LykkeLove Skrevet 29. januar 2008 #1 Skrevet 29. januar 2008 Jeg er førstegangsøfødende og synes dette med valg av vogn er utrolig vanskelig. Ska l jo tross alt ha den i noen år og den skal passe til forskjellige situasjoner. Når jeg går på gata studerer jeg alle vogner som ruller forbi. Det jeg først og fremst ønsker er at den ser fin ut..he,he men er vel andre ting som er mer viktig. Foreløpig har jeg to favoritter: emmaljunga mondial duo og teutonia s3. En er med 4 hjul og en er med tre. Alle har formeninger om hva som er best. Jeg har litt lyst på 3 hjul for de virker lette å trille. Og er vel bra de ikke er altfor lette i forhold til at den kan tippe, når barnet blir eldre. Er det noen med erfaring som kan gi meg noen tips??
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2008 #2 Skrevet 29. januar 2008 Har slitt med samme dillemma... Brukte veldig lang tid på å gruble men hadde hele tiden magefølelse på 3hjuling men prøvde lenge å finne en 4hjuling fordi det liksom er sånn en vogn skal være. Valget falt til sutt på Spirit S og det føles riktig. Har enda ikke tatt den i bruk så får håpe den lever opp til forvetningene. Jeg tror uansett mitt beste råd er: følg magefølelsen! Det finnes alltid noen som har noe negativt å si om de forskjellige vognene og det viktigste er jo at babyen har det behagelig.
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 29. januar 2008 #3 Skrevet 29. januar 2008 Jeg også slet veldig med samme valg som deg (Emmaljunga Duo Edge men den er jo temmelig lik mondialen). Har alltid ønsket meg en klassisk 4 hjuling men trillet mange 3hjulinger og rett og slett elsker at de er så lette å trille (og veier mindre) så man kan ha de i by/butikker og i skogen dersom hjulene og demping er bra. Minuset jeg så med Teutoniaen er at kurven under (som jeg bruker en del) er veldig vanskelig å komme til. Ellers var det en kjempesuper vogn som jeg raskt likte godt. Favoritten min er likevel One Three Hill Urban jungle da denne har bedre kurv+ mer plass (men her er sportsdelen vendt fra deg og det var upraktisk for meg ialelfall). Ulempen med Teutoniaen i flg en venninde er at hennes barn vokste veldig fort ut av bagen (hun fikk en stor gutt). Dette er ikke kjempeproblem for meg jeg nok ganske naturlig gå over til sportsdel da barnet er rundt 5 mnd for å få plass til vinterpose osv (termin 30 mai). Dermed passer de fleste bager til mitt bruk.. Som nevnt her er magefølelsen avgjørende. KJøp det du føler er drømmevogna og du vil bli fornøyd. Du skal trille mange mange turer med denne så den bør passe nettopp din bruk og smak. Selv valgte jeg å kjøpe min Emmaljunga Duo Edge brukt, så jeg kan allikvel ha min 3 hjuling i bil og til barnet er større. Har da en ekstra sportsvogn som er god og stabil til å ha i barnehagen etc. Men alle er jo ikke like vogngale som jeg er da;) hehe.. KJøpte Emmaljungavogna for 2500kr og den ser sååå fin ut så gleder meg til å trille og er storfornøyd med valget mitt. Men har sett i etterkant sett at jeg er avhendig av en lettere vogn til å ha i bil og på kjøpesentre osv da min er utrolig tung (og bilen er liten o jeg svak.. hehe). Masse lykke til i valget. Bruk tid og finn ut hva som er viktigst for deg!!
LykkeLove Skrevet 29. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 29. januar 2008 Tusen takk for gode tips. Så hyggelig når man kan hjelpe hverandre. Blir litt forvirret her inne for noen er så negative, men sant nok så vil det vel alltid være slik. Skal dra i butikken og prøve de begge, så velger jeg nok etter magefølelsen. Kjempeglad for god hjelp:-D
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #5 Skrevet 29. januar 2008 Veldig mange jeg kjenner har to vogner, en litt stor, med god bag, og en litt lettere som de bruker når barnet blir litt eldre.. Jeg syntes det nesten er helt umulig å finne en ultimat vogn liksom, som kan vare hele vognperioden.. Jeg har iallfall hatt to vogner til begge mine barn og ender sikkert opp med det denne gangen også selv om jeg trodde jeg skulle klare å finne en perfekt denne gangen :-)
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 29. januar 2008 #6 Skrevet 29. januar 2008 Supert at noen bekrefter min teori angående antall vogner. Har selv jobbet i babyustyrsbutikk og erfart at folk har hatt både 2 og 3 vogner men fryktet at jeg hadde et veldig skjevt syn på det hele..
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 29. januar 2008 #7 Skrevet 29. januar 2008 Enig i at det er vanskelig nettopp fordi det er mange meninger. Men velger å se på vogner som med biler, noen sverger til det ene og andre til annet både av farge, type og modeller. Har hatt mange diskusjoner med venninder som enten ELSKER sin Emmaljunga eller HATER 4hjulinger og lurer på om jeg er gal.... Er du heldig med ekspeditøren i butikken kan du få mange gode tips. Titt gjerne innom flere butikker og til forskjellige tider (dagtid er min favoritt da du gjerne får erfarne fulltids-vognselgere) -Trill og kos deg og spørr masse. La deg selv bli oppslukt i farger og utseende i tillegg til praktiske ting som trillekonfort osv. Det gjenstår fortsatt for mitt vedkomne å se barn nå til dags som ikke har det bra i vogna si;) De er stort sett veldig godt ivaretatt. Men sikkerhet er jo selvsagt et viktig poeng. Dersom 3hjulingen veltet i test osv så stiller den jo dårligere. Bremser, demping og størrelse på vekt er jo kjekke poenger feks.. Og trilleegenskapene;) God tur i vognjungelen;)
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #8 Skrevet 29. januar 2008 Neida, selv de venninnene mine med minst vogndilla har to vogner.. Men de bruker gjerne samme vognene til neste barn da..
frupingu Skrevet 30. januar 2008 #10 Skrevet 30. januar 2008 Har et søskenbarn som jobber på småbarns avdeling i Oslo, å der har hun vært borti mange forskjellige vogner. Å hun sier at for all del ikke kjøp tre hjuls vogn, dem velter så lett. Hvis ungen er urolig, å lener seg over på den ene siden, så kan dem velte ganske fort. Jeg selv skal ha emmaljunga duo edge, den er stødig, romslig, har mange tekniske fineser, som andre vogner ikke har. Understellet blir veldig lavt når man slår den sammen, selv om baggen er litt stor. Men det er den på alle vogner med en del til sitte og en til å ligge. Den har pent utsende, skikkelig bra kvalitet i stoffet, blir heller ikke så fort solbleket, så den kan brukes over veldig lang tid, f.eks hvis man vil ha tette barn. Den ruster ikke. Den er kanskje dyr, men man får igjen alt fra 4000 og oppover når man selger den, alt etter hva man forlanger. Vognene blir ikke mindre populære med tiden, min lille søster hadde emmaljunga vogn når hun ble født får 6 år siden. Å dem blir bare bedre og bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå