Silkemage Skrevet 30. januar 2008 #1 Skrevet 30. januar 2008 Synes at acta graco stolene ser gode og fine ut. Tenker da på den stolen opp til ca 13kg. Men den er den tyngste stolen, og det er ikke så positivt da. Noen som har andre stoler å anbefale? Også viktig at det ikke blir trangt i bilen, vi har en passat stasjonsvogn 2001 modell.
janneobr Skrevet 30. januar 2008 #3 Skrevet 30. januar 2008 Britax baby safe + er veldig bra. Den har vært best i test noen ganger. Vi brukte den og var veldig fornøyd, gutten vår satt/lå godt i den og den var grei å ta inn og ut av bilen når man ble vant til hvordan man skulle feste den. (Litt plunder i begynnelsen, men så lenge man bruker litt tid på å sette seg inn i det, går det bra.) Tror den kommer med en base også nå som kan stå permanent i bilen og så bare klikker man den av og på. Dessuten har den solskjerm, noe som var veldig greit, skygget både for solen og gjorde det også litt lunere for babyen utenfor bilen. Vil uansett anbefale å sjekke ut noen tester av bilstoler. Se både NAF og forbrukerportalen. Og husk at det ikke er lurt å kjøpe bilstoler brukt, i alle fall ikke av fremmede, man kan aldri være sikker på at setet ikke har vært med i en kollisjon. Selv om stolen ser helt fin og uskadet ut, kan det være skjulte brister eller andre feil på den som gjør den mindre sikker. Lykke til med valget!
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 30. januar 2008 #4 Skrevet 30. januar 2008 Jeg liker også Acta graco stolene godt og de har kommet bra ut i tester. Liker spesielt stolene med baser. Fant en test som også kåret MAxicosi til best i test. For meg virker disse stolene ganske like (Maxicosi og Graco) og begge har base så tenker at det er litt smak og behag. Her er testen jeg fant da jeg forsøkte å google tester sist: http://forbrukerportalen.no/Tester/2007/1179829007.37?expandedtopic=1179829007.5
År og dag Skrevet 30. januar 2008 #5 Skrevet 30. januar 2008 Jeg har maxi cosi, kjøpte den rett etter den var best i test, følte at sikkerheten måtte komme først. Er veldig fornøyd med stolen, har både brukt den med og uten base. Anbefaler base, for det er utrolig lettvindt, og virker veldig stødig og sikkert, men synes den står overraskende godt i bil når den bare er festet med setebeltene også. Men acta graco stolene har litt bedre design, synes jeg, ser finere ut, det ser veldig lunt og praktisk ut med den solskjermen.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #6 Skrevet 30. januar 2008 Jeg har kjøpt besafe izi-sleep. Litt tyngre enn f eks maxi-cosi, men det mer enn oppveies av at man kan legge ned ryggen på setet. Dvs at om ungen sovner i bilen, trenger du ikke ta den ut av setet når den kommer inn, men kan bare sove søtt videre med ryggen flat... Har også kommet veldig bra ut i tester...
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 30. januar 2008 #7 Skrevet 30. januar 2008 Hehe.. må le litt av meg selv. Endte opp med å kjøpe en Acta graco med base på Happyland, svinesund idag. Fjorårets modell er på salg, og tror årets også er på salg. Tenkte jeg måtte tipse dere om dette... Betalte bare 1298 SVENSKE kroner for sete+base (1398 dersom man vil ha årets modell). SINNSYKT billig!!!!! Maxicosien koster det dobbelte, og sååå stor forskjell er det virkelig ikke. Syns faktisk Acta'en virket mye lunere nå som jeg studerte de nøye. Eneste minuset med Acta er at babyen sitter litt mer i vinkel enn i maxicosien da denne har en ekstra innleggspute. Til gjengjeld kostet den 1298 Sek for sete OG 1298 for base så vi snakker dobbel pris......!! Og i Norge er det jo skrekk og gru verre.. 1500kr skulle de ha for bare basen på barnas hus. Vet jeg kunne fått base for ca 800 Nok om jeg bestiller fra Tyskland men igjen.. Acta Graco Trilogic er også en veldig bra stol så da ble det den! Lykke til i valg alle sammen;)
EnMamma Skrevet 31. januar 2008 #8 Skrevet 31. januar 2008 Den beste er den som passer best i deres bil :-) En Passat har god plass til barneseter, bare se i Passaten på bildet her: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/10/biler-med-plass-til-tre-barneseter.html (begge de to øverste bildene er fra en Passat)
kulemagen Skrevet 31. januar 2008 #9 Skrevet 31. januar 2008 Kjempefornøyd med Maxi Cosi Cabrio Fix (brukt den i 7 mnd nå). Kjøpte ikke isofix, synes den er helt grei å feste i bilbeltet. Solskjerm integrert, og bruker den også en del inne nå som han spiser grøt og middag men ikke klarer å sitte i babystol enda. Grei å bære med seg, kan vippe når den står på gulvet. NB ser den averteres nå på januarsalget til 999 kr og førpris 1599 kr. Den selges til 999 kr hele året, aldri sett den solgt til den såkalte fullprisen.
Silkemage Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 31. januar 2008 Takker for svar=) Må vel ut å se litt mer, men synes at graco stolen ser mest komfortabel ut. Og det ser jo ut som de fleste stolene får plass i bilen da.
sivuna Skrevet 31. januar 2008 #11 Skrevet 31. januar 2008 Har ikke hatt noen av stolene her selv, lånte en av et merke jeg ikke husker, ikke disse mest kjente. MEN, kan utale meg om andres erfaringer:) Ei venninne hadde A Graco, men var ikke fornøyd særlig lenge, da guttungen veldig fort fikk det trangt og ubehagelig nedi. Jeg forstod forsåvidt godt hva ho mente, og kommer nok neppe til å velge dette merket til min neste unge. De jeg kommer til å vurdere, er samtlige av de andre 3 nevnte, Britax, MaxiCosi og HTS izi-sleepi. Mest interessert i det siste, da jeg har max tiltro til HTS sine sikkerhetskrav og denne ser kjempekomfortabel ut. Flott med muligheten for å legge ned setet, men IKKE MISFORSTÅ: det kan ikke legges flatt mens du kjører, ryggen skal være oppe for å fylle sikkerhetskravene. Men dette er de nok tydelige på i bruksanvisningen. Minuset her må være at det er stort og tungt, ei venninne angra veldig for ho hadde problemer med bæringa. Forskjellig for de fleste vil jeg tro, men jeg må ha keisersnitt pga en skade og da er et blytungt sete et problem siden jeg lenge kun skal bære max ungens vekt.. MaxiCosi og Britax står litt likt, men føler det meget mulig blir MC på meg, det ser superbehagelig ut, er ikke så tungt, flott tilbehør og sikkert i følge test. Begge har jeg venninner som har vært svært fornøyde med begge. Uten isofix og base riktignok, de er lettvinte å feste med seler også. NB. Ikke alltid de passer til vanlig montering med sele i alle biler i baksetet, dersom selene er for korte.. Pass på å få testet dette i egen bil før endelig kjøp.
sivuna Skrevet 31. januar 2008 #12 Skrevet 31. januar 2008 (Ryggen i HTS--setet er til for å vippe ned ved endt biltur om ungen fortsatt sover så den kan sove videre er uten at det kan være skadelig og smertefullt for ryggen) Tror ikke noen av disse tar så voldsom plass, ihvertfall ikke de du kan montere uten base o.l. Det er vel helst neste størrelser som krever mer rom og grundig vurderinger ang plass i hver enkelt bil:) Så lenge de skal stå vendt bakover i det minste..
wilma<3 Skrevet 2. februar 2008 #13 Skrevet 2. februar 2008 Tror jeg holder en knapp på Graco eller MaxiCosi... IZI Sleep fra HTS veier nesten 6 KILO, mens de andre er ca 3-3.5 kilo. D er stor forskjell og er stor sjangs for at man ikke gidder å bære den med seg (ei venninnne har den og den står bare montert i bilen), og da er d liten vits me den nedleggbare ryggen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå