Gå til innhold

I går var jeg på IVF pol :(

Anbefalte innlegg

Jeg har dårlig erfaring med en lege - og det skjedde nok en gang. Jeg tror ikke jeg skal gå så mye i dataljer, men første gang vi var der møtte vi en lege som omtrendt ikke sa en ting - vi måtte spørre og grave hele tiden. Vi har ca 4,5 time å kjøre hjem og halve tiden brukte jeg og min mann til å summe oss. Etter timen løp jeg rett på toalettet og gråt. Synes han var så mistenkelig og slem mot oss. Dessuten har jeg en sykdom som gjør at jeg skulle bli prioritert, men synes ikke som han viste forståelse for dette i det hele tatt.

Så kom Lap som viste endo og en tett eggleder. Når jeg fikk rede på det fikk jeg tilbud om IVF og beskjed om at jeg slapp å gå gjennom de kriteriene som vanlige par må gjennom for å få godkjent IVF pga sykdommen min.

Etter et par dager hjemme hadde jeg og mannen min summet oss, og jeg gav beskjed om at vi villle prøve IVF.

Før timen i går hadde jeg vært i kontakt med IVF pol som sa at timen var en etterunders. etter Lap og at "det nok ville bli snakket om IVF". Siden det var etterunders. valgte mannen min å bli hjemme - så kunne han heller bli med neste gang. Uheldigvis kom jeg til samme lege denne gangen også. (Jeg fryktet det siden IVF pol der jeg går rullerer legene på hva de gjør hver dag). Han begynte å snakke om Pergotime. Da brøt jeg sammen. Sa at jeg var blitt tilbudt IVF etter Lap, siden Lap endte slik det gjorde. Han mente at de uansett måtte gjennomføre en psykosos. vurdering. Jeg sa at det jeg var blitt fortalt var at jeg ikke trengte å gå gjennom noe av det vanlige par må for å få godkjent IVF, og at jeg hadde fått beskjed om at vi var godkjente for IVF. Jeg gråt gjennom hele timen og synes det var forferdelig. Jeg ble så frustrert - det er tydelig at folk ikke snakker sammen. Fikk lyst til å lese journalen min der for å se om det er notert ned (for det skal det når man gjør slike avtaler (jeg jobber som helsesekretær på sykehus selv)).

Ift sykdommen min har det mye med motivasjon å gjøre, og at det er jeg som må jobbe for å få ting gjennomført er utrolig demotiverende og kjempefrustrerende. Ev feil de gjør går jo utover meg som pasient. Har sendt mail til sykehuset nå - og håper virkelig de klarer å gjøre noe snart.

Er det noen som i tillegg kan svare på hvem som gjennomfører den psykososiale vurderingen og hva de "ser etter"/spør etter?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136686482-i-g%C3%A5r-var-jeg-p%C3%A5-ivf-pol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Psykosos. vurdering? Var nå ikke noe slikt styr for vår del, ble innkalt til forsamtale, og var så i gang. Forsamtalen var på en måte et informasjonsmøte sammen med andre par, i tillegg til at alle fikk UL-undersøkelse på samlebånd. Blir dere ikke tatt alvorlig burde dere vurdere et annet sykehus. Haugesund har ikke lang ventetid.

Jeg søker om psykosos.vurdering/psykosos.rapport på nettet, men finner ikke ut noe spes annet enn at legen selv gjør denne vurderingen - (men at det vurderes om legen har den kompetansen som skal til for å vurdere dette). Blir da enda mer frustrert når han vil at Sosialtj. skal gjøre dette i hjemkommunen min. Ser ikke ut som han stoler på at vi er "gode nok foreldre". Utrolig sårende! Men samtidig sa han i går at det virket som jeg hadde guts og at han trodde nok dette kom til å gå bra. Ja, det virker som om det er det jeg må ha for å komme igjennom dette (også!)... (off, ja er frustrert)

Har tenkt på å søke meg inn i Porsgrunn hvis motgangen fortsetter, men da må vi vel vente enda lenger før vi kommer inn er jeg redd.... - og for meg med min sykdom gjør tiden at det er viktig å komme fort i gang. Dessuten er poenget mitt at der jeg går er også kompetansen på sykdommen min og det er dem jeg forteller hvordan det er gått på IVF pol og det er dem som har henvist meg dit. Av den grunn har jeg litt vanskelig for å bytte sykehus..... - men om det fortsetter og jeg ikke får mer hjelp blir vel det løsningen..... Vet heller ikke hvor lang tid jeg må vente i Porsgrunn..... (Noen som vet?)

Jøss dette er jo bare altfor drøyt!! Stakkars deg! Forstår ikke hvorfor vi skal behandles så forskjellig, er kanskje ikke trøstende å høre at jeg underveis syns det gikk for fort i svingene, hos oss var det etter dårlig sperm-prøve beskjed om IVF umiddelbart, hvor jeg følte at jeg ikke ble sjekket nærmest i det hele tatt, og ble nervøs for å hoppe rett på øverste trappetrinn om du forstår hva jeg mener. Men nå når vi er igang får jeg bare henge med og håpe det går bra. Poenget med å si dette er at jeg syns du skal skifte sykehus! Høres ut som om du allerede må kjøre langt, antar at du ikke allerede er i Haugesund? Som andre skriver her er det kort ventetid der nå og du har rett til å velge sykehus selv mener jeg. Jeg hadde ringt de jeg. Off lettere sagt enn gjort, men syns ikke du skal lide deg igjennom en slik legebehandling. Psykologitest??!!! Selv har jeg også grått på enkelte møter men ingen har nevnt noe om slike psykologikrav etterpå!!! Ikke lett å beherske seg når en reiser langt (både den dagen og i prosessen forøvrig) og så får et kjapt møte hvor alt skal avklares fortest mulig. Kjennes iallefall slik, men syns likevel de i Haugesund er veldig fine og de vil nok også ta seg godt av deg om du ringer.

Masse lykke til og en ekstra god klem til deg*

Ser problemet ditt med at de er ekstra flinke på din sykdom der du går, men tydeligvis er de ikke flinke på å ta seg av deg, og tviler på at det er strot verre stilt mht kompetanse som de fleste sykdommer i Haugesund. Hvis ikke har du også alltids Hausken(privatklinikken i haugesund), han har gode resultater og ettr mitt møte ble jeg ganske betatt, han brukte halvannen time bare med å snakke med oss og beroliget iallefall meg, fikk spurt om alt jeg lurte på der! Gråt en skvett der og men ble ikke mindre invitert med å gå igang fordet om....

Har aldri hørt om noen som har vært igjennom psykososial vurdering jeg....Bare hatt en samtale time og startet rett på forsøk etter den timen. Vet ikke hvilket sykehus du har vært på jeg...men det går an å bytte klinikk iallefall når du har blitt møtt på den måten du har.

Annonse

Utrolig trist at du har hatt en så dårlig erfaring, og selv om jeg aldri har HØRT om psykososial vurdering, så kjenner jeg at jeg blir litt provosert av ordlyden. Er det liksom noe man skal vurderes på fordi man skal gjennom IVF? Hvorfor er det ingen andre som må gjennom sånt når de planlegger å bli gravid? Syns dette hørtes veldig rart ut, og utfra måten du skriver på oppfatter jeg ikke akkurat deg som en ressurssvak person som trenger en psykovurdering mer enn resten av oss... Det har da aldri vært et tema her inne tidligere, og jeg har lest mange tråder her mens vi gikk gjennom 3 IVF..

Ønsker deg masse lykke til, stå på krava! :)

Huff, får helt vondt av deg. Kjenner meg litt igjen idet du skriver og det er absolutt ingen god følelse når man føler seg tråkket på av de som egentlig er der for å hjelpe.

Selv ble vi så sinte og frustrerte til slutt, at vi søkte oss over til det private. Angrer ikke ett sekund, har blitt møtt med åpne armer helt fra dag en:)

En psykososial vurdering kan du få ved sosialkontoret, en såkalt sosialrapport, som man bl.a bruker ved adopsjon.

Ønsker deg all lykke til videre og sender deg samtidig en varm trøsteklem:)

Tusen takk for alle gode ord og støtte! :)

Jeg går på Riksen. Men blir litt langt for oss å reise til Haugesund - derfor er Porsgrunn et alternativ. Tror jeg får ta en telefon til dem i morgen for å høre om ventetid osv., og kanskje si litt om min situasjon og høre hva dem sier. Det gjør jo ingenting å ta en telefon. Pga økonomi er det ikke aktuelt for oss å gå i behandling i det private. Synd, men slik er det. Ellers hadde jeg gjerne gått til en privatklinikk.

Jeg tror nok jeg vil avvente et par dager for å høre fra Riksen om mailen jeg sendte dem. Muligens de nå ordner opp.... Ikke vet jeg.

Synes det er utrolig frustrerende og høre at det er ingen andre her som har fått gjennomført en psykososial vurdering... Jeg skjønner ikke det at han plutselig krever det nå - når jeg i tillegg er blitt fortalt at vi er godkjente for IVF og kan begynne med det uten å gå gjennom de kravene som vanlige par må...Tror jeg får be om kopi av journal og se hva som står der. Samt vurdere om vi skal bli overført til Porsgrunn. I så fall vil vi nok bli godkjente for IVF der også - og LAp har jeg jo vært gjennom så det vil vel i så fall være at de oversender papirene mine fra Riksen. Jeg får tenke over det et par dager og se hva jeg gjør...

Hei

Skjønner du blir trist og lei av motgang.

Vil bare si at alle som tar ivf i det offentlige blir vurdert psykososialt.

Ivf legen tar en vurdering av oss på forsamtalen og underveis i forsøkene.

Vi blir alle vurdert, men stort sett så går det stille og rolig for seg, og vi tenker bare på det som vanlige samtaler.

Hva slags psykososial vurdering den legen snakker om, kan ikke jeg skjønne hva er for noe.......

Lykke til videre:-)

Jeg tror det er sirka 2 måneder ventetid i Porsgrunn nå, det var det jeg leste sist på hjemme siden dems; 1-2 måneder, så det er ikke så ille det var 6 måneder for meg, så jeg ble litt overrasket at det har falt så mye ned siden jeg søkte. Men jeg er i gang med min første IVF, jeg har bare positive ting å si om dem. Men jeg har heller ike vært igjennom en slik test du snakker om her. Ble bare vurdert økonomisk, at vi er gift i snart 8 år og at vi er ganske normale folk, ikke noe mer.Dette ble gjort først av legen som sendte inn søknaden og deretter under forsamtalen.

Jeg gir deg en stor trøste klem og jeg håper at det ordner seg for deg snart, lykke til videre :-)

Dere kan jo også vurdere Ullevål. Vi var aldri inne til forsamtale engang, så denne psykososiale vurderingen fremstår som litt uklar for meg...

Jeg regner jo med at gynekologen som henviste oss hadde gjort en vurdering, men det er vel samme type vurdering som leger gjør av mange forskjellige typer pasienter og behandlinger. Det ble aldri snakket konkret om en slik vurdering.

Lykke til - jeg håper det løser seg for dere.

Jeg har aldri hørt om noe lignende!

Det er tøft å få trumfet igjennom det vi har krav på, men psykoanalyse???? Kanskje de mener du er meget ustabil? Du skriver at du gråt deg igjennom hele timen. Det er tøft å gå igjennom dette, er du sikker på at du er klar?? Det blir værre hvis du tester negativt:o(

Ønsker deg ihvertfall all mulig lykke til i tiden som kommer.

Mange klemmer fra

Annonse

Jaja... i så fall er det rart de synes jeg er ustabil.... Har vært psykisk syk for snart 10 år tilbake og har ikke hatt noe problemer etter det - så synes det ikke er noe som skal legges vekt på i det hele tatt. Har vært gift i snart 5 år.

Grunnen til at jeg gråt var nok hele prosessen som har tatt uendelig lang tid. Bla.a. ble jeg ikke undersøkt før i høst og da fant de en cyste som dannet grunnlag for Lap. Dessuten har jeg en utrolig belastning med de ekstra hensynene jeg må ta i forhold til å planlegge/bli gravid. Jeg har vært sykemeldt i 1 mnd og er nå 50 % i jobb og jeg føler meg veldig klar for IVF og alt det medfører. Er klar over at det er en utrolig belastning osv., men det tror jeg at jeg skal takle. Er nok også veldig frustrert fordi noe blir avtalt som tydeligvis ikke andre har fått med seg. Slik skal det ikke være!!

Nå venter jeg bare på svar fra Riksen - så får vi se hva som skjer.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...