Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #1 Del Skrevet 31. januar 2008 Kan det virkelig stemme at Staten har lov å “stjele” 11000 kr fra meg p.g.a at jeg sannsynligvis går over fra å være 50% sykemeldt til fødselspermisjon? Jeg har vært I kontakt med NAV og fått dette til svar: Det foretas ikke endring av grunnlag dersom en person går direkte over fra sykepenger til foreldrepenger. I svaret fra NAV står det også spørsmålet er besvart på generelt grunnlag med bakgrunn i det beskrevne faktum. Vi presiserer derfor at vårt svar ikke anses uttømmende og at individuelle forhold ikke er vurdert mot regelverket. Søknadskjema er bindende og da har vi vel krav på å vite hvilket beløp vi kommer til å få utbetalt før vi sender inn? Utregningen har stor betydning for meg og min samboer for hvilken fordeling av permisjon vi velger. Det er tross alt dette vi skal leve av! Vi ønsker I utgangspunktet at pappa skal ta mer en fedrekvoten. Jeg har hatt en inntekt de siste 2 årene på over 6G, gjennomsnitt for de 6 siste månedene er over 6G. Lønn for september (jeg ble delvis sykemeldt i oktober) var langt over det beløpet jeg får utbetalt I sykepenger og som I følge NAV blir det samme som fødselspenger. I månedslønn som blir lagt til grunn for sykepenger/fødselspenger er det ikke medregnet mertid og bonus utbetaling. Jeg mener jeg har krav på fødselspenger beregnet etter 6G. Det er også uvist hva min samboer kan forvente å få utbetalt. Min samboer har de siste årene tjent ca. 300000, men han begynner 3 ½ måned før termin i ny jobb hvor han opparbeider seg en årslønn på ca. 500000. Han vil da få et helt annet beløp utbetalt hvis siste månedslønner legges til grunn en årslønn. Kan vi forlange å utregnet hva vi kan forvente å få utbetalt begge to FØR vi sender inn bindende søknadsskjema? Er det noen som har vært bort i noen liggnende eller kjenner reglene for dette? Takknemlig for svar Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136709698-taper-penger-n%C3%A5r-f%C3%B8dselspenger-utregnes-etter-sykepenger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #2 Del Skrevet 31. januar 2008 Om du har vært sykemeldt 50% så har du jo fortsatt å få 50% lønn. Jeg er da enig med deg at du selvfølgelig skal få regnet ut foreldrepengene av 6G. De kan ikke bare gi deg det du fikk i 50% sykelønn. Om mannen din er i fast stilling når han skal ta ut sin del av permisjonen og han da har en årslønn på 500 000 skal han i hovedsak også få foreldrepenger ut fra 6G. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136709698-taper-penger-n%C3%A5r-f%C3%B8dselspenger-utregnes-etter-sykepenger/#findComment-136711038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå