Gå til innhold

En uke gammel og renner i øynene, gult puss, øyekatar? normalt? hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som vet? er det normalt på så små?

Fortsetter under...

Skrevet

Det kan være øyekatar ja.. Drypp litt mm i øye det hjelper... Kan jo ringe lege i morra hvis du føler for det.

Skrevet

Jeg ringte min søster som er barnelege når det problemet oppstod her;)

jeg brukte først sterile kompresser med øyebadevann (kjøpes på apoteket) og renset bort alt pusset fra øynene til gutten min. Deretter dryppet jeg noen dråper morsmelk i begge øynene hans.

han fikk først puss på det ene øyet, så begge i løpet av dagen :P

tok 2 dager så var øynene klare og fine igejn:)

Skrevet

Det kan være øyekatarr, ja. Er han rød på øynene også?` Min sønn hadde det samme, men var ikke rød på øynene (ifm. en forkjølelse). FIkk beskjed på HS om å koke vann, la det bli kaldt/romtemp. og ta en bomullsdott og fukte den med vannet, tørke EN gang over øyet, fra ytterst mot innerst til pusset var borte. Bare tørk EN gang med hver bomullsdott, for det smitter kjempelett. Etter noen dager var alt borte her ihvertfall, Men han hadde altså ikke øyekatarr, bare puss siden han gnikket snørret opp i øynene da han var forkjølet. Om han har katarr, må han vel få dråper av legen tror jeg...

Skrevet

Vår lille ble født med blåveis - og påfølgende øyeinfeksjon.. var visst ikke uvanlig..

Morsmelk skal visst også fungere, men hadde blanda effekt hos oss...

Vi fikk fusidin øyedråper som fungerte utmerka. La en lege se på det. Det meste kan løses enkelt.

Skrevet

Ja her fikk hun øyekatarr bare ei uke ette hun kom til verden. Masse gulgrønn gusj som kom ut. Var hos lege og fikk resept på øyedråper, men legen sa at vi skulle prøve med saltvannsdråper først. Da det ikke hjalp, gikk vi og henta ut øyedråpene, og hun var myyye bedre allerede dagen etterpå :)

Sikkert bare øyekatarr ja :) Har hørt at det er veldig normalt på nyfødte :)

Annonse

Skrevet

Kan være katarr, men mange barn får dette i løpet av de første leveukene fordi de har så trange kanaler i øynene. Jeg drypte litt mm etter amming på en bomullsdott og strøk over øynene. Husk å stryke riktig vei. Fra øre mot nese...Vet ikke om det hjalp eller om det forsvant av seg selv fordi gangene åpnet seg mer.

Lykke til!!!

Skrevet

Kan også være gule staflikokker.. eller hvordan det skrives.. mange pådrar seg det på sykehuset.

Må behandles med spes dråper. Snakk med HS.

Skrevet

Veldig normalt - er øyet rødt er det øyekatarr sa legen jeg snakket med. Hvis ikke så drypp med morsmelk eller saltvann og tørk vekk. Går seg til. Vesla mi hadde trøbbel med tårekanalen på det ene øyet til hun var nesten 4 mndr så her hadde vi gult puss på det ene øyet lenge. Nevnt det for 2 leger, men begge har sagt at det er normalt og at det går over av seg selv såfremt det ikke blir rødt (infeksjon).

Skrevet

Må si meg litt uenig med mange over her jeg da - mest sannsynlig så er dette IKKE øyekatarr!

Det er veldig vanlig at spebarn har rennende øyne, og/eller puss på øyet. Det er pga at de har trange eller tette tårekanaler. De åpner seg i løpet av første leveår, som regel i løpet av noen måneder. Hos noen veldig få åpner de seg ikke i det hele tatt, og de må stikkes opp kirurgisk. Men det er veeeldig sjeldent.

Så lenge det ikke er rødt hverken på selve øyeeplet eller ved våtkanten, så er det mest sannsynlig ikke betent. Og det er lurt å prøve å unngå antibiotika før du virkelig trenger det.

Vask rent med øyebadevann, saltvann, eller kokt vann, eller kaldt vann fra springen. (Legen jeg snakket med sa vannet her i Norge er så rent, at det er ok.) Drypp etterpå med morsmelk, og masser med lillefingeren (obs: Ha kort negl) i øyekroken. Da kan det komme en del guffe som har samlet seg i tårekanalen, og du får bidratt til at den åpner seg fortere.

Pjokken vår hadde puss på øyet i 3 måneder, så ble det plutselig borte over natta. Han hadde også rennende øyne, det rant konstant. Husker at jeg satt å tørket bort tårevæske når jeg ammet han, fordi det av og til samlet seg som en "dam" i øyekroken hans.

Men det går over!

Skrevet

Høres ut som tett tårekanal. Vask vekk puss med mm eller saltvann, utenfra og innover. Videre skal der massere over tårekanalen, dette får å prøve og massere bort den hinnen som tetter tårekanalen slik at den ikke får tømt seg. Ta kontakt med lege for å få antibiotiak, viktig at de ikke går med det for lenge. Selma hadde tett tårekanal på venstre øye til hun var 10 mnd. Var hos x antall leger, øyeleger og tilsutt kom vi til øyeavdelinga på ullevål! Gikk over da vi fikk massert skikkelig!!

Skrevet

her ble det bedre da vi dryppa med morsmelk noen dager! (hun var også bare en uke gammel da....)

Skrevet

legene har nettopp nå gått bort fra dette med morsmelk i øyet! Det er veldig lett at det kommer bakterier 'underveis' fra pupp til øyet. jenta vår på 7 mnd har slitt med dette siden fødsel. jeg drypper med saltvannsdråper som man får kjøpt reseptfritt på apoteket, og er det ekstra ille har jeg fått resept på dråper og krem fra legen. de sier at så lenge ikke øynene er røde på øyet, eller rundt, er det ikke så farlig og kan behaldes med saltvannsdråper alene.

Annonse

Skrevet

Som noen skriver, det er helt normalt. Pga tette taarekanaler. Vesla mi hadde faktisk dette i 6 uker. Gikk over paa 6 ukers dagen. Da hadde vi faktisk faat resept paa draaper siden det hadde vart saa lenge. Men den dagen jeg hentet resepte ble det borte gitt...

Vi brukte bare tupfere og saltvann til aa rense oyet med og dryppet morsmelk ja.

Skrevet

Som flere skriver her over er det sikkert nok tette tårekanaler.

Min gutt slet i nesten 2 mnd med det ene öyet..

Tårekanalene er ikke alltid ferdig utviklede hos små babyer.

Fikk tips fra barnelegen om å massere forsiktig med lillefinger under öyet.. (langs hele öyet).

Fikk også et bra tips om noen våtservietter som heter SUPRANETTES som man törker med..

Vet ikke om de finnes i Norge da vi bor i Sverige, det hjalp oss iallefall..

Skrevet

Dette er normalt. Skyll øynene daglig med saltvann og drypp litt morsmelk i dem. Hold godt renhold på dine hender og babyens. Dette er ikke nødvendigvs øyekatarr.. Du er som oftes trange tårekanaler, som du også må massere litt forsiktig nå i starten. Kan vare inntil 4 mnd!

Skrevet

Feil. Selma hadde det i 10 mnd... og fikk feber og nedsatt almenntilstand en gang, så viktig å følge med!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...