Gå til innhold

Hva slags type navn og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Hvilke av disse type navn vil du velge og hvorfor:

1.Moderne navn

2.Internasjonale navn

3.Religiøse navn

4.Norske navn

5.Oppfinnsomme navn

6.Navn fra litteraturen

7.Andre typer navn...

Jeg liker navn som helst skal oppfylle de fire første kriteriene, aller viktgst tror jeg kanskje det er at navnet er internasjonalt, men samtidig norskt. Samtidig synes jeg det er litt kjipt å velge standardnavn og har egentlig lyst til å velge mer oppfinnsomme navn, men er redd for at de ikke skal holde over tid...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136709553-hva-slags-type-navn-og-hvorfor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jeg og mannen heter Maria og Thomas - og jeg vil gjerne at barnas navn skal matche litt med det. Kommer derfor ikke til å velge noe urnorsk alla Øystein, Birk, Embla eller Åshild f.eks. Utover det så vil vi gjerne oppkalle - så navn som Johan, Edvard, August, Lydia og Johanna er aktuelle, men vil heller ikke velge navn blant topp 10 - vil at ungen skal ha navnet litt for seg selv. Til syvende å sist må vi jo begge like navnet! Så velger vel egentlig ikke ut i fra noen av de kriteriene du nevner :-)

Vi har vel valgt et navn som er internasjonalt som samtidig har en fin betydning!! Dette fordi vi rett og slett likte navnet, vi falt begge for dette navnet på 4 bokstaver, samme som mor og far har.

Vi ville også ha et enkelt-kort navn. som klinker bra med foreldrenes navn!!

Vil helst holde navnet hemmelig:) Da det kun er rundt 100 som har det, vil ikke at det skal havne på topp 10:) hehehehe!

Vi valgte et navn til datteren vår som vi nesten ikke hadde hørt før. Det er internasjonalt og har fin klang, men det viktigste for oss var betydningen. Noen år senere er det plutselig blitt veldig populært! Og vi som trodde vi var originale!

Annonse

Eg vil helst ha norske namn på ungane mine.. Dette er rett og slett fordi eg synest det er finast! Det ville jo vore greit å hatt eit namn som fungerte godt internasjonalt, men ikkje til einkvar pris. Savannah og Mike passar liksom ikkje så godt i Noreg. Dessutan så har min kjære både æ, ø og å i namnet sitt, så dei kjem iallefall til å få eit etternamn med ø i.. Då kan dei likesågodt ha desse bokstavane i fornamnet sitt og.. Dei kan godt få namn som ikkje alle andre har, men det må ikkje bli for sjeldent. Eg likar godt dobbeltnamn, så dei kjem nok til å få dobbeltnamn med litt sjeldne kombinasjonar.

Vi har valgt gamle norske navn til vårt kommende barn. Får vi jente får hun et kort, enkelt navn, som var relativt mye brukt i Norge rundt 1860 og frem til tidlig 1900-tall. Etter det har det ikke vært mye brukt her. 2.navnet blir et gamelt, norsk navn fra middelalderen, mest kjent fra en folkevise.

Blir det gutt blir det to norrøne navn, et relativt kjent og et som ikke er så vanlig. Ene fra en soga, andre har i funnet i en navnebok.

Jeg er glad i enkle, gamle, norske navn. Da spesielt norrøne og som gjerne ikke er alt for mye brukt, men ikke helt ukjente heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...