Gå til innhold

Når vi ikke kan si "neger" eller "mulatt", hva skal vi si da?

Anbefalte innlegg

Svart er jo feil tydligvis, så da blir det afroamerikansk som er riktig? Stemmer den betegnelsen på alle 'ordet tidligere kjent som neger'?

Og skal vi si blandingsrase?

Spør ikke for å provosere, spør oppriktig

Fortsetter under...

Ja, jeg lurer jeg og.. Jeg pleier å si mørkhudet eller mørk, men vet ikk om det er politisk korrekt, jeg. Aller helst vil jeg jo ikke sette noen betegnelser på folk.. Men man sier jo gjerne "han lange" eller "hun lyse" når man skal beskrive noen.. og da faller det jo naturlig å si mørkhudet om en som er det... hmmm

Afroamerikaner er amerikanere med afrikansk avstamming.

Hele benevnelsesdebatten er gått over styr. Neger er et negaivt ladet ord med stygg historie, men jeg klarer ikke forstå hva som er så galt med svart. Jeg blir ikke sur hvis noen sier jeg er hvit.

Ellers aner jeg ikke hva som er politisk korrekt for tiden..

Annonse

Ikke alltid man vet hvor personen kommer fra da..

Men sønnen min på 12 har på skolen fått beskjed om at de med en mørk hudfarge kan kalles "brune".

Om det er korrekt eller ikke, nei det vet jeg ikke.

Hva sier du om du skal beskrive ditt eget utseende? Hvit? Så hvorfor ikke svart?

Om ungen din er halvt japansk og halvt norsk, hva sier du da? Blandet etnisk opphav, halvt-om-halvt? Du kan sikkert benytte samme formulering om barn som er halvt svarte som de som er halvt noe annet.

Å si at "mamma'n er fra Japan og pappa'n er fra Eritrea" er sikkert ikke så vanskelig heller.

Jeg er mulatt, og det kunne ikke plagd meg mindre å bli kalt dette av noen som mener det bra. Samme gjelder for neger. Det jeg derimot syns er forferdelig plagsom er når jeg hører noen prøve å beskrive og påpeker ALT ANNET ENN FARGEN! "Hun med brillene/krøllene/toppen" liksom... *urk*

JEG ER BRUN! Get over it.

Kan jo ikek kalle en som har flyttet til Afrika til Norge for afroamerikansk.

JEg synes det er overdrevent hva de ikke kan kalles. Bindestrekmennesker hørte jeg var eneste rette nå da.

Snakket med en neger som sa han var neger og stolt av det. Og at debatten var tullete. Neger betyr svart og det var han! Det var herlig forfriskende å høre.

Særlig moro er det med feks pakistanere som hyler rasisme fordi vi kaller dem innvandrere osv når vi er noen jævla poteter! Hehe. Og mindre pene varianter som er velkjente betegnesler på oss nordmenn (og særlig kvinner). Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt den der.....

Men men, man trenger jo ikke bruke betegnelser som man vet sårer. Selv om noen er mer enn lovlig hårsåre..... Og hvem ønsker å bli kalt et bindestreksmenneske?????

Annonse

aller helst skal man vel ikke si noenting, med mindre man vil sette seg selv i fare for å bli kalt RASIST !!!

En INNVANDRER som jeg kjenner sa en gang at neger ble ikke oppfattet så negativt som vi trodde, men nigger derimot var mye værre...

Du må gjerne omtale datteren min som mulatt, men neger er helt uakseptabelt.

Teline: Ingen av de som er svarte i min omgangskrets reagerer negativt hvis de blir omtalt som det.

Det er heller ikke snakk om å være politisk korrekt, men om å ha respekt for andre mennesker.

"man trenger jo ikke bruke betegnelser som man vet sårer"

- akkurat det som er mitt poeng! Å velge ord som 'neger' og 'mulatt' når (hvis?) man vet de kan oppfattes negativt, synes jeg vitner om en smule ignoranse. Det er, som kommet fram i denne tråden, andre formuleringer man kan bruke. Da er det like enkelt å gjøre det. Å si svart i stedet for 'neger' er ikke noe vanskeligere. Selv om det tar lengre tid å si at 'moren er fra Burundi og faren er fra Norge' enn å si at ungen er 'mulatt', kan det ikke være så vanskelig.

Nja, om jeg beskriver meg selv vil jeg vel strengt tatt si blek, hehe... Det var ikke JEG som mente at svart far feil, jeg fikk bare inntrykk av at det var det.

Mitt søskenbarn er gift med en afroamerikaner og bor i USA med sine 4 blandingsbarn. Ble bare så kronglete å si det når jeg alltid har sagt at hun er gift med en neger og har 4 nydelige mulatter, men jeg spør jo for å lære hva som er "riktig" og "galt" i denne sammenhengen, så du trenger ikke svare så overlegent

Selvfølgelig skal man ha respekt for andre, uavhengig av hudfarge :)

Uansett er det stadige forandringer på hva man skal "kalle" de med mørk hudfarge, alt ettersom hva som er politisk korrekt. Det er jo veldig synlig i USA hvor det har blitt byttet hva som er akseptabelt ettersom hvilken politisk bevegelse som har mest innflytelse.

Personlig er jeg imot uttrykk som neger, nigger (grøss), pakkis, guling, sotrør og alle andre uttrykk som er ment fornedrende.

må vell bli mørkhudet da kanskje? og vi er lyshudet....;) hehe..

tenker ikke på verken neger eller mulatt som negativt ord jeg da.. er man det så er man jo det? hva er galt i det liksom? men skal passe meg for hva jeg sier om noen tar det negativt, for det er jo ikke bra!!

hanne26, det er ingenting galt i å være verken hvit, svart, brun, blanding eller noen annen farge for den saks skyld (dog ville jeg muligens sperret opp øynene hvis jeg møtte på et grønt menneske..). Det er det å bruke betegnelser som henspeiler til noe negativt, som er galt. Det finnes så mange andre ord i språket vårt, hvorfor ikke velge å bruke litt flere av dem i stedet? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...