Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi har akkurat flyttet til Norge etter at vår datter ble født i Frankrike. Til nå har vi brukt en slags sovepose som har huller for armene. Men nå har hun begynt å vri seg og ligger ofte på magen. Da blir soveposen helt vridd rundt henne og hun blir "stuck" på magen. Så våkner vi av et vræl midt på natten så hele pose-opplegget begynner og bli litt bekymringsfullt så jeg tror det er på tide med dyne. Men jeg vet ikke hva vi skal kjøpe??? Jeg er redd for at hun skal kaste dynen av seg på natten og bli kald eller ikke få puste under den, men alle norske babyer har vel dyne? Hva har dere?

Fortsetter under...

Skrevet

Vi har dyne, gikk over til juniordyne rundt 15 mnd. Er jo egentlig bare å ha en varmeovn på rommet, slik at tempraturen ikke kryper fpr lang ned, på hennes soverom er det ca 19 grader, og da er det ikke så farlig om hun ikke ligger helt under dynen hele tiden. Hun ligger også på et lammeskinn, som nok luner litt.

Det siste jeg gjør før jeg legger meg, er å sjekke at hun ligger under dynen ;o)

Skrevet

Det kommer an på alder til barnet. Vi hadde en 60x80 dyne til rundt 7 mnd. Da skiftet vi til 80x100 dyne. Denne har vi fortsatt (barnet er ett år). Lurte på om vi skulle bytte til juniordyne. Hørte på noen som jobbet på KID. De mente unger som sover i sprinkelseng kan holde seg til 80x100. Bytter man til juniorseng er det fint med juniordyne 100x140. Går man rett fra sprinkelseng til vanlig seng kan man også bruke juniordyne, men man bør ikke bruke voksendyne til juniorseng.

Skrevet

Vi har en lang 1 åring så da høres det ut som vi trenger juniordyne. Hun sover riktignok i sprinkelseng enda (bør vare 1/2 år til) så jeg håper ikke det er noe problem. Er det kunstig dyne eller dun dyne dere bruker?

Skrevet

Det gjør ikke noe å ha juniordyne i sprinkelseng. Den er nok litt stor men det er jo ikke noe i veien for å brette den litt i den ene enden. Vi bruker dundyne, men har også kunstig dyne i de mindre str. Du får bra dyner i begge to.

Gjest Lille jenta mi
Skrevet

snart 16mnd.

sprinkelseng

100X140 cm dyne:-)

Annonse

Gjest Lille jenta mi
Skrevet

Jeg vil ikke anbefale dun dyne...denne er svært allergifremkallende.

Men vi voksne bruker dun da, det er jo den beste dynen men så er ikke vi allergiske heller...

Jeg tar ingen sjangser og bruker den uten fjær til jenten vår..(husker ikke hva an heter)

Gjest Lille jenta mi
Skrevet

Soft polyester exclusive heter den visst:-)

Skrevet

Jeg vil anbefale juniordyne i dun.

Dun elsker jeg selv og det regulerer bedre temperaturen. Når det gjelder allergi så er de gått mer og mer bort fra å fraråde allergikere dun. Det er sjelden man er allergisk mot selve dunen, det er avfallet til husstøvmidden de fleste er allergisk mot. Før ble ikke dundyner vasket, og det var derfor mer midd i dem. Nå kan de fleste dundyner vaskes på 60 grader og tromles, da blir man kvitt midden. I en dundyne er det dårligere vekstvilkår for midden og den trives dårligere. Så alt i alt anbefales dundyner framfor synstiske, så lenge man har mulighet for å få vasket den.

Gjest Lille jenta mi
Skrevet

Gutsbestebarn......

Har du selv allergi/astma?

Lillesøsteren min har astma, og hvis hun ligger i dun en eneste natt blir hun farlig tett..og må bruke pustemaskin!!

Hhar rådet allergikere til å ikke fraråde dun???

Skrevet

Nei, jeg har ikke selv allergi eller astma, det har vel ikke så mye og si?

Det jeg sier har ingenting med egne erfaringer, men jeg leste det på NAAF når jeg undersøkte hvilken dyne jeg skulle velge til babyen mens jeg gikk gravid.

Lillesøsteren din er nok enten allergisk direkte mot dun, men det er sjeldent. Mange tror de er allergiske mot dun, mens de egentlig er allergiske husstøvmidd. Som kjent kunne ikke dundyner vaskes hjemme før, og det ble dermed en god samling med midd i dem etterhvert. Derfor ble allergikere rådet til å bruke syntetiske dyner som kan vaskes. De fleste dundyner i dag kan både vaskes og tromles.

Finner ikke igjen linken jeg leste den gangen, men har funnet en annen som ikke gir like godt svar.

Dun eller syntetisk dyne til baby?

Vi skal kjøpe dyne til babyen vi venter, og lurer på om vi skal skal kjøpe syntetisk eller dundyne.

Lurer på hva du anbefaler i forhold til astma og allergi?

http://www.naaf.no/so/Grupper/Foreldre_og_barn/Spor-legen2/Sporsmal-til-Barnelegen/Dun-eller-syntetisk-dyne-til-baby/

Legen svarer:

Dundyner begynner først og bli "tvilsomme" etter noen år og spesielt hvis de blir utsatt for mye fukt. Når dun eldes, nedbrytes noe av det organiske materialet og dette kan virke som irritant på luftveiene. Ved vedvarende fukt kan det bli uheldig muggvekst. Men som sagt, nye dyner som tas godt vare på fungerer fint og er

varme.

Velger du kunstfiber, ikke kjøp de billigste. Vær sikker på at den ikke har irriterende lukt. De beste virker også lette samtidig som de er "fyldige".

Les varedeklarasjonen, noen sier at de er spesielt bra for oss med

ømfintlige luftveier. En fordel med mange kunstfiber dyner er at de er enkle å vaske eller rense.

Lykke til fra barnelege Thor-Øistein Endsjø

Skrevet

svarte med et annet nick

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...