Gå til innhold

Hva syns dere om det nye forslaget ang pappaperm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns det er bra at pappaene skal få være mere hjemme med barna, men jeg syns det er helt på trynet at de har tenkt å lovpålegge far å være hjemme i 3 mnd med barn.

Det er jo faktisk noen som har jobber der det er umulig å være borte i 3 mnd.

Ja til likestilling, men mor må få være hjemme og amme hvis hun vil!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi gjerne fedrene 3 mnd perm, men da må permisjonstiden økes med tre mnd totalt! Hvis ikke blir det vanskelig med amminga...

Skrevet

Enig med deg HI. Her kan ikke sambo få fri, han er selvstendig næringsdrivende. Vi mister altså 6 uker. Urettferdig, men... Enda bra vi ikke mister tre mnd. Samme hvor mye politikerne ønsker det, kan det aldri bli likestilling i sånne saker!

Skrevet

Jeg synes det nye forslaget er bra.

Og samboeren min, som er selvstendig næringsdrivende skal ta 3mnd pappaperm. Vi løser det ved å bruke tidskonto, slik at begge jobber deltid siden det er vanskelig for han å være borte på heltid.

Og vi har ikke spesiellt god råd, men dette er noe vi synes er viktig å prioritere.

Hvis man virkelig vil, får man det som regel til.

Skrevet

Synes ikke noe om det? Blir jo vanskelig for dem som ammer da, dessuten er det for tidlig å tvinge mor ut i jobb etter så kort tid. Dette bør folk få bestemme selv synes jeg!

Skrevet

Et glitrende forslag! Ja til tredeling! Og selvsagt må det gjøres økonomisk mulig også for næringsdrivende fedre å være hjemme i tre måneder.

Det er da ingen som ammer døgnet rundt etter seks måneder? Selv om mor er på jobb i seks-åtte timer fra seks måneder av, kan babyen fint få pupp både morgen, ettermiddag og kveld. Ut over det skal jo babyer begynne med fast føde fra seks måneder, så amme-argumentet synes jeg er noe skikkelig tull.

Skrevet

Tull??? Jajja, du om det! Jeg ammer oftere enn hver 6 time for å si den SÅNN!!!!

PLUSS jeg ammer hver forbanna time om natta!!!! Så du synes det er en perfekt situasjon for meg å dra på jobb nå som tulla er 6 mnd... da er du BLÅST altså!!!!

Hadde vært fullstendig krise om jeg skulle jobbet nå, tulla tar IKKE flaska, og jeg ammer henne OFTE!!!!

Til HI, jeg synes det er fullstendig IDIOTISK!!!! Det er så sløvt at voksne foreldre ikke kan bestemme SELV hvem som skal være hjemme med barna, og staten skal BESTEMME over hva som er best for alle. Samme med barnehage... jeg skal IKKE ha min 10 mnd gamle baby i barnehage, aldri livet. Staten vil at ANDRE skal oppdra mine barn, det er så på tryne atte!!!!

(en smule provosert!)

Skrevet

Typisk Ap å vite hva som er best for alle andre...

Det er flott at pappan får 3 mnd, men da må permisjonen forlenges!

Her i huset tar pappan 29 uker permisjon, og jeg går tilbake til studiene. Det er godt å ha muligheten til å gjøre det slik, men det er bare tull å tvinge alle til å gjøre det slik!

Skrevet

Først bør de gjerne ordne opp i de lovene og reglene som er - slik at de blir likestilte

vi ønsket å gjøre det slik: jeg studerte 50%(50%perm) og pappan jobba 50% og 50% perm. men dette kunne vi altså ikke, da jeg måtte være i 100% studie for at pappan skulle kunne ta ut de 29 ukene som i teorien begge kan ta ut.

hadde det vert omvendt, slik at han studerte 50% og jeg jobbet hadde alt vert ok

likestillling?

Skrevet

Veldig bra forslag. Lille jenta vår er nå seks måneder og jeg har begynt å arbeide fullt og mannen er hjemme resten av permen. Jeg ammer og gjør dette før jeg drar på jobb morgen, ettermiddag (jeg er hjemme igjen kl 14, ammefri) og kveld. Jenta vår spiser tre måltider om dagen. Pappaen er en like fullverdig omsorgsperson som mor synes jeg.

Skrevet

Enig med deg. Paradoksalt at de anbefaler amming første leveår, også skal de tvinge mor ut i jobb..... De som ønsker at far skal ha mer av perm ordner det seg imellom... Blir fint når vi får nr to at babyen og pappan skal sirkle rundt jobben min 5 dager i uka!!

Skrevet

Jeg reiser hjem fra jobb. Jobber i det offentlige og har rett på to timer ammefri hver dag. Slutter i jobben halv to hver dag. Det går helt greit. Lillemor er snart seks måneder...

Skrevet

Skal de gjennomføre dette er det en hel del ting de må tilrettelegge og endre på først. F.eks studenter sin posisjon for slik ordningen er pr i dag så mister far sin rett til permisjon med barnet når mor er student, heldigvis er det "bare" 6 uker pr i dag, 3,5 mnd ville jo vært krise for de fleste hvor mor er student... Mange andre grupper som vil slite også om dette blir lovpålagt. Og sånn helt til slutt så synes jeg det er skikkelig idiotisk å lovpålegge noe som helst, alle burde få velge permisjonsdelingen sin selv...

Skrevet

Supert forslag, bare mor får betalt for ammetid på jobb! Gjerne to timer, hvis det er mulig..

Jeg tror sjelden det er umulig å være borte fra jobb i 3 måneder. Vanskelig ja, men når er det umulig?

Skrevet

Målegge til at på papiret er det faktisk pppaen som har full perm med mini og hadde det med mellomste :-) Men jeg er mest hjemme da siden jeg studerer hjemmeifra det meste av tiden.

Skrevet

Hva med de som mister de 3 mnd da? I tilfeller der mor f.eks er student eller hjemmehværende? Synes det er ille nok med 6 uker som det er nå jeg...

Skrevet

Vi mister 5000 i inntekt pr.måned dersom dette hadde vært reelt, jeg er student og vi er avhengig av mannens fulle inntekt inkludert overtiden....

Dessuten har jeg lyst til å ha permisjonen selv og mannen er HELT enig, vi føler da vitterlig at han blir "kjent" med ungene for det...

Uansett synes jeg dette skal være 100 % valgfritt. TRodde aldri jeg skulle si disse ordene:Men, jeg er enig med Høyre i denne saken her!

(Men kommer vel aldri til å stemme blått for det da;-))

Skrevet

Jeg synes det er supert!:) Nå har kvinner kjempet for likestilling leeenge, men allikevel er det litt sånn likestilling etter smak og behag tror jeg... Det er dessuten utrolig mange kvinner som ser på permisjonen som bare sin, og som ikke VIL dele. Jeg tror at dersom ikke det hadde vært noen fedrekvote i det hele tatt, så hadde nesten ingen pappaer vært hjemme i det hele tatt med barna...

Det er også fortsatt en holdning i arbeidslivet om at menn ikke kan være borte fra jobbene sine lenger enn 6 uker, da blir det jo KRISE, mens kvinner, jo de kan jo det... Jeg mener at slik permisjonsordningen er nå, vil kvinner fortsatt bli diskriminert i arbeidslivet og vi kommer ikke til å oppnå likestilling. Dersom mor og far måtte ta ut halvparten hver av en permisjon hadde det vært det samme for en arbeidsgiver om det var kvinner eller menn som ble ansatt i en stilling. MEN, for at man skal få til dette må man gjøre noe med både permisjonslengden og -utbetalingene. Det er jo fortsatt slik at det er flere kvinner som tjener mindre enn menn, og derfor vil det for mange, tære ganske mye på økonomien dersom far skal tvinges til å ta ut mer permisjon.

Jeg mener i bunn og grunn at vi er to om å få barn, og da får vi dele likt på plikter og omsorg også. Vel er det mor som må amme (hvis hun kan), men etter 6 mnd er jo ikke barnet lenger totalt avhengig av bare mor. Bare sunt for menn og være hjemme med barna sine når de er så små! En annen ting som hadde vært fint var om far kunne vært litt lenger hjemme sammen med mor etter fødselen... *Drømme, drømme*

Det ble kanskje litt rotete dette her, men...

Skrevet

Mange ammer jo om natten etter at barnet er blitt 6 mnd (gjorde det med nr en), hvis man skal tvinge disse til å stå opp med fuglene og dra på jobb er jeg redd man tar knekken på mor. Jeg synes mor og far må kunne finne ut av dette selv.

Skrevet

Hehe... Samme her OsloMor. Egentlig litt skremmende, jeg har alltid vært mer venstreorientert men er blitt skummelt mye mer og mer enig med Høyre siste 2-3 årene. Liker ikke helt den vendingen og vet oppriktigtalt ikke hva jeg vil stemme ved neste valg, men det blir IKKE noen av AP eller SV i hvertfall slik jeg har pleid.

Skrevet

Jeg synes at det er helt idiotisk at de skal lovpålegge det. Er gjerne med feil folk jeg, men tror ikke det er mange av våre mannlige venner som kunne tenkt seg å være hjemme så lenge.. Min mann bl.a. er hadde en nok aldri fått til å vært hjemme så lenge, og meg hadde de aldri fått ut i arbeid etter så kort tid.. Måte på likestilling i alt synes jeg..

Hvorfor skal politikerene styre og bestemme så veldig over livene våre, arg...

Skrevet

Som sagt, det er så utrolig mange andre ting som må ta hensyn til og endres først og synes du virkelig ikke at dette er noe man får bestemme selv? Jeg for min skulle øsnke vi kunne ta vekk de 6 ukene til BÅDE far og mor også jeg og latt alle få velge 100% som vi vil selv! Vi er da voksne mennesker.

Skrevet

Jeg syns forslaget er kjempebra. Det må (selvsagt?) være mulig å få overført fars permisjon til mor dersom det er tungtveiende grunner for det, slik det er i dag med de 6 ukene. De trenger heller ikke være borte fra jobb i 3 mnd - nå som vi har fått dette med tidskonto er det jo f eks mulig for far (eller mor) å ta ut sin permisjon over 3 år - og de aller færreste har vel en jobb hvor det ikke vil la seg gjøre?! Hva disse mennene vil og ikke vil er en helt annen sak, og for å være helt ærlig syns jeg ikke det hører hjemme i en slik debatt. Det fikk de tenke på før de fikk barn.

Jeg tror det er sundt for barnet, far, mor og parforholdet at vi får en reell tredeling. Vi deler 50-50, forresten. Og jeg har tenkt å opprettholde amminga til jenta vår er 1 år.

Skrevet

Mister og mister - det spørs hvordan man ser det. Man kan ikke "miste" noe man aldri har hatt rett til! Det blir som om jeg skulle klage over at jeg har "mistet" diverse stønader siden jeg ikke er alenemor, eller kontantstønad fordi jeg har barnehageplass.

Skrevet

Jeg blir rett og slett forbannet hvis dette forslaget blir lovpålagt. Det er slett ikke alt som kan likestilles!!!

Synes fordelingen av permisjonen er en sak mellom foreldrene. Min samboer er fornøyde med de 6 ukene han tar nå når gutten blir ti måneder. Hvis han vil ha mere tid hjemme sammen med et ev neste barn, så får vi bli enig oss i mellom.

Det blir vanskelig å fortsette å amme babyen hvis jeg må ut i jobb etter 6 måneder, da jeg jobber i helsevesenet med 3 delt turnus. Vet man har rett til ammepauser, men skjønner ikke hvordan jeg skal få tid til det så travelt enkelte dager på jobben kan være!

Huff, blir rett og slett frustrert.

Pappapermisjon må gjerne forlenges om de ukene plusses på, det hadde vært supert:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...