Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #1 Del Skrevet 29. januar 2008 Min leder vil prøve å få svangerskapspenger for meg, men så vidt jeg har skjønt kan dette innvilges kun dersom man IKKE kan omplassere arbeidstaker.... stemmer dette noen? Jeg har vært 100% sykmeldt frem til nå (er 20 uker) og skal begynne å jobbe 60% med helt andre oppgaver neste uke. Kan da arbeidsgiver få svangerskapspenger for meg da??? JEG vil jo selvfølgelig IKKE at han skal få det siden man ikke får feriepenger av det! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136692463-noen-som-er-gode-p%C3%A5-regelverk-ang-svangerskapspenger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #2 Del Skrevet 1. februar 2008 Nytt av året er at du har får feriepenger av svangerskapspenger, og hvis du har krav på svangerskapspenger, bør du ta det framfor sykemld. Den kan du trenge senere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136692463-noen-som-er-gode-p%C3%A5-regelverk-ang-svangerskapspenger/#findComment-136720560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #3 Del Skrevet 1. februar 2008 OK, da spiller det ingen rolle for meg om jeg går på sykepenger da :-) MEN jeg lurte også på om arbeidsgiver kan få svangerskapspenger dersom de klarer å gi meg andre arbeidsoppgaver??? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136692463-noen-som-er-gode-p%C3%A5-regelverk-ang-svangerskapspenger/#findComment-136722737 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guttemamma75 Skrevet 1. februar 2008 #4 Del Skrevet 1. februar 2008 Det er jo ikke arbeidsgiver som får svangerskapspenger, det er noe DU kan få om arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge arbeidsplassen... Det arbeidsgiver derimot kan søke om er tilretteleggingstilskudd.. Dvs at han får betalt fra NAV pga at du ikke kan utføre din vanlige jobb... Men så lenge arbeidsgiver tilrettelegger slik at du får andre arbeidsoppgaver har jo heller ikke du behov for svangerskapspenger.. Dette er sakset fra NAV sine sider : Når nødvendig tilrettelegging for en arbeidstaker fører til merutgifter, kan IA-virksomheter søke om tilretteleggingstilskudd Beskrivelse av ordningen Tilretteleggingstilskudd er en ytelse som skal stimulere arbeidsgiver til å tilrettelegge arbeidet slik at den ansatte kan være i arbeid på tross av helseproblemer. Det er mulig å søke om tilretteleggingstilskudd for grupper av arbeidstakere. Ordningen gjelder bare for ansatte i IA-virksomheter. Tilskuddet kan ytes til utprøving, tilrettelegging, opplæring eller arbeidstrening. tilskudd til transport til og fra arbeidsplassen der tilrettelagt arbeid bare er mulig på en annen arbeidsplass innenfor virksomheten enn der den sykmeldte til daglig arbeider. merutgifter til vikar/ekstrahjelp forebyggende eller ved siden av gradert sykmelding. støtte til kjøp av gjenstander eller arbeidshjelpemidler som ikke dekkes etter folketrygdloven § 10-5 . Dermed har også arbeidstakere som ikke fyller vilkår om varig sykdom, skade eller lyte tilgang på hensiktsmessige og arbeidshjelpemidler. spesielle utviklingstiltak i virksomheter/enheten for å forebygge sykefravær og som underbygger delmålene i avtalen om et mer inkluderende arbeidsliv. Konkrete eksempler på slike tiltak vil være kurs, som opplæring av aktuelle ansatte i hvordan utstyr på arbeidsplassen skal benyttes for å unngå belastninger ved tunge løft. I dette konkrete tilfelle vil det være aktuelt å støtte kursdeltakelsen. Tilskuddet kan ikke benyttes til større bygningsmessige endringer. Det gis ikke tilskudd til behandling. Hvem kan få? Tilretteleggingstilskudd kan gis til arbeidsgiver i IA-virksomheter som kompensasjon for merutgifter/merinnsats i forbindelse med nødvendig tilrettelegging for en arbeidstaker. Det kan ytes tilretteleggingstilskudd for arbeidstakere som står i fare for å bli sykmeldt eller arbeidstakere som mottar sykepenger eller rehabiliteringspenger og har behov for tilrettelegging. Dersom tiltaket ikke er avsluttet når arbeidstakeren blir friskmeldt, kan det ytes fortsatt tilskudd dersom dette anses nødvendig. Det kan ytes tilskudd både til enkeltarbeidstakere og til grupper av arbeidstakere med samme behov for tilrettelegging. Hva kan du få? Tilskuddet ytes i utgangspunktet med en dagsats på 290 kroner. Dersom arbeidsgiver kan dokumentere høyere utgifter kan det ytes tilskudd opp til 580 kroner per dag. Tilskudd kan som hovedregel ytes for inntil 12 uker. Hvis tilrettelegging anses nødvendig og hensiktsmessig for at arbeidstakeren skal kunne beholde arbeidet, kan det ytes tilskudd for en ny periode på inntil 12 uker. Det kan likevel ikke ytes tilskudd for mer enn 36 uker for samme arbeidstaker. Maksimalt beløp til gjenstander/arbeidshjelpemidler er fastsatt til kroner 34 800, som tilsvarer en stønadsperiode på 12 uker ganger forhøyet dagsats til tilretteleggingstilskuddet, dvs. 580 kroner x 60. Støtten er begrenset til utstyr som den enkelte arbeidstaker kan ta med seg i forbindelse med flytting til andre arbeidsoppgaver i virksomheten (løsørepreget utstyr), og kan også innvilges til ombygging av maskiner eller tilpasning av arbeidsstasjonen (løfte/heve bord mv.). Når det søkes om tilretteleggingstilskudd til et tiltak som omfatter flere arbeidstakere, vil tilskuddet beregnes slik: Dersom 20 arbeidstakere deltar på kurs i 1 dag, vil dette kunne gi støtte med 20 x ordinær dagsats (290 kroner) = 5 800 kroner. Det vil også kunne gis tilskudd til anskaffelse av hjelpemidler som kan benyttes av flere arbeidstakere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136692463-noen-som-er-gode-p%C3%A5-regelverk-ang-svangerskapspenger/#findComment-136722820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå