Gå til innhold

Noen som har hatt en tett og en åpen eggleder og likevel fått åpnet den tette?

Anbefalte innlegg

Begynner å føles som at tiden bare flyr uten at vi får gjort noe med ønsket om å bli gravid igjen. Jeg har tidligere fått konstantert ved HSG at den ene egglederen er tett mens den andre er åpen. Det var aldri snakk om at den tette skulle åpnes, fikk bare beskjed om at IVF/ICSI var tingen for oss. (Og det var det jo forsåvidt siden vi fikk en nydelig gutt på 1.ICSI, men i behandlingen av søknaden om søskenforsøk er det så mange tester som må tas pga en hjerteklaffeil, og det tar tid).

Har forsåvidt avfunnet meg med at vi må ha hjelp, men nå grubles det mye på om det er mulig å åpne den tette, og særlig fordi jeg har voldsomme smerter når eggløsningen skjer på den siden lederen er tett. Noen som vet noe om dette? Selvfølgelig bør jeg ta kontakt med lege, men det skader jo ikke å høste eventuelle erfaringer fra andre i forkant :o)

Fortsetter under...

Hei jons - håper det går bede med deg nå *klem*

Tror ikke legene er så glad i å åpne tette eggeledere fordi de er redd for exu (svangerskap utenfor livmoren). Så lenge du har en åpen eggeleder kan du jo i teorien bli gravid med naturmetoden. Trodde faktisk det var eggene som var deres problem, etter som ingen egg ble befruktet med IVF, men det kan jo være andre årsaker som skaper problemer også.

Et alternativ er jo å be om å få fjernet den ødelagte eggledere? Lenn (hvis du husker henne) ble gravid på denne tiden i fjor etter å ha fjernet en tett eggleder - så undere kan skje om du bare har en igjen:-)

Klem

Jeg har to tette eggledere, og har blitt gravid på 2 av mine 3 forsøk, men mistet i sa.. legene ville heller ikke åpne mine, var redd for å ødelegge.. de sa jeg hadde større sjanse og lykkes med ivf.. skal nå igang med vårt 4 ivf.

Ønsker deg lykke til :o)

Går bedre, ja, men tenker nok mye på at dersom jeg hadde f.eks hadde tatt akupunktur hadde det kanskje gått bra (fikk behandling hos Vibeke Fjeld i forbindelse med forsøket som resulterte i gutten vår). Men det hadde nok ikke noe å si... Skal i alle fall begynne hos henne igjen, for sikkerhets skyld:o)

Er nok eggene som er problemet hos oss, ja, eller evt. at mannens sædceller ikke er sterke nok til å trenge gjennom. Men smertene rundt EL (ikke hver mnd, heldigvis har jeg det oftere på den åpne siden) er forferdelige. Før jeg fikk konstantert tett eggleder trodde jeg at jeg hadde kreft eller noe, for problemet dukket bare plutselig opp for noen år siden (litt hysterisk, men ikke mer enn at jeg brukte laaaang tid på å komme meg til gyn.)

Tror ikke at å fjerne den tette egglederen fører til at vi klarer det på egen hånd, egentlig, men tenker som så at mens jeg venter på en MR-time jeg må ha før søknaden om søskenforsøk blir behandlet kunne jeg jo ha fått gjort noe med den... Godt å ha noe å fordrive tiden med mens man venter på forsøkoppstart igjen :o)

Håper det går bedre med deg og at dere har funnet ut/finner ut hva dere skal gjøre fremover. Ønsker dere alt godt i alle fall, og håper ting endelig går deres vei, med alt dere har gått igjennom uten å dukke under!!!

Hei Tullemor. Lykke til til deg også!

Vi fikk også til svar at IVF/ICSI var tingen for oss og at de har større suksessrate med det enn med å åpne tette eggledere.

Tror egentlig ikke at vi vil lykkes på egenhånd siden eggene mine er vanskelige å trenge gjennom skallet på, men sliter med store smerter når jeg har EL på den siden lederen er tett.

Lever jo fint med det, men nå som det ser ut til at det blir en stund til vi får go på søskenforsøksøknaden vår (pga en MR-undersøkelse jeg skal ha i slutten av mars), og sikkert ikke får startet opp før over sommeren føles det godt å undersøke andre ting i mellomtiden. Litt psykisk det der :o).

Annonse

Uff, ja dette er utrolig tung prosess.. men vi må da lykkes en dag vi også!!!! Har du tenkt på ass. hatching av eggene dine? det hadde jeg i danmark på mine 2 av mine forsøk, da ble jeg også gravid, men mistet i uke 7 og 5 dessverre.

Ass. hatching vil si at de skraper litt av eggskallet på egget slik at det fester seg lettere.. mange som trenger det. Men dette er selvfølgelig ikke lov i duste norge, for her tukler man ikke med eggene.. :o((

Ønsker deg masse lykke til, og 2008 er året vi lykkes!!!! KLEM

Hei Jons

Så heldig du er som har fått en gutt på første ICSI :-)

Ja denne prosessen tar lang tid dessverre. Jeg har selv 2 trange til tette eggledere. Men legene vil ikke gjøre noe for å blokke de ut, de blir visst renset og "blåst" litt ut i lapraskopien, jeg fikk også anbefalt prøverør, IVF/ ICSI.

Har en venninne som har en tett eggleder og en trang-tett eggleder, og hun ble undersøkt på Riksen, og fikk heller ikke tilbud om å få åpnet den tette. Er visst ingen enkel operasjon, og faren for graviditet utenfor livmoren er visst større. Men hun fikk en sønn på første IVF, og er nå 1.5 år etter at sønnen ble født, gravid på naturlig måte. Det umulige ble mulig. Hun har en teori om at en ivf-prosess og fødsel har forbedret det hormonelle i fruktbarhetsorganene. De hadde slitt i 3 år før de forsøkte ivf, hadde aldri vært gravid før. Men kjenner ikke til at hun hadde så mye smerter rundt EL som du beskriver. Jeg har også vondt i høyre eggleder, som er tettest, når jeg får både EL og mens, men det er ikke veldig plagsomt, men stikking og litt ømt på en måte. Men har fått beskjed om at dette bare er hormonelt og ikke noe å bekymre seg over.

Håper du får bra oppfølgning fremover, og svar på dine spm - og at du snart blir gravid med nr 2.

Lykke lykke til :)

Hei igjen Tullemor1.

Tror ikke jeg trenger ass.hatching siden det gikk veldig bra på første ICSI, men på egenhånd får vi ikke til noen befruktning. Håper i alle fall at det fortsatt er slik :o)

Håper jeg er like positiv dersom vi trenger 4 eller flere forsøk på å bli gravide igjen!!!

Lykke til, 2008 bør bli et kjempeår!!!

Hei WishToBeMom.

Vet vi er heldige som fikk full klaff på første ICSI, har aldri vært så lykkelig som da jeg gikk gravid og etter fødselen. Livet er helt forandret og alt som betyr noe er å være sammen med ham (og pappaen, da). Det eneste vi savner er at han skal få et søsken (minst) for vi vet selv hvor greit det er etter hvert som man vokser til (og håpet er jo at vi får en til før gutten vår blir mye over to-tre år - hadde et fryseforsøk i desember jeg ble gravid på, men mistet. Hadde vært perfekt med 21 mnd mellom, men det blir det jo ikke nå...).

Jeg har ikke hatt lap, bare en undersøkelse med HSG, der de kjørte væske gjennom og så at den ikke skled igjennom på den ene lederen.

Mine smerter er til tider veldig plagsomme, men de er selvfølgelig til å overleve. Skal jo tross alt ikke klage som får hjelp til å få barn, men kanskje det hadde vært en ide å få tatt en lap, kanskje det kunne åpnet litt og jeg hadde unngått smerter? Får kanskje høre med Riksen hva de sier om det (blir nok nei, men verdt et forsøk :o))

Lykke til selv, får håpe 2008 blir et godt år for oss alle!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...