Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #1 Del Skrevet 30. januar 2008 Hei. Jeg ser du er er gravid, og dårlig. Jeg har også hatt ekstrem hyperemesis i to svangerskap, og har vært innlagt i lange perioder på sykehuset. I mitt siste svangerskap fikk jeg resept på Zofran, og brukte dette helt fram til den morningen jeg fødte. Alt gikk bra, og jeg hadde veldig god nytte av dette legemiddelet. Jeg ser at du og vil be om resept på Zofran, og vil bare tipse om at det finnes en billigere type som heter Ondansetron. Det er akkurat samme legemiddelet som Zofran, med samme virkestoffer, men mye billigere. Jeg var litt skeptisk til om det virkelig var det samme, men både lege og de på sykehusapoteket kunne berolige meg. Og det hadde virkelig samme virkning!! Bare et tips, er jo veldig dyre medisiner!! Jeg fikk også dekket mesteparten på trygdekontoret. Legen på sykehuset sendte søknad, som jeg fikk innvilget. Jeg måtte da betale en egenandel på ca. 1600, og fikk etter det dekket 90% av utgiftene. Jeg tror jeg regnet at jeg brukte ca. 10000 på medisiner i svangerskapet, så det var greit at jeg fikk mesteparten igjen. Anbefaler at du og får legen til å ordne dette for deg! Ønsker deg lykke til videre, håper du får det greiere etterhvert! Og del gjerne tips og erfaringer, jeg har planer om en sistemann og har allerede begynt å tenke på å legge en slagplan på hvordan komme gjennom et nytt svangerskap. Det er liksom litt trøst i å vite at det er flere som går gjennom noe lignende som meg, og som blir like dårlige. Klem til deg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136698797-til-lailaelin-ang-zofran/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lana<3 Skrevet 30. januar 2008 #2 Del Skrevet 30. januar 2008 Hei Anonym Tusen tusen takk for infoen,, sååå snilt av deg å hjelpe meg, jeg var hos fastlegen idag og han ville ikke skrive ut zofran og kom bare med masse bla bla blabla......så jeg gikk rett til en privatlege etter jeg hadde vært hos han og fikk henvisning i hånda til å reise til sykehuset i morgen og for å planlegge resten av hyperemesis svangerskapet, både med medisiner, eventuelt legges inn for avlasting på de verste ukene og andre nyttige ting....utrolig hvor fort en privatlege kan sende en avgådre i forhold til fastlege... fastlegen skulle også SENDE avgårde en henvisining til sykehuset om når jeg skulle komme innom for sjekk...og det vet man kan ta tid...hmmmm...syns at det er skam at hyperemesis kvinner skal måtte vente i uker og uker på behandling av kvalmen jeg...skammelig...skulle kunne smittet legen med dette så kunne de sett hvor gøy det hadde vært å ventet i spykøen i ukesvis...hhhhrrrrmmmmpfff...sint på legen min idag jeg... Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg tatt antistoff test for helicobacter pyloris bakterien, er den positiv så kan du behandle bakterien med 2 forskjellige antibiotika og du kan faktisk slippe å ha hyperemesis neste gang hvis plagene skyldes denne bakterien... leste at 90% av dem med hyperemesis har hp bakterien og mange ble behandlet med en 3 dagers kur og dem ble helt friske.....problemet er at dette må gjøres FØR man blir gravid i norge, ikke når man er gravid, da må man vente til bebisen er utenfor... Stor stor klem tilbake:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136698797-til-lailaelin-ang-zofran/#findComment-136705820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lana<3 Skrevet 30. januar 2008 #3 Del Skrevet 30. januar 2008 ps.får zofran eller den andre i morgen og dem skal søke for meg ja....juuuhuu.....kommer tilbake og skriver om denne virket bedre... har til nå prøvd: Afipran, postafen, stemetil,phenergan og skulle prøve larcatil....men juhu de hadde trukket den fra markedet.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136698797-til-lailaelin-ang-zofran/#findComment-136705857 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #4 Del Skrevet 31. januar 2008 Hei igjen. Bra du får kommet deg på sykehuset. Min erfaring er at det er det beste stedet å være når man er så dårlig! I mitt første svangerskap gikk jeg alt for lenge før jeg fikk hjelp, tror jeg ble innlagt i uke 11-12. Da var jeg så dårlig som jeg aldri har vært, og min mor ringte fastlegen min som sendte meg rett på sykehus. Andre gang visste både jeg og legen mer om hva som ventet meg, og legen ringte og ordnet time på fødepol. allerede i uke 6. Hun ordnet det til og med slik at jeg fikk komme til den legen jeg helst ville til. Jeg har en fantastisk fastlege!! Han på sykehuset la meg rett inn, var allerede veldig uttørket i uke 6. Jeg hadde oppfølging på sykehuset, hos samme lege, hele svangerskapet. Etterhvert som jeg hadde hyperemesisen under kontroll, gikk jeg sjeldnere på sykehuset og oftere til fastlege og jordmor. Hadde åpen retur til sykehuset, og kunne ta kontakt ved behov. Dette fungerte bra for meg. Syns det var trygt og godt å være tett knyttet til sykehuset, samtidig som det etterhvert i svangerskapet var godt å ha vanlige kontroller hos lege og jordmor. Håper du og får en type oppfølging som passer for deg. Det virker som både du og jeg opplever at kunnskapen om vanskelige svangerskap er best på sykehuset. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor så mange er redde for sykehus og bli innlagt. Det er jo ofte virkelig det beste!! Jeg lurer litt på hvordan dere ordner dere rent praktisk. Du har et barn fra før, har du ikke? Da jeg fikk nr 2 var det så tett etter førstemann at jeg fremdeles ikke var ferdig med permisjonen. Mannen min overtok derfor permisjonen, og jeg ble sykemedt. Han var da hjemme med størsten i 3-4 mnd. Så fikk vi barnehageplass på prioritert grunnlag, legen min ordnet dette. Den første tiden er som regel verst, og det var veldig godt å ha mannen hjemme. Men slik blir det jo ikke neste gang, og jeg bekymrer meg for hvordan vi skal klare oss da. Hvordan gjør dere det?? Har dere stort nettverk som stiller opp? Bare lurer, du trenger ikke svare. Takk for tips om å sjekke den bakterien. Det skal jeg ta opp med legen min. Lykke til hos legen. Håper du møter en flink og forståelsesfull en. Klem fra Marie. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136698797-til-lailaelin-ang-zofran/#findComment-136708405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lana<3 Skrevet 31. januar 2008 #5 Del Skrevet 31. januar 2008 Hei igjen ja... Må bare si at den antistoff prøver på helicobacter pylori er utrolig enkel og antibiotika kuren tar ikke mange dagene det heller...så slipper du å bli så hardt angrepet om du blir angrepet i det hele tatt... Var på sykehuset idag der vi skrev papirer og gjorde alt klart, fastlegen min skal foreløpig ha kontrollene mine, siden det blir enklere for meg. Vi har vært oppe hg avdelingen også og hilst på sykepleierne som behandler hg og fått kvalmestillende, jeg fikk ikke den sterkeste kvalmestillende, skulle prøve en annen først, largatil, vet ikke helt hva jeg synes enda for jeg har kastet opp de to første pillene jeg fikk..og de fantes ikke i stikkpille form....skal gi disse 3-4 dager så får vi se...til mildere jeg kan bruke til bedre er det jo... Fikk se babyen også idag, en pitte liten c-formet klump med en stor plommesekk på siden og et lite blinkende hjerte inni der...åååh:) Ellers så har jeg også fått åpen retur til sykehuset og skal komme inn på dagtid lenger ut i svangerskapet og få væske i årene...utrolig nok har de lovet meg at de på anesti skal sette i nålene(har vanskelige årer på hendene) ja dette var no annet enn første gang der jeg hadde en lege som ikke trodde meg engang...fikk ingen hjelp da nei... Når det gjelder nettverket rundt oss så har vi ingen, har familie på østlandet og i spania.... Datteren vår er hos dagmamma på dagtid og kommer hjem rundt halv 4, samboeren min går på skolen kl 5 og da legger jeg henne kl 6 siden de må stå opp kl 5.30 om morgenen, i den tiden jeg har henne leker hun på gulvet, får flasken sin og så bytter jeg på henne og rett i seng... Hvor vil du ha problemer neste gang?? Barna er i barnehage på dagtid og kommer hjem når mannen din kommer hjem....?? Vi skal få oss vaskehjelp en gang i uka iallefall det er sikkert, det ser helt bombet ut her hjemme og jeg klarer ikke gjøre noe....uuurk...dette er siste gang iallefall, skal vi ha flere må de bli adopterte he he:) Når har dere tenkt på en ny en siden du har begynt å planlegge?? Bare spørre hvis du lurer på mer... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136698797-til-lailaelin-ang-zofran/#findComment-136713828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå