Gå til innhold

April: Vannkopper

Anbefalte innlegg

I dag oppdaget jeg en snodig vannblemme på innsia av låret til snuppi, undret meg over at bleia kunne ha laget en sånn!! La også merke til at bleieutslettet (noe hun sjelden /aldri har) var så hissig og mye større og rødere enn i går... Ha, ha, er det mulig... Begynte heldigvis å våkne så vidt selv etterhvert og hjernen startet arbeidsdagen: vannkopper...

Hvor mange av Aprilbarna har hatt dette? Noen som kan anslå hvor lenge hun må holdes hjemme før hun er klar for nye sjøslag i bhg igjen??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136700560-april-vannkopper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er litt overrasket... Snuppi har nesten ikke hatt feber, og pappa'n som har hatt henne de siste dagene rapporterte at blemmene mer eller mindre var borte nå... Er det korteste vannkoppe-utbruddet jeg har hørt om noensinne... Er det mulig? Skal sjekke henne selv når hun kommer hjem i dag..

Annonse

Skjelden at det skjer, men et barn i nær slekt ble veldig syk etterpå bare derfor jeg nevnte det.

Les mer her:

Kan vannkopper være farlig?

Svar: I de aller fleste tilfellene er vannkopper helt ufarlig.

Den vanligste komplikasjonen som kan skje, er at man kan få bakterier i sårene etter at blemmen er sprukket. Dette kalles brennkopper. Brennkopper begynner som små blemmer, som etter hvert fylles med puss (verk). Blemmene brister og dekkes med karakteristiske honninggule skorper. Det vanligste stedet å få brennkopper er rundt munnen.

Brennkopper er smittsomt, og man skal ha god hygiene for ikke å smitte andre, blant annet gjennom å vaske hendene ofte og bruk eget håndkle. Brennkoppene behandles med antibiotikasalve, og bare ved feber og nedsatt allmenntilstand (sjeldent) er antibiotikatabletter nødvendig.

Vannkopper kan i sjeldne tilfeller gi øyebetennelse og lungebetennelse. Dette gjelder spesielt de som først blir smittet som voksne.

En svært sjelden gang kan vannkoppene også gi hjernehinnebetennelse eller hjertebetennelse. Litt mindre enn én av 1000 som har vannkopper, får betennelse i hjernen, lillehjernen eller hjernehinnene. Det kan føre til hodepine, oppkast, ustøhet, omtåkethet og krampeanfall. Utsiktene er gode, og de fleste blir helt friske.

Selv om vannkopper er ufarlig for de fleste, er det noen grupper mennesker som vannkopper kan være farlig for:

Personer som har et dårligere immunforsvar, for eksempel HIV-smittede, barn med leukemi og annen kreft, og de som får medikamenter som demper immunforsvaret (for eksempel kortison). Disse bør være ekstra forsiktige.

Puh, ser ut til at alt har gått bra her... Slapp unna med 7-8 blemmer, og de har ikke klødd, så da har de fine sårskorper og har unngått betennelse... Vet om en gutt som ble blind som følge av komplikasjoner etter vannkopper... Et ekstremt tilfelle, men skremmende none the less...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...