konemor med gutt+spire:) Skrevet 30. januar 2008 #1 Skrevet 30. januar 2008 er ei jente på snart 22 år som er gravid for første gang. Har termin 2.september og mange tanker rundt å få et barn. Men jeg har også noen bekymringer og den største er overvekten min. Er det mulig å gå ned i vekt eventuelt holde samme vekta gjennom svangerskapet uten å skade barnet? og er det noen som har gode råd for hvordan jeg skal gå frem?
bikkemor Skrevet 30. januar 2008 #2 Skrevet 30. januar 2008 Hei! Snakk med legen din først og fremst,der får du nok noen gode råd. Jeg er lita og rund i utgangspunktet og engstet meg litt med tanke på svangerskapet. Men jeg har spist ofte,lite og normal sunn kost.Og har til nå ikke lagt på meg noe,er nå 18+5 og den lille vokser og koser seg som den skal. Er også bevisst på å bevege meg,gå turer osv. Så jeg tror at visst du er litt bevisst på hva du spiser og hvordan du lever tror jeg det vil gå bra:) Men snakk med legen om det for sikkerhets skyld. Lykke til:))
Gjest Skrevet 31. januar 2008 #3 Skrevet 31. januar 2008 Hei =) Jeg ville nok også rådført meg med legen før jeg eventuelt begynte på en slankekur. Men jeg tror egentlig ikke at du trenger det - å slanke deg altså. Selv er jeg ca 170 høy og veide.. Tja.. Rundt 80 kg (+-2) da jeg ble gravid. Hvor mye jeg veier akkurat nå vet jeg ikke, men skal til kontroll hos jordmor på mandag. Sist veide jeg 86,2 kg. Alle rundt meg sier at jeg i meg selv har blitt tynnere og at de kiloene jeg har lagt på meg skyldes babyen. Og jeg ser jo selv at jeg har blitt tynnere i ansiket, i armene og spesielt i fingrene. Men brystene og magen veier til stadighet bare mer og mer =/ Uansett, hvis du skal slanke deg, ville jeg aldri i verden anbefalt deg en typisk slankekur hvor du kun lever på Nutrilett eller andre lignende saker. Uansett hvor og når man vil gå ned i vekt er det kun riktig kosthold og mosjon som fungerer. Jeg la selv om livsstilen min for noen år siden (vet ikke hvor mye jeg veide da, men da var jeg ganske så stor..), begynte å spise lite og ofte, hvor det viktigste å spise var frokost innen en time etter at jeg sto opp. Også kuttet jeg ut å drikke brus, bare vann/farris og jeg gikk tur hver dag. I tillegg trente jeg Pilates hjemme i egen stue tre - fem ganger i uka. Dersom du begynner å gå ned i vekt nå fordi du har et for lavt inntak av energi ift hva du trenger for å holde kroppen i vedlike, vil du mest sannsynlig tape mest muskelmasse og lite fett. Men babyen i magen vil suge til seg den energien den trenger fra deg uansett og kroppen din setter babyen før deg. Mitt råd til deg er å spise lite og ofte, helst frukt og/eller grovbrød, samt mosjonere daglig. En times rask gåtur vil gjøre underverker for energinivået ditt, forbrenningen din og kroppen din generellt =) Masse lykke til! PS: Snakk med lege/jordmor før du setter i gang med noe som helst =)
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #4 Skrevet 3. februar 2008 snakk med jordmor,så kan hun henvise deg til noen som driver med diett og ernering... tanta mi ble henvist til ei kjempe dame da hun var gravid,og med rett mat og mye mosjon under hele svangerskapet kom verdens fineste gutt til verden,og tante gikk ned 13 kg.... ev.forhør deg og les litt på 90+ selv har jeg ikke slike problemer.. men er og snuser på flere av forumene for og se hva som skjer... mye fornuft i damene der inne:) Lykke til
babygullz <3 vilde Skrevet 5. februar 2008 #5 Skrevet 5. februar 2008 Jeg ville spist sundt og godt. Masse proteiner( fra kjøtt, fjærkre, fisk, melk og meieriprodukter), vitaminer og mineraler, reduser fett og sukkerinntak, spis mye frukt og grønt, og lite stivelse/karbohydrater. La karbohydatene komme fra grovt brød og havregryn, ersttt sukker med honning og banan=) Ta en liten spasertur i ny og ne=) Da blir d ikke slanking, bare en endring i kostholdet, og babyen får den næringen den trenger.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2008 #6 Skrevet 27. februar 2008 Tenker dere virkelig på 70-80 kg som overvektig? hva med de over 100 da? Legen er ikke alltid til stor hjelp, jeg er ganske overvektig og legen min har pest meg siden jeg var sikkert 12 år om slanking. Jeg grudde meg noe fælt til å si det til han at jeg var gravid fordi jeg visste han kom til å slenge det i trynet på meg atter en gang at jeg var for feit å måtte slanke meg. men denne gangen holdt han faktisk kjeft.? jeg tok det faktisk opp selv fordi jeg ikke ønsker å gå opp noe mer heller prøve å holde vekta eller gå ned, men alt han kunne si var at jeg skulle spise normalt å prøve å mosjonere under graviditeten. HVA ER NORMAL SPISING?! jeg hater de ordene!
konemor med gutt+spire:) Skrevet 28. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 28. februar 2008 jeg ser på det som en overvekt når man er over 80kg.selvfølgelig etter hvor lav eller høy man er. i mitt tilfelle er jeg lav og nesten 90 kg.man er ikke feit men lett overvektig alt etter hvor vekta ligger. er mange faktorer som spiller inn. er ikke bare kiloene det kommer an på!!!!! om du ike har intensjoner om å hjelpe meg eller gi meg råd på det jeg spør om så kan du la vere å svare i det hele tatt. jeg driter vel i hva du synest er overvekt.jeg spør hva man kan gjøre om man er eler føler seg litt i overkant normal!! om du lurer på hva normal er så er det med den vekta man føler seg komfortabel med å bære og se i speilet! normal spising er 5-6 små måtider for dagen.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2008 #8 Skrevet 29. februar 2008 Anonym. -Bytt lege. En lege skal ikke mase om slanking, men ev. gi deg konkret hjelp! Var 85kg når jg ble gravid (170høy). Er godt trent så helsemessig er det ikke ille. -Er nå 16uker på vei og gått opp 1kg. -Fornøyd med det! -Er enig med anonym at "spis normalt" er egnetlig dumt å si til en som alt veier for mye (for det er jo kombinasjon med mat og for lite mosjon som har ført oss dit!). Så rådene til helse og sos. dep. om hva jeg bør spise... har ikke nubbesjans til å få i meg alt! Og ville i såfall lag på meg masse! Jeg spiser. 4brødskiver + 2 fullkorns knekk (sånne små tynne) + en frukt fordelt på 3 måltider i løpet av dagen. -Vanlig sunn middag, prøver å ha fisk minst en gang i uka. -Kanskje en smoothie ev litt yougurt til kvelds Har kuttet ut ALL sjokolade, -har ikke spist en sjokoladebit siden jeg ble gravid! (stolt!) Men det var ikke så ille selv for sjokolademonsteret som jeg er. Ellers er det lite sukker og fett i kosten...
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #9 Skrevet 1. mars 2008 Det står i alle bøker jeg har kommet over at man uansett vekt ikke skal slanke seg når man går gravid. Fokusere på å spise sunt og næringsrikt ja, men aldri slanke seg. Jeg veier selv for mye, men er trent og i god fysisk form. Jeg har hatt problemer med vekt (mye i mitt eget hode) siden jeg var tenåring, men var fast bestemt på å ikke la det prege min graviditet. Hvis du tenger hjelp til å få satt opp en matplan, snakk med lege el JM. Men ikke gå sulten. Og ta omega 3 eller tran.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå