Gå til innhold

Toving av strikket lue

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har strikket en lue som jeg skal tove - vil gjøre det for hånd for å ha bedre kontroll på størrelsen. Men hvordan gjør jeg det??? Nå har jeg hatt varmt vann med grønnsåpe i en balje og lua har ligget der i en time. Har gnikket og gnidd litt også. Men det skjer lite. Hva gjør jeg feil? Garnet jeg har brukt egner seg til toving står det.

Fortsetter under...

Skrevet

Har aldri tovet lue,men når jeg har tovet vesker og tøfler så bruker jeg maskinen. hvis du har lavere temp og lite i vaskemaskinen så tover det mindre, men alle maskiner tover likevel forskjellig. Det går også ann å strekke litt etterpå, og forme litt.

Skrevet

Jeg har tovet i maskin, velg feks 40 grader og kortvask første gang og heller gjør det flere ganger.

Forhånd tror jeg er vanskelig. Har tovet ull for hånd men da er det lettere å få bevegelse i matrialet

Skrevet

Det er kombinasjonen av bevegelse, varme og såpe som tover, så det holder ikke å legge lua i vann. Du kan enten fortsette med å gni og gni (da får du trent armene samtidig), ellers så er det ganske "ufarlig" å tove i maskinen. Start med å legge i bare lua, og kjør en kortvask på 40 garder med litt grønnsåpe. Hvis den ikke er i nærheten av riktig str, så kjører du en runde til osv. Hvis du vil ha fkraftigere toving med en gang så sleng inn et frottehåndkle samtidig. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...