Gå til innhold

Tidlig ultralyd i Oslo/omegn

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, er en jente i midten av tredve årene, men ennå ikke passert den magiske 38 års grensa, slik at jeg har krav på tidlig ultralyd og nakkefoldscanning og duotest.

Dette er mitt første barn, og kjenner jeg er bekymret mtp min alder og at det skal være noe galt med fosteret. Har også en tremening med downs...

Finnes det privatklinikker i Oslo som tar tidlig ultralyd og nakkefoldscanning til tross for at man ikke har passert 38 år?

Jeg er nå i 8.uke. Når skal evt slike scanninger utføres?

Takker for svar!!

Fortsetter under...

Hei, siden du har Downs i familien ville jeg sjekket med fastlegen snarest om du kan få tilbud om fosterdiagnostikk hos det offentlige- etter det jeg vet kan man få det uavhengig av alder så lenge man har Downs i familien- litt usikker på om tremenning er nært nok da- sjekk med legen din!. Er man veldig engstelig skal man også kunne få en tidlig ultralyd hos det offentlige- men tror ikke de da scanner for nakkefold spesielt. Uansett, scanningen skal skje i ca uke 12-13- og du kan få gjort denne f.eks. hos Dr. Trolle på Majorstuaklinikken- koster ca 1200 kroner. De har ikke lov til å gjøre duotester - men ingen kan nekte dem å gjennomføre UL. Jeg skal selv dit i uke 13:) Dr. Trolle har telefontid 12.40-13 hvar dag- Telefon 22 69 55 10 - ring han evt. så får du sikre svar!

Sjekk også denne linken:

http://www.nettavisen.no/innenriks/article949756.ece?pos=alle

Tviler på tremenning er nært nok. Uansett så er ikke Downs syndrom arvelig, derfor er det ikke økt risiko pga at tremenning har det. Dersom man ikke oppfyller vilkåret om alder over 38 år, kan man få fosterdiagnostikk hvis foreldrene tidligere har fått barn med kromosomavvik, men da er det nok ev belastning for familien som vil begrunne undersøkelsen. Også hvis det er påvist arvelige sykdommer som gir økt risiko, men dette gjelder uansett ikke for downs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...