Gå til innhold

Myte eller sannhet?

Anbefalte innlegg

Hva tror dere, er det en myte eller en sannhet at man i noen grad kan lese ut fra barnets navn hva foreldrene jobber med (grovt sett) og sosial status? For ikke veldig mange år siden het "alle" sønner av skuespillere Leander (et navn på den unge frieren i mange stykker, særlig moliere). Men navn som Ronny og Raymon, forbinder jeg med alenemødre, blokkleilighet og alkohol. Er dette bare fordommer og noe som hører fortiden til, eller kan man til en viss grad se barnets navn ut fra sosial status og virke?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136711379-myte-eller-sannhet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til en viss grad kan man det, tror jeg. Navneforskere sier jo f.eks. at navnetrender ofte begynner i Bærum - hvor folk har mye penger. Det er jo til og med en egen statistikk for Bærum på SSB fordi navnene der har pleid å avvike noe fra resten av landet. Man kan også lese følgende på SSB:

Øst er øst og vest er vest

Men selv om fornavn i dag ikke lenger har noen klar geografisk forankring, synes det likevel fortsatt å eksistere visse sosio-kulturelle forskjeller i valg av navn. Dette har selvfølgelig sammenheng med at navn ikke bare har en bruksverdi, de har også en symbolverdi og fungerer som sosiale markører.

Om vi sammenlikner bruken av enkelte av dagens internasjonale navn i Oslos østlige og vestlige bydeler, finner vi at noen av dem er "nøytale" i den forstand at de brukes like ofte i østlige og vestlige bydeler (se Kristiansen og Ouren 1998). Eksempler er: Sara, Markus, Michael, Simon og Thomas. Navn som Veronica, Daniel, Kevin og Robin er vanligst på østkanten. Hanna, Julie, Sofie/Sophie, Victoria, Oskar/Oscar og William derimot er mer vanlig i Oslo vest.

Det synes ikke å være helt tilfeldig hvilke navn som blir populære i øst og vest: På vestkanten synes foreldrene å være mer tradisjonsorienterte, idet de først og fremst velger navn som også tidligere har hatt en viss utbredelse her i landet (før og omkring 1900). De typiske østkant-navnene er oftere nykommere; navn som først har blitt populære de siste årene.

Man kan absolutt lese mye om sosial status og også mye annet ut fra navn.

'Underklassen' velger gjerne navn med unødvendige bokstaver, z, h etc, oppfinnsomme navn fra sagaen om isfolket etc., ekstreme navn uten historiske røtter i Norge, Angeline Michelle etc.

Middelklassen kan godt velge forkortede navn som Mia etc, ekstreme norrøne navn, og selvfølgelig moderne navn.

'Overklassen' (i den grad det finnes her) bruker veletablerte norrøne navn, navn med historisk forankring i Norge, men også mer fransk- og engelskklingende navn.

Dette er jeg fullstendig uenig i - hvor har du de opplysningene fra?

Disse er på Norges lønnstopp: Tharald, Truels, Christen, Erich, Fridhjof... Masse unødvendige bokstaver her. I Bærum er også Christian vanligere enn Kristian i følge SSB.

Når den gjelder "overklassen" - hvem er disse? Jeg kjenner til:

Mille-Marie Treschow

Celina Midelfart

Elisabeth Røkke

Wibecke Margrete Nagell-Erichsen (legg merke til de unødvendige bokstavene...)

Hermine Midelfart

Margaret Boel Garmann Kierulf

Cecilie Fredriksen

Kathrine Fredriksen

Skal ikke nevne navnene i kongefamilien her, men er vel ikke overrepresentert med "veletablerte norrøne navn"...

Annonse

I den grad det finnes overklasse skriver jeg. Etter min mening er det hvertfall forskjell mellom øvre og nedre del av middelklassen, og skillet går ikke bare på økonomi, så du må nok lete andre steder enn i Dine penger! Legg merke til at jeg også skriver at den øvre klassen gjerne har navn inspirert av England og Frankrike. Tror du misforstår når jeg skriver unødvendige bokstaver, Cecilie og Kathrine er ikke akkurat det jeg tenker på, men heller navn som Zhander Nikholiay. Ingrid er da et utmerket eksempel på veletablerte norrøne navn!

Trengte vel ikke akkurat lete så veldig for å finne navnene - står jo nesten ukentlig om dem i media...

Tenker du på Ingrid Alexandra? Bare ett norrønt navn der. Så har du jo Mãrtha Louise, Leah Isadora og Maud Angelica (ingen norrøne). I Sverige Carl Philip, Victoria og Madeleine... Dette er jo overklasse.

Jeg vet ikke helt hvor du vil jeg skal lete utenom de som har mye penger? Det finnes sikkert en skjult overklasse, men da tror jo du må spesifiserer litt mer konkret hva slags type mennesker du har i tankene? Hva kvalifiserer til overklasse? Gamle penger selvsagt, noe Mille-Marie Treschow er et eksempel på - hennes barn heter Michael og Victoria. Så har du jo kanskje en kulturell elite - kjente forfattere, skuespillere, mediafolk. Hvem tenker du på?

Nå det gjelder Zhander og er det ingen i Norge som heter det - sjekket :-) Men det kan jo komme?

Virker som de kjedelige poppisnavne og de "nye" såkalte eksotiske navnene (som Savannah, Cassandra, Adriana, Adrian, William etc.) velges av folk med lav utdannelse og utpreget flokkmentalitet. Ganske latterlig å velge slike navn når man ikke har noen tilknytning til engelsktalende land gjennom partner eller familie da.

Mãrtha Louise, Carl Philip, Victoria og Madeleine er typiske navn for overklassen (for den perioden de er født). Orker ikke anstrenge meg for å finne flere eksempler, men Leah Isadora og Maud Angelica er for meg typiske eksempler på underklassenavn. Så ingen regler uten unntak:)

Vel, vel - tror vi får avslutte denne dikusjonen - tror vi kan være enig om at alt er relativt. Selv om Victoria muligens var et overklassenavn, så er det ikke det nå lenger på samme måte. Vet selv om 2 med døtre som heter Victoria - de kommer fra alt annet enn overklassen, heller litt vanskeligstilte familier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...