Gå til innhold

Sykemeldt før graviditeten, hva skjer etter 12 mnd.?

Anbefalte innlegg

Er det noen som er i/har vært i samme situasjon som meg eller som vet hva som vil skje når sykepengeperioden er over?

Jeg ble sykemeldt i mars i fjor pga. ryggplager og går fortsatt sykemeldt. Jeg har termin den 03. juni og sykepengeperioden er over i slutten av mars. Tviler på at jeg makter å gå tilbake til jobben før svangerskapspermisjonen. Hva skjer da i de ukene mellom sykepengeperiodens slutt og svangerskapspermisjonen starter 3 uker før termin? Arbeidsgiveren min forskutterer lønn under sykemelding og jeg lurer på om det er noen som har erfaring med om arbeidsgiver forskutterer evt. rehabiliteringspenger i de ukene før permisjonen starter og for så å fortsette å forskuttere foreldrepenger?

Veldig takknemlig for alle svar enten dere har erfaringer rundt dette selv eller bare kjenner reglene.

Fortsetter under...

Jeg vet bare at etter 12 mnd så er det slutt på sykepenger. Da går du over på enten rehabilitering eller attføring. Da får du bare 60% (tror jeg) utbetalt. Så lenge du har fått sykepenger i 6 av 10 mnd før fødsel, får du foreldrepenger. Har det gått mindre enn 6 mnd, får du kun engangsutbetaling. Dette fordi rehab. og attføringspenger ikke ligger til grunn for foreldrepenger.

Dette med forskuttering fra arbeidsgiver vet jeg ikke noe om.

Håper det hjalp litt.

Hei, jeg har så og si nøyaktig samme situasjon som deg. Har vært sykemeldt siden midten av mars i fjor pga senebetennelse i armen. Siden i høst har jeg gått 20% sykemeldt. Fikk et brev fra NAV for ca 1 mnd siden om at nå går sykeperioden min snart ut og at jeg kunne komme til en samtale hos dem for videre oppfølging.

Har selv termin 01. juli, og bekymrer meg for at jeg ikke skal klare å jobbe 100% nå når sykemeldings perioden går ut...

Har ringt og snakket med NAV og det stemmer at det er slutt på pengene da. Da går man ned i 60% lønn og det er jo vanvittig kipt m.t.p at det er disse 6 siste mnd som teller for hvor mye penger du får i permisjonstiden.

Jeg skal ta en prat med legen min til uken om alt sammen.

Et alternativ KAN være såkalte Svangerskapspenger. Du kan lese mer om det her http://www.nav.no/page?id=331

Vi kan jo holde hverandre oppdatert med hvordan det gåt fremover :-)

Lykke til i allefall. Er en utrolig kip situasjon å være i!!

SARA

Hei og takk for svar fra begge to.

Sara: Det hadde vært veldig fint om vi kunne holde hverandre oppdatert fremover. Ser du skal drøfte alt med legen din til uken. Fint om du gir meg en liten oppdatering når du har snakket med legen. Jeg fikk også dette brevet fra NAV om at sykepengene er slutt fra 24. mars (termin 3 juni) og jeg takket ja til samtale. Jeg skal dit den 11. februar så da kan jeg gi deg en tilbakemelding på hva som kom ut av denne samtalen. Hun som er min saksbehandler virker veldig ålreit så jeg håper hun finner en god løsning til meg. Dette er jo en veldig utrolig kip situasjon å havne i. Jeg plages slik med ryggen og med låsninger i nakken at jeg kan aldri tenke meg at jeg klarer å begynne på jobb før sv.permisjonen.

Men ser du skriver at man går ned til 60% lønn etter 12 mnd. Det skjer vel ikke automatisk? Slik som jeg har forstått det så må en da over på rehabiliteringspenger, attføringspenger eller uførepensjon. Men da må det søkes om dette på forhånd. Har forsøkt å lese litt om hva de forskjellige stønader innebærer men det er så knotete å finne ut av. Har jo forstått at det har med arbeisevne og fremtidsutsikter å gjøre om hvilke stønader som gjelder, men for oss så er det jo snakk om så kort tid før sv.permisjonen så hva gjør man da?

Jeg er ikke en som syter og klager og forsøker å utnytte systemet men når en først har blitt så syk og ikke fungerer på jobb etter mange år i yrkeslivet og mange år med skatt så vil en jo vite hvilke rettigheter man har og hva man har rett på av ytelser. Derfor er jeg veldig takknemlig for at slike forum finnes slik at vi som har ulike erfaringer rundt dette kan tipse hverandre.

Håper du får greie og nyttige svar/råd fra legen din og masse lykke til videre til deg også:-)

Hei igjen, lovet at jeg skulle komme tilbake til deg når det var skjedd noe nytt, og det har det!!!!

På mandag var vi på UL og i magen ligger det 2 små babyer, og ikke bare 1 som vi så på innvendig UL i uke 11..... Så nå forandrer jo situasjonen seg plutselig ganske mye... Har fått en 20% sykemeling til midten av mars når jeg skal på ny kontroll. Da har jeg brukt opp sykepengene mine og er i ca uke 24 i svangerskapet.

Pga tvillinger blir man "automatisk" sykemeldt fra uke 28. Er litt delte meninger på forumene om hvorvidt man må bruke sykemelding eller søke atføring o.l. Jeg kan ikke skjønne annet en at jeg må kunne få Svangerskaps penger i den perioden mot fødselen da det er en grunn til at man blir sykemeldt automatisk...

Hm.... ble ikke lett dette her *ler*... Hvordan går det med deg? Har du blitt noe klokere??

SARA :-)

Hei Sara og gratulerer så mye med tvillinger, så moro da:-)

Oj det måtte ha vært litt av en overraskelse for dere at det er to der inne og ikke bare en som dere så på den første UL. Det ble vel et lite sjokk kan jeg tenke meg. Nå er det pluttselig to å gjøre forberedelser og innkjøp til. Men så moro og spennende da:-)

Ja nå ble jo situasjonen litt annerledes for deg. Når det gjelder svangerskapspenger og reglene rundt dette er jeg veldig usikker. Vet ikke om du kan gå over på det etter 12 mnd. med sykemelding selv om du nå venter tvillinger. Og er det ikke slik da at du får svangerskapspenger istedet for sykepenger når årsaken til at du ikke kan jobbe er at det er skadelig for babyen, eh babyene i ditt tilfelle:-) at du fortsetter i jobben din?

Det som er regelen etter endt sykepenger er at du må søke om videre stønad og det sier NAV at en må gjøre ei god stund før sykepengene er slutt for å slippe opphold i utbetalingene.

Aktuelle stønader etter sykepengeperioden er:

Rehabiliteringspenger, attføringspenger og uførepensjon.

Hvilken av dem som er riktig for deg avhenger av fremtidige utsikter for din arbeidsevne.

Ser at du har brukt opp sykepengene dine nå i mars. Jeg anbefaler deg derfor å ta kontakt med ditt NAV kontor snarest for å få avklart hva som blir det rette for deg slik at du ikke opplever at det blir et opphold i utbetalingene. En kan vel regne med at de trenger litt behandlingstid også...... Det kan jo være at du har rett på svangerskapspenger. Ta kontakt med NAV du fordi det er vel bare de som kan svare deg 100% på hva du kan få.

Selv så har jeg ikke blitt så mye klokere nei. Synes det virker som om lovverket praktiseres så forskjellig alt ettersom hvilket NAV kontor du hører til. Så jeg har egentlig bare satt alt på vent i hodet mitt til jeg har fått snakket med NAV nå den 11. februar. Det er jo ikke så veldig mange ukene det er snakk om før en går ut i sv.permisjon så jeg lurer litt på om jeg bare skal sjekke ut om det er mulig å ta ut sv.permisjon med en gang. Mener å ha lest at du kan gjøre det 12 uker før termin. Sjekker det også den 11. februar. Må vel prøve å huske på å få med meg det søknadsskjemaet om foreldrepenger også med det samme jeg er der. Er så heldig å ha en arbeidsgiver som forskutterer både sykepenger og foreldrepenger jeg da:-)

Gir deg en oppdatering etter møtet eller om jeg skulle komme over noe annet nytt.

Ellers er jeg veldig takknemlig om det er noen andre her inne som har noen råd eller tips å komme med.

Takk for din oppdatering Sara. Snakkes:-)

Tone

Annonse

Hei igjen Sara.

Lovte deg en oppdatering etter møtet på NAV i dag.

Men jeg må si at jeg er veeeeldig skuffet. Fikk ikke avklart noe som helst da hun ikke hadde forberedt seg på det vi skulle snakke om. Hun viste ikke noe om det med foreldrepenger og ikke noe om hvor lang tid i forveien man kunne gå ut i sv.permisjon. Hun skulle sjekke det opp med de som satt med foreldrepenger og ringe meg tilbake. Så da var jeg like langt.

Legen min sa at han mente jeg måtte søke om rehabiliteringspenger uansett slik at jeg kom inn i systemet. Det visste hun heller ikke noe om......

Helt bortkastet møte med andre ord. Man kan jo begynne å spekulere på hva det er som skjer når den du skal ha møte med ikke har forberedt seg i det hele tatt og ikke kan svare deg på noe som helst.

Om det er slik de jobber på NAV så skjønner jeg at ting kan ta tid....

Da er det bare å vente å se om hun ringer meg tilbake.

Hva med deg, har du sjekket opp noe mere? Skal du inn til samtale med NAV?

Tone

hei.

jeg var sykemeldt i 12 måneder og gikk over på rehabiliteringspenger mens jeg var gravid.. er enda gravid..

fikk beskjed om at rehabiliteringspenger ikke gir grunnlag for foreldrepenger, så jeg har kun rett på engangsstønaden..

er surt som f***..

får nå forhåpentligvis gjennom søknad om ung/midlertidig ufør, og mister ikke de pengen nårt barnet kommer, hvis søknaden kommer igjennom..

er et sært system de har på nav..

gravide på dagpenger/arbeidsledighetstrygd får foreldrepenger,. men ikke hvis du er for syk til å jobbe og går på rehabilitering..

Hei Anonym 19:47

Hvor lenge har du da gått på rehabiliteringspenger før termin?

Er det slik at uansett hvor mange uker før termin du går over på rehabiliteringspenger så får du kun engangsstønad?

I mitt tilfelle er det snakk om 7 uker mellom sykepengeslutt og sv.permisjonen starter. Da er det jo utrolig kjipt å miste retten til foreldrepenger når det er snakk om så få uker. Men jeg leste på NAV sine sider at man kan velge å ta ut sv.permisjon inntil 12 uker før fødsel og da blir det i alle fall løsningen for meg om det viser seg at jeg mister retten til foreldrepenger om jeg nå søker om rehabilitering.

Tone

Hei Sara.

Hvordan går det med deg? Har du funnet ut noe nytt i jungelen av regler til NAV?

Jeg går fortsatt og venter på en tilbakemelding fra kontaktpersonen min hos NAV. Ikke så lett for oss å finne ut av ting når de ikke er sikker på sine egne regler engang:-(

Men jeg har i alle fall fått klarhet i at det er mulig å gå ut i sv.permisjon 12 uker før termin.

Håper du har tid til å gi en lyd fra deg deg når du har funnet ut noe nytt.

Tone

• 2 uker senere...

Hei Tone!

Litt uten nett for tiden grrrr....

Jeg tror nok jeg har vært heldig for hadde jo møte med NAV der saksbehandler mente at jeg fint kunne søke om svangerskapspenger nå når sykemeldings perioden min gikk ut. Han skrev t.o.m ut søknadspapirene for meg. Jeg poengterte at jeg ikke har noe form for "farlig" jobb. Har en kontorjobb, men det var visst ikke noe hindring.

I forrige uke var jeg hos JM og hun fylte gledelig ut alle papirene mine og arbeidsgiver signerte. Sendte papirene pr. post til NAV og ringte dem etter 2 dager og fikk vite at søknaden er innvilget og alt er OK så i dag her jeg min siste arbeidsdag.

For en gangs skyld føler jeg faktisk at jeg har vært heldig og sluppet unna mye kav. Du kan jo prøve deg på dette også eller? det gjelder bare å "hoste opp" noen argumenter for hvorfor du ikke kan være i jobb. Husk at psykisk stress også teller, ikke bare kjemikalier og farlige ting...

Håper det løser seg og venter i spenning på å høre fra deg :-D

Sara

Hei Sara, så godt å høre at alt ordnet seg så greit for deg da:-)

Du var virkelig heldig som fikk så god hjelp på NAV og at du slapp så mye frem og tilbake. Godt å slippe slike bekymringer så en bare kan slappe av så godt en kan og nyte svangerskapstiden og de små nurkene i magen:-)

Selv så fikk jeg svar fra NAV etter mye om og men om at jeg enten kunne søke om rehab.penger de siste ukene før termin eller gå rett over på foreldrepenger. Jeg valgte det siste. Blir jo veldig kort tid hjemme med bebien da men det tar jeg som det kommer. Vi er jo heldige som har både mor-mor og far-mor som er hjemmeværende så da blir det jo ikke no problem med å finne barnepass om jeg nå er i form til å begynne på jobb igjen til jul. Om jeg ikke klarer å begynne på jobb igjen så sa saksbehandleren min at jeg hadde nye 12 mnd. med sykepenger å ta av igjen da. Så da får vi se hva som skjer.

Hos meg så ble ikke svangerskapspenger tatt opp i det hele tatt som noen mulighet. Så det tenkte jeg ikke på da jeg heller ikke har noen 'farlig' jobb. Mulig det hadde vært et alternativ men nå er papirene sendt inn i dag så da får det bare bli slik. Det er vel uansett for seint å komme med det nå. Mulig det gikk så greit for deg da du venter tvillinger og da blir vel saken litt annerledes....

Ellers, hvordan er formen din om dagen? Begynner det å bli tungt?

Selv så sliter jeg veldig med ryggen og har mye hodepine om dagen.

Var og tok spinalprøve på tirsdag og fikk da enda mere vondt i korsryggen etter sprøyta og veldig til press i hodet. Så det blir ei rolig helg på meg gitt:-D

Ha ei flott helg Sara, så håper jeg vi snakkes igjen.

Tone

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...