er så få som nattammer etter 6 måneder??? Statistikk viser at ca halvparten av ammende mødre gjør det... Jeg håper selvsagt at jeg slipper det denne gangen, men da storesøster var liten fikk hun mat to ganger om natta da. Dessuten fikk hun tenner ved 6-7 mnd alder og var en del våken og fikk trøstepupp ( jeg er dessverre ikke så pedagogisk midt på natta...). Det hadde ikke vært så vanskelig å ta knekken på meg hvis jeg i tillegg skulle jobbe.... Nei, dette må mor og far kunne finne ut av selv. Denne gangen har jeg tilbudt far mer permisjon. Han ønsker det ikke. Hvor bra hadde det vært for vår familie å tvinge meg til å jobbe og far til å være hjemme når ingen av oss ønsker denne løsningen??
Yrha Skrevet 1. februar 2008 #63 Skrevet 1. februar 2008 Selvfølgelig skal foreldrene få dele permisjonen slik det passer dem!!! Hos oss hadde vi rett og slett vært ruinert hvis pappan måtte ta 3 mnd permisjon nå. Jeg har ikke jobb (1 år igjen av utdannelsen og skal ikke ta opp mer lån), og samboer har nettopp fått ny og ansvarsfull stilling på verftet som krever at han jobber lange dager. Denne stillingen hadde han ikke hatt hvis han hadde krevd 3 mnd permisjon midt i byggingen av en båt. Sånn er arbeidslivet. Så han kunne ikke tatt permisjon, jeg hadde bare fått foreldrepenger i 6 mnd... hva f.... skulle jeg gjort med en 6 mnd gammel baby og ingen inntekt??? Vi må få velge selv!! Aaargh... dette lovforslaget lukter det pengesparing av. Staten VET at mange fedre vil bare velge bort de 3 månedene, og dermed må de bare betale ut 6 mnd foreldrepenger til mor!!!
geircr Skrevet 1. februar 2008 #64 Skrevet 1. februar 2008 tror det er garantert ikke derfor staten kommer med dette lovforslaget, for å spare penger. tror faktisk ikke det er så mange som du tror vil velge bort pappaperm. det er selvsagt noen den ordningen ikke passer for. om dette lovforslaget blir vedtatt, vil det bli mer akseptert å ta pappaperm. forhåpentligvis...
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #65 Skrevet 1. februar 2008 Hmmmm. lurer på hvem som skal betale for den tapte inntekten til mannen min. Jeg er hjemmeverende og har ikkje opptjent noe,mannen min er skipper på fiskebåt og kan tjene opptil ca 150000 -200000 på en 3 mnd tur.Det er rett og slett helt uaktuellt , han må da ta ut permisjon når han er hjemme på fri da, og det veit vi jo ikke alltid.
mizza84 Skrevet 1. februar 2008 #66 Skrevet 1. februar 2008 Jeg blir bare provosert av hele greine, hvorfor kan ikke bare hver og en familie bare velge hva som passer best for de selv!! Barehagementalitet kaller jeg dette, de skal liksom bestemme at vi må gjøre det sånn som de vil ha det.. Jeg kjenner familier der mor ikke har noen spesiell jobb og gå tilbake til for de har bare vært vikarer og nå blir de ikke trengt i de jobbene lengre. Da går jo det veldig utover inntekten deres da.. Kjønner ikke hva visse mennesker tenker med egentlig.. Familier vet vel best hva som er best for de selv..
mizza84 Skrevet 1. februar 2008 #67 Skrevet 1. februar 2008 Så sinsykt enig med deg `lilje som om jeg skulle sagt det selv..
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #68 Skrevet 1. februar 2008 Er for likestilling, både for kvinner og for menn, men som nevnt tidligere så er det ikke alt som kan likestilles!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #69 Skrevet 1. februar 2008 hvordan skulle samfunnet endt om alle bare tenkte på seg selv og hva som er best for seg?
Mamma`n_til_snupperuska Skrevet 1. februar 2008 #70 Skrevet 1. februar 2008 Mange fedre sover på eget rom når de skal på jobb dagen etter - det kan da mødrene gjøre også?!? Hvis man ønsker å fortsette med nattamming etter 6 mnd så kan da far gi flaske? Ikke gjør dette til en diskusjon om at "mor er en bedre omsorgsperson enn far", da dere.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #71 Skrevet 1. februar 2008 Reagerer litt på dette argumentet som ofte brukes: "mange pappaer har jobber der det er umulig å være borte". Er det ingen mammaer som har slike jobber? Hva gjør de?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #72 Skrevet 1. februar 2008 Jeg synes det kan være et valg man har. Nav sier hele tiden at de skal gjøre alt for å tilrettelegge permisjonstiden, og det er jo perfekt for dem som jobber litt til forskjellige tider ol. Det at far MÅ være hjemme, er ikke en fordel. Da burde de heller øke pappapermen til 3 mnd, men de må få dette uten å ta fra mamma permisjonen.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #73 Skrevet 1. februar 2008 De lar pappaen være hjemme med babyen!!! Poenget er at alle må få bestemme selv!! Samboeren min KUNNE tatt ut 3 mnd pappaperm, sånn at jeg kunne studert videre, men han hadde ikke fått forfremmelse og bedre lønn da. Sånn er det bare. Og vi fikk velge helt selv at vi ville gjøre det sånn.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #74 Skrevet 1. februar 2008 for hvem er ikke det en fordel? for barnet er det vel en utrolig fordel! er så lei alle unnskyldningene. alle kan om de vill med litt planlegging!! hvordan gjør de det i andre land? hvor man har 2mnds permisjon
MathildeC Skrevet 1. februar 2008 #75 Skrevet 1. februar 2008 Mange kvinner har hatt et hardt svangerskap og/eller fødsel, og jeg synes det er hardt å forlange at kvinnen begynner å jobbe igjen såpass tidlig. Med amming og nattevåk blir det også vært svært slitsomt for de som har det slik. Da må isåfall jobben vært veldig forståelsesfull, og slik er det jo som regel ikke. Dersom de innfører mer pappaperm, burde de utvide permisjonen slik som i Sverige. Klart alt "går" men jeg synes ikke dette er noe fremskritt per se.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå