Gå til innhold

April: Hva er bra /dårlig med ditt kjøkken/bad?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjøkkenet består for det meste av brede skuffer (80 cm) i ulie størrelser, noe jeg er EKSTATISK over!! Slipper at tingene bakerst bare står og samler støv... Har også innebygd strykebrett i en skuff, så det har faktisk blitt mer stryking enn før!! (STOLT!!) Og STERK kjøkkenvifte.. Det hjelper enormt når det gjelder matfett på kjøkkenet... ;-)

ALT for lite skapplass -på begge rom... Beste med badet er 180*80 badekar :) -Uten bobler.. Kjøkkenet skulle hatt overskap som gikk helt til taket..Og skuffer der det er underskap.. -og så skulle jeg gjerne hatt to vaskekummer... Kjøkkenet vårt er mao ikke noe å skryte av.. :(

Lykke til med innredningen!! :)

Det mest geniale på kjøkkenet mitt er rulleskapet mitt; sånn sjalusigreie fra Ikea. Inni der har vi montert stikkkontakt og der har jeg vannkoker og strykejern stående. Enkelt å komme til og enkelt å gjemme, bare skyver det inn og drar ned døra. Ellers er kjøkkenet mitt litt gammeldags siden vi bor i gammelt hus, hadde nok gjort det annerledes hvis jeg bygde nytt :o)

Badet mitt er jeg mest fornøyd med fargevalg og lyset. Vi har dusj rett inntil et vindu, noe som utgjorde en stor utfordring siden jeg ville beholde utsikten (den beste i huset) og morgenlyset (det er mot øst). Ville jo ikke ødelegge vinduet med fukten, men ville ikke bygge det bort med vegg eller glassbyggestein (badet er ikke så stort pga skråtak, så byggestein ville bli litt massivt). Endte opp med å kjøpe sånne dusjvegger som kan skyves frem og tilbake (settes vanligvis opp i et hjørne slik at man får firkanta dusj). VI satte våre paralellt ut fra veggen og fikk laget dusjstang til forheng. Dusjen er såpass stor (over 1x1m) så dusjforhenget klistrer seg ikke inntil en når man dusjer ;o). Flisene i dusjen (på vegg) er mosaikk med hvit, lys grå og mørk grå farge. Gulvet over hele er matte, hvite fliser tror de er 20x20. Veggene i resten av rommet er hvitmalt strie av typen så og si uten mønster. Badekaret står under skråtaket (på langs) så for at man ikke skal dunke hodet i taket når man reiser seg så laget vi til en hylle langs veggen mellom vegg og badekar som vi kledde i samme mosaikkflisene som inni dusjen. Genialt!!! Så står badelekene der, sjampoflaskene de gangene vi bader osv.

Dårlig med badet er at vi stolte på han som skulle hjelpe oss å legge varmekablene (elektriker i nordsjøen som egentlig har god peiling) og støpe. Vi har nemlig fall FRA slukene våre :o((((

Kom på en lur innretning til på kjøkkenet; sånn skuffeseksjon som ser ut som et skap med brede "skuffer inni" sånn at man ser alt på en gang - bruker det som skap til matvarer. Og så har vi overskap med innebygget micro (også ikea) - så slipper jeg å ha det på benken.

En ting jeg irrierer meg over ofte på kjøkkenet er at brødfjøla i innredningen er rett over skuffen med bestikk. Typisk når man skal ha en kniv e.l, så har man masse stæsj på fjøla og må flytte på ting.

Skal jeg ha nytt kjøkken en dag så skal det unngås.

Også skulle jeg hatt hushjelp til å holde det rent og ryddig....(men det var de pængan da..).

Annonse

Dette skulle vi hatt om vi skulle gjort det på nytt:

Bad: isolering i veggene (ikke standard hos block Watne iallefall) - dette gjelder forøvrig mellom alle rom, også mellom etasjene. Glava er tingen :-) Nå høres vel jeg ut som den megafjerteren som trenger ekstra lydisolering på do :-), men det er ikke derfor altså......med mange unger iallefall hadde det vært fint med noe som demper støyen litt!!

Dobbel vask (igjen siden vi er så mange og alle er på badet på samme tid.)

Boblebad er tull, vi bruker det sjelden og må drive å rense det hele tiden (bråker masse også) Vanlig badekar som ikke tar alt for mye vann er toppers!

Kjøkken: kjølehjørne.

Har gassfyring, men liten ovn, så det neste jeg skal ha der inne er stor ovn med skikkelig gassbluss.

Mer benkeplass, større vask og skap helt opp til taket.

Ønskelisten er lang....

Takk for alle tips!

Vi har nå følgende på kjøkken:

- Kjølehjørne

- skap helt opp i tak

- 2 reoler av 80 cm skuffer og 2 av 60 cm

- masse skapplass - innredningen full oppe og nede går over 2 vegger på 4 meter.

- en sånn skapreol med dypeskuffer som følger med ut..

- dobbelvaskekum

- høyskap med intergret komfyr og mikro

-masse benkeplass... 2 steder 60 cm + 3,5 meter et annet sted

- gass tør jeg ikke - aldri prøvd

...og intergrert hushjelp selvsagt *S*

Følgende er notert:

-sterk kjøkkenvifte

-rulleskap, men det ser jeg ikke helt hvordan jeg skal få til....

-"ekstern" brødfjøl...dette har jeg og irritert meg over..

Bad:

-tror vi går for badekar 180*80 - takk Synne! Hadde litt lsyt på boblebad, men det er kasnkje bare tull? Mye bråk i hvertfall...

Håper isolasjonen som medfølger er grei nok - i hvertfall etter norskstandard ( Er nemlig gift med en megafjerter...)

Hvit baderomsinnredning med heldekkende vask. Går for enkel vask da det er to bad og 2 dusjer der. ps vi er jo bare 3 ...

Trenger tips til valg av farge på fliser på bad og over benk på kjøkkenet...... kjøkkeninnredningen blir også hvit med 40 mm heltre eik benkeplate - også blir det nok latte eller no på vegg.

Noen som har forslag?

induksjonsplate er et must, og veldig barnevennlig. innebygd stekeovn er også veldig praktisk og barnevennlig.. husker ikke om det stod på lista di allerede jeg...

På badet er det ikke smart med skap over doen, slik det er her vi bor nå.. lett å miste noe oppi doen.. har ikke gjort det selv enda, men hadde jeg bestemt så ville jeg ikke hatt det slik.

Automatisk vifte er også greit på badet. Vet ikke om det er det det kalles jeg men..

hmm, kommer ikke på noe mer. du hadde allerede fått mange tips!

Lykke til videre

STIKKONTAKTER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! SKriker det så høyt at jeg er sikker på at du hører det!! Lå nemlig i natt og kom på at DET må jeg nevne for deg.. Vi har tre stikkontakter på hele kjøkkenet, og tro meg... DET er lite det.... :( Men gubben din er jo elektriker, så dere har kanskje tenkt på det allerede... Men måtte si det likevel... Badet er også greit å ha et par stikkontakter...

Øverst på lista mi når vi en gang i fremtiden skal fikse på kjøkkenet er MANGE stikkontakter over alt.. På stuen er det stikkontakter over alt... Nesten i meste laget, men veldig greit og.. :) Egentlig masse stikkontakter i alle rom, bortsett fra kjøkken og bad... Pluss at vi har alt for lite strøm til kjøkkenet. Sikringene slår seg ut stadig vekk pga overbelastning...

Induksjonsplate er planlagt. Blir ingen hyller over dossen på badene.

Stikkkontakter og downlights blir det nok av - gubben er jo "trikker". Tror vi ender med 50-60 downlights, jeg......og massevis av stikk under overskap. Det med kurser og styrke tror jeg gubben har kontroll på.

Takk for masse god hjelp her jenter

Kom plutselig på en ting til kjøkkenet - lurt med sånn greie som henger fast i vasken til å sette nyvaskede ting på og så renner vannet ned i vasken - jeg hater nemlig å holde på med tørkehåndkle på benkeplata. Dvs hatet det - jeg har nå sånn type vask med "brett" ved siden :o) Da klarer jeg meg med èn vask, en sånn bitteliten vask og så brettet ved siden av der.

Og så har jeg funnet ut at jeg stort sett står og lager maten mellom vasken og komfyren, så da skulle jeg ønske at vi la inn mer benkeplass akkurat der :o)

Hm..mange gode tips på DIB... Er ikke helt sikker på om jeg skjønte hva du mente nå...Vi har valgt en dobbelvask og har sånn nettingkurv hengende i den ene. Det er slik vi har nå - og trives godt med det. Vurderte sånn brett ved siden av vasken, men slo det fra oss.

Husker ikke helt hvor mye benkeplass det er mellom vaks og koketopp - det er 60 eller 80 cm. Kunne nok godt ha vært mer ja.....men det er dessverre ikke mulig

Annonse

Er fornøyd med badet! Nyoppussa. Hvite, matte fliser på veggene, standard størrelse. Rommet ser ikke så 'glossy' ut. Store matte gråbrune fliser på gulvet. Ser ekslusivt ut, og tidløst. Alt interiør er hvitt, for ikke å forminke rommet. Store skuffer. Stort badekar med lekker men tidløs design...tror det er lurt å ikke ha altfor trendy bad, da det skal vare i helst 10 år +.

Så har vi slik dusj der du dusjer rett på gulvet, med glassdører som kan skyves inn mot veggen når ikke i bruk. Eneste aberet er at de gummilistene nederst ikke holder på vannet, så blir en del 'kosting' av vannet ned i sluket etterpå...

Spot'er i taket. Smalt speilskap over vasken (m. innebygd lys), da får du plassert endel kremer og slikt inni der.

Lykke til :-)

Vi hadde også lyst på litt matte fliser på bad, men det utgår - blir flere hundre kroner mer pr kvm.... så da får det heller bare være litt glossy. Nå er vi usikre på om vi skal ha bord eller ikke.....evt om denne skal være stående....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...