Gå til innhold

Hvem bestemmer om man kan få fostervannsprøve?

chrissi

Anbefalte innlegg

Jeg var på ultralyd for 2 uker siden. Fikk da beskjed av hun som tok ultalyden om at jeg skulle få henvisning til ullvåll for å ta fostervannsprøve. Siden jeg måtte ta abort for noen år siden pga at fosteret hadde ryggmargsbrokk, og jeg ikke vet hvem faren til barnet er, henviste hun meg dit for å få sjekket det. Men nå har det gått 2 uker, og jeg har ikke hørt noe fra ullvåll enda. Kan de si nei til å gjennomføre en fostervannsprøve,selv om jeg har fått henvisning? Og i hvilken uke er det vanlig å ta det? Er 12 uker på vei nå. Må ta abort hvis det ikke er samboeren sitt barn. Så det begynner å haste veldig! Blir kjempe glad for svar.

Fortsetter under...

Du får henvisning til genetisk veiledning ved ullevål. Dersom du ikke faller inn under grunnene til å ta fostervannsprøve, så får du ikke prøven. Så de kan si nei hvis du ikke fyller vilkårene ja. Ullevål er feks strenge på alderskravet hvis det ikke er andre grunner, og da får du ikke prøve selv om legen din har henvist deg.

Fostervannsprøven tas rundt uke 15, så det er fortsatt tid. De tar bare fostervannsprøvene en gang i uka, tirsdager, så jeg ville ringt ullevål, senter for medisinsk genetikk, hvis du ikke hører noe denne uken. Tror også genetisk veiledning kun er en gang i uka, men det er jeg ikke helt sikker på.

Ellers er jo ikke fostervannsprøven noen dna-testing da, så du får neppe svar på hvem som er far. De tester for kromosomavvik, og svaret vil enten bekrefte eller avkrefte dette. Du får heller ikke svar på hvor langt du har kommet. Hvis du må ta abort etter uke 12 må saken din til abortnemnden, bare så du er klar over det.

Ring og hør med ullevål du. Er jo uansett ikke bra å bekymre seg, så håper det ordner seg for deg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...