Gå til innhold

Sykemeldt 60% eller 100% og feriepenger

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sykemeldt 60% i to uker nå og kommer til å være det ut svangerskapet. Legen min ville sykemelde meg 100% med en gang, men jeg har alt for mye å gjøre på jobben til det så vi ble enig om 60% i første omgang. Jeg skal tilbake til legen denne uken for forlengelse/utvidelse.

Men jeg har undersøkt litt angående dette her og lurer nå på om jeg ikke får noe særlig feriepenger i 2009 pga dette. Har lest at man kun får feriepenger av NAV for 48 dager. Er dette hele arbeidsdager? Hvordan regnes dette om man er delvis sykemeldt?

Har også lest et sted at svangerskapspermisjon kun gir deg rett til feriepenger av de første 48 dagene. Så for meg vil vel dette si at jeg får feriepenger av 48 sykemeldingsdager+48 svangerskapsdager av 2008?

Fortsetter under...

Ja du vil få feriepenger fra 48 dager(samme om du var 60% eller 100% sykemeldt) om du var 60% sykemeldt får du feriepenger fra arbeidsgiveren for de 40% du jobbet.

Og så får du feriepenger fra de første 12/15 ukene av permisjonen alt etter om dere har valgt 80% eller 100% lønn i permisjonen.

3 uker av permisjonen skal tas ut før fødsel.

Hei.

Her er det nye regler, som ikke alltid er så greie å følge med på.

Feriepengegrunnlaget ditt vil avhenge av om det er jobben eller nav som utbetaler syke- og permisjonspenger.

Er det nav så er feriepengegrunnlaget ditt dessverre bare 48 dager (minus helg og helligdager), mens er det jobben som betaler (for så å få refundert alt fra nav), får du feriepenger for hele perioden.

Sjakke med arbeidsgiver hvordan det er hos dere.

:D

God bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...