Gå til innhold

Hvilke navn kan bli harry?

Anbefalte innlegg

Hvilke navn er dagens Monica, Linda og Ronny?

Kan for eksempel Linnea og Alva ende der? Hva med Marcus og Sofie? På engelsk betyr jo ordet 'common' vanlig, men også harry...navn som er for vanlige, blir litt harry, for eksempel Julie?- eller synes dere navn som Julie, Anna bare blir kjedelige, mens det er noe annet som skal til før de blir harry?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136710909-hvilke-navn-kan-bli-harry/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interessant debatt. Tror man kan anta og spå noe rett, samt at en pedikasjon innen mote og trend alltid vil være vanskelig.

Navn som Anna og Marie (etc) vil aldri bli harry, da disse har ligget på navnetoppen siden attenhundretallet. Harrynavn kommer av navn som blir populære i et tiår. Åttitallsvinnere som Anette, Ronny, Kevin, Jeanette og Silje, syns jeg er griseharry. Disse har ikke tradisjon lang tilbake, og er derfor i en mer utsatt posisjon når de plustelig blir veldig populære.

Tipper at dagens superpopulære og ganske "nye" navn som Cedrik, Lucas, Elias, Noah, Leah, Linnea osv dessverre er i faresonen for å være de "nye" harrynavnene om tjue-tredeve år. Stødige navn med lang tradisjon og kultur, som er populære i dag, kan bli kjedelige, men aldri harry. Eksempelvis Sara, Maja, Thea, Martin, Markus osc...

Alt som blir overdrevet får en motsats. Enig med anonym over i at gamle, kjente navn neppe vil bli oppfattet som harry. Jeg antar at Linnea og Mathea vil bli nye harrynavn. Er litt usikker på om de korte a-navnene (Thea, Leah, Emma, Sara) vil bli det. Tror kanskje de bare har blitt så hyppige nå at de bare blir ansett som kjedelige.

En annen ting; jeg tror omskrivning av guttenavn til jentenavn bare kommer til å komme mer, men det er jo litt tidlig å si om det senere vil bli harry. (Jensine, Hermine, Andrine, Nikoline, Petrine)

Lucas, Markus, Elias (og resten av Bibelen) er gamle og kjente, men ikke så hyppig brukt tidligere (tror jeg da). Er derfor red for at disse vil bli betegnet som litt harry.

Ellers tror jeg Aron vil bli det mest harry av dem alle!!

Utenlandske, pretensiøse navn blir vel allerede betegnet som litt harry?

Hva tror dere om Andrea? Min lille jente heter det og jeg har begynt å tenke på om dette navnet vil havne litt i den kjipe kategorien.... Håper ikke.. : )

Andrea er ikke i faresonen. Andrea er stødig, feminint og tradisjonsrikt.

Fra ojektivt til subjektivt, dette er hav jeg syns og tror blir harry av dagens navn:

Leah, Mathea, Emma, Luna, er i faresonen. Kanskje blir disse attitallets Silje, Camilla, Catrine, Ann-Kristin, Monica, Anette.

Men blodharry er disse fantasifulle overdrevne navnene som dukker opp her i ny og ne. Karelius er drita harry allerede før han er født...

Annonse

Tja... Jeg synes nok ikke noen av listenavnene er spesielt harry, med unntak av Natalie kanskje. Det har for meg alltid vært en navn på linje med Monica, Therese og Melissa (ikke for å fornærme dere sikkert herlige mennesker som heter det). Tror mest at at man bare blir utrolig lei noen av navnene. Kjenner f.eks. 2 Oliver og 1 Olivia, 2 Markus, 2 Kasper, 2 Victoria, 2 Helene, 2 Jacob + at jeg hører disse navnene støtt og stadig på skolebarn o.l. - nesten så jeg blir fysisk dårlig når jeg hører noen rope disse navnene...

Bibelnavnene var veldig hyppig bruk før jo. Her er hva som står på SSB:

Veldig mange av dagens navn ble nesten ikke brukt for 50 år siden, mens de for 120 år siden var ganske populære. Så da om lag en tredjedel av jentene på slutten av 1800-tallet hadde korte navn som slutter på a eller ah, er det ikke underlig at dette er trenden nå. Andelen av denne typen navn steg i 2007 til 35 prosent, det høyeste noensinne.

På samme måten er det med bibelske guttenavn. Om det på 1800-tallet hadde noe med religion å gjøre at disse navnene var så populære, er uvisst. I alle fall forsvant de utover 1900-tallet, men er nå tilbake for fullt. 23 prosent av guttene har navn som vi finner igjen i Bibelen. Tar vi med alle avledede navn, som for eksempel Jon og Hans fra Johannes, er andelen 39 prosent. Vi ser en liten nedgang fra toppåret 2006.

Engelskspråklige navn som høres uheldig ut på norsk vil nok fortsette å være "harry": Patrick, Kevin, Robin, Liam, Tristan, Jessica, Michelle osv.

Per-Leif, Ole-Kåre o.l. er jo også harry på sin måte..slik sett vil vel uheldige navnekombinasjoner fortsette å være harry.

Enig i at de navnene som kommer til å bli harry trolig er de navnene som har kommet fra intet og plutselig blir ganske mye brukt som Nathaniel, Leander.

Og engelske/amerikanske navn på norsk blir lett harry - er det vel i grunn allerede: tenker på navn som Cassandra, Savannah, etc. Allerede nå tenker jeg tenåringsmødre når jeg hører dem.

Annonse

Anser dere Monica, Linda og Ronny som harry navn? Jeg vil kanskje være tilbøyelig til å kalle dem belastet, men med den oppramsingen som kom ovenfor her: Cathrine, Camilla, Ann-Kristin osv så betyr jo det at en hel generasjon mennesker har harry navn.

Nå tror jeg vi i vår generasjon dummer oss litt ut, med å kalle alt som kom før oss harry. Enten så skal vi være supertrendy og lage et helt spesielt hjemmelaget navn til barna våre, ellers så skal vi være hakket mer trendy å bruke "det motsatte"; Ragnar, Odd, Jan osv.

Vi kan jo ikke si at alle navn i vår generasjon bortsett fra de som tilfeldigvis heter Thea og Synne for harry navn. Dersom det er tilfelle, så kan vi jo bare se på navnetoppen hva som blir harry navn om 20 år. Harry er tydeligvis de navnene foreldrene brukte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...