Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #1 Skrevet 31. januar 2008 Jeg håper flere enn meg vil bli bitt av "basillen", og legger dergor ut masse nydelige norrøne navn. Jeg spår denne trenden kommer etter denne rare a-trenden vi har nå. Hilsen mamma til Trym, Iril og Isolde. Tor - Tordenguden Odin - Gudenes konge, han kan endre skikkelse Loke - Tors følgesvenn, skifter skikkelse Ask - Den første mannen Brage - Dikterkunstens gud Njord - Hersker over hav og vind Skjold - Sønn av Odin, som ble konge av Danmark Heimdall - Sønn av Odin - Stor, lys og hellig Balder - Sønn av Odin og Frigg. Vennlig, mild og klok Hod - Balders blinde bror Vilje og Ve - Odins brødre Hyme - Tyrs far eller stefar Vidar - En av Odins sønner Mode og Magne - Sønner av Tor Tyr (Ty) - Den modigste av gudene Forsete - Sønnen til Balder Våle - Sønn av Odin Ull - Tors stesønn Jarl, Karl - Sønn av Heimdall Måne - Sønn av Mundilfare og bror til Sol Narve - Sønn av Loke Od - Gift med Frøya Raudung - Konge Reidmar Regin Sigurd Sindre Tjalve Trym - Jotnen som stjal Tors hammer Ravn Dag Gunnlaug
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #2 Skrevet 31. januar 2008 Syns det er riktig å legge til at Loke var slu og bedragers, onskapsfull og tvekjønnet.
Cybele Skrevet 31. januar 2008 #3 Skrevet 31. januar 2008 NORRØNE JENTENAVN Astrid - Kommer av Ástrídr, Sammensatt av ást som betyr kjærlighet, eller ãs, som betyr gud, og -frid som betyr vakker(kvinne]. Navnet er kjent fra middelalderen. Aud – Rikdom Berliot - Bodil - Av Bóthildr. Bot betyr bedring/hjelp, og -hildr betyr strid. Ea - Eir – Eira – Eivor - Embla - Frigg - Frøya - Gerd – Hunnkjønnsform av mannsnavnet Gard. I norrøn mytologi er Gerd datter av jotnen Gymer. Hun var svært vakker. Gerda – Herdis – Hillevi - Stridsmøy Idun – Ingrid – Nanna - Saga - Sigrid - Sol – Svanaug - Tekna - Tyra – Yngva - NORRØNE GUTTENAVN Amund – Are – Ari – Arn – Ask – Asgaut - Balder – Bjørn - Brage – Brynjar – Dag - Frøy – Fruktbarhetsgud Gard – Betyr gjerde/vern Hauk - Helge – Den Hellige Heljar - Håvard - Loke - Nias – Njål - Odin – Olve – Onar - Ravn - Reidar – Hreidr som betyr hjem, og -ar som betyr stridsmann. Sigurd – Sondre - Sturla - Sturle - Tor - Tord – Torgils - Torje - Torn – Trym - Urd - Vegard - Av Végardr. Sammensatt av ve som betyr heim/hellig sted og -gard, som betyr gard/gjerde/vern. Vetle – Viljar – Vinjar -
Neijasså... Skrevet 31. januar 2008 #4 Skrevet 31. januar 2008 Masse flotte og staute navn her! Men Forsete (ei heller det beslektede Baksete) tror jeg aldri kommer til å slå til som navn igjen...;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå